ANNONS
Annons

Ditt bästa tips för porträttfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

loyalistsoldier

Aktiv medlem
Ditt bästa tips för porträttfoto i naturligt ljus?

Det är såklart nästan absurt att fråga efter ett koncentrat av åratals erfaranhet i form av ett tips, men jag tänkte att det nödvändigtvis blir en personlig reflektion snarare än generiska riktlinjer då. Och så ger det utrymme för många olika infallsvinklar tror jag. Fast ingen kommer att skämma ut sig om h*n postar mer än ett tips.

Tipset kan gälla vad som helst, från filmval till modellinteraktion till efterbehandling.

Vid porträtt eller modellfotografering i naturligt ljus är det nästan straffbart att inte ta med sig en reflektor.

Vissa ljusförhållanden måste skuggpartierna ljusas upp något och enklaste sättet är med en reflektor av något slag.
Kan vara en större skiva av vit kartong, frigolit eller enklast en ljusreflektor tillverkad för ändamålet.
Väger nästan inget och tar väldigt lite plats då de fälls ihop som en åtta.

Mitt bästa och enklaste tips för porträttfoto i naturligt ljus är överexponering.

/Stefan

Förstår principen men inte riktigt hur man ska få till en sådan exponering. Ska man försöka få modellen rätt exponerad och omgivningen överexponerad eller ska delar av eller hela modellen också vara överexponerad?

/HYB

Har du medhjälpare som håller den, eller ett stativ, eller håller du i den själv och sköter kameran med andra handen?

det är lite olika jag gör med reflektorn. oftast är det en medhjälpare med. annars går det bra att ha den på stativ så länge det inte blåser hårda vindar.
om du är i skogen och fotograferar kan du ta hjälp av nått träd eller sten som hjälper reflektor hålla korrekt vinkel.

Förstår principen men inte riktigt hur man ska få till en sådan exponering. Ska man försöka få modellen rätt exponerad och omgivningen överexponerad eller ska delar av eller hela modellen också vara överexponerad?

/HYB

T.ex kan man anvanda "Av" (Canon) installningen, (staller bara in F/stop och ISO). och anvander exponerings installningen pa kanske 1/3 over eller kanske 2/3 over (f/stop). Da far du ett mjukare, fraschare, gladare ljus pa modellen, om du sen vill ha modellen mot en mork bakgrund sa aer det upp till dig, ljus som mork funkar bada tva, beroende lite pa vad som aer modell for en.

Jag personligen tar istortsett ALLA mina portratt med 1/3 F/stop over ratt exponering.

Ha kontakt med den du fotar, få han/hon att känna sig säker och trygg med dig och att bli fotad.
lär dig att styra din modell till hur du vill ha det.

det är lite olika jag gör med reflektorn. oftast är det en medhjälpare med. annars går det bra att ha den på stativ så länge det inte blåser hårda vindar.
om du är i skogen och fotograferar kan du ta hjälp av nått träd eller sten som hjälper reflektor hålla korrekt vinkel.

Tack för tipset. Hur stor ihopfällbar reflektor tycker du är lagom?

Jag personligen tar istortsett ALLA mina portratt med 1/3 F/stop over ratt exponering.

Både digitalt och analogt?

Ha kontakt med den du fotar, få han/hon att känna sig säker och trygg med dig och att bli fotad.
lär dig att styra din modell till hur du vill ha det.

Ah yes, det är en vetenskap i sig själv när man tittar i maskinen. Speciellt när man försöker komponera spegelvänt :)

Da har jag bara en liten fraga, har sett att det ar manga som kor pa ett valdigt hogt iso pa portratt. Vad finns for forklaring till detta? Har last pa flera stallen att manga fotografer har som standard att alltid kora pa hogt iso, men borde inte bruset stora da? Eller ar det lite av bruset man vill at? Har funderat pa detta, kanske nagon har som kan forklara?

Hej, jag tror inte att man vill åt något brus i porträtten utan det är nog snarare ett praktiskt sätt att kunna strypa bländaren. Vill man t.ex. ta studioporträtt på en eller flera personer så kanske man tycker att bländare 8 passar bra. Då går det åt massor med ljus och beroende på vad man har för blixtar och kraftmatning till dem kan det vara svårt att få till så mycket ljus överhuvud taget på ISO100. Om nu blixten klarar det så kan man ändå få långa laddtider om man måste tömma blixten helt på varje exponering. Om man däremot går upp på ISO200 eller ISO400 så kan det flyta på klart smidigare och dessa ISO-tal är knappast några problem ur brussynpunkt. Det är i varje fall min gissning (och baserat på begränsad stidioerfarenhet).

Ja det later ju forstas valdigt logiskt! Jag tankte inte ens pa de langa ladd tiderna, eller att man forbrukar mycket mer batteri, men det ar ju klart. Tack. Mvh Maria.

Nja, det där med för lite ljus i studion (högt ISO) är nog lite överdrivet. Problemet är ofta tvärt om - dvs blixtarna är för kraftiga.
Ser ingen anledning att öka ISO't om slutartiden räcker till för vald bländare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar