Annons

Disput ang pris pa bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Bobo_m

Aktiv medlem
Jag har ett litet problem. Jag foljde med en van pa en konsert vars pappa ar en kand jazzmusiker i usa. Han var gastspelande pa en latinjazz konsert i LA. Jag va bjuden backstage och fick under konserten sitta i ljudbaste och fotografera helt ostort. Det va stagemanagern som lat mig fota dar eftersom jag var inbjuden av musikerna.

Musikerna som holl i huvudforestallningen sag att jag fotade efterat och gick fram till mig och bad mig maila honom sa vi kunde disuktera om att han ev ville kopa bilder.
Sa jag mailade honom, hann ville se kontaktkartorna sa jag skickade de till honom tillsammans med ett litet brev dar jag beskrev att jag ska flytta tillbaka till sverige i januari sa om han ville kopa bilder sa ville jag att han skulle maila sa snart som mojligt.
Innan jag mailade till honom sa fragade jag min fotolarare vilka priser jag kunde ta ut for bilderna. Han foreslog $45 (ca 400kr) per 8"x10" kopia (20x25cm) vilket jag ockaa tyckte verkade lampligt.
Sa jag skrev ocksa priset till musikerna i mitt brev.

Svaret jag fick av musikern va nagan obehagligt. Han sa att jag maste vara galen som ville ta $45 per bild han tyckte aven att han skulle fa ett par bilder gratis och sen kanske salja dem for $15 sryck eftersom han lat mig foto pa konserten och att han lat mig fota for att min vans pappa va det kanda jazzmusikern.

Jag blev som sagt nagat chockad men eftersom jag aldrig salt bilder sa vore det kul att hora vad ni sager om saken?

Ni far ursakta for att jag inte kan skriva med A, A, O (med prickar) :)
 
Kanske ska tillagga att musikerna visste inte att jag fotade konserten...sa nar han sa att han lat mig fota pga att jag var med gastmusikern ar en logn!

kanske bara ar jag...men det kanns som att han forsoker lura mig?
Eller ar $45 pa tok for mycket som han sager? Jag vet som sagt ingenting nar det galler att salja bilder. Jag foljde bara min larares rad som borde stamme...men man blir ju lite osaker.
 
Man tycker ju att en musiker borde förstå att ett konstnärligt verk har ett värde utöver framställningskostnaden. Han försöker nog bara pruta, på ett obehagligt sätt för dig. Trots allt är det ju du som sitter med trumf på hand, du behöver ju inte sälja bilderna och vill han inte betala så kan du ju bara säga att du inte är intresserad att sälja. Priset är inte oskäligt tycker jag.
 
Okey skont att veta!

Precis vad min tanke var..jag var ju faktiskt inte dar fran forsta borjan for att salja bilder. Vill han kopa sa ar det bra vill han inte sa lider inte jag av det. Men det kanns ju trist att man ska behova kanna att man gor fel och kanna att man forsoker lura nagan.
 
Han gör bara sitt jobb...

... dvs försöker dra in stålar till bandet med minimala utgifter. Självklart försöker han få till en så bra deal som möjligt - för deras del.

Håll fast vid ditt pris - det är ju du som har rätt att ta det pris du vill - men du kan ju erbjuda honom mängdrabatt eller föreslå någon annan form av deal.
 
Jovisst fortstar jag att han vill ha sa billigt som mojligt..jag har jobbat som kameraforsaljare sa jag vet mycket om prutning :)

Men han kallade mig for oprffisionell och forklarade for mig hur det "ska" ga till, dvs att han ska fa ett par bilder gratis sen kan han kopa nagra for ca $15st...kanns inte det lite val fult av honom?
 
Bobo_m skrev:
Svaret jag fick av musikern va nagan obehagligt. Han sa att jag maste vara galen som ville ta $45 per bild han tyckte aven att han skulle fa ett par bilder gratis och sen kanske salja dem for $15 sryck eftersom han lat mig foto pa konserten och att han lat mig fota for att min vans pappa va det kanda jazzmusikern.
Vadå "Lät dig fota på konserten"? Ungefär som det var en välgärning från hans sida! Du jobbade ju! Med den attityden kan han vara utan dina bilder. Om du inte lever på att sälja bilder till jazzmusiker kan du faktiskt kosta på dig den stoltheten. Han kan ju ändå fixa bilder gratis, säger han. Alltså tycker han inte att dina bilder är värda så mycket.
Usch vilken attityd..!
Och som Christer säger, konstigt att en musiker resonerar så.
Jag antar att han inte tar betalt för att spela, det finns ju annars musiker som gör det gratis.

Ursäkta, men han är en dumskalle!
 
Re: Re: Disput ang pris pa bild

Calle S skrev:
Vadå "Lät dig fota på konserten"?

Ursäkta, men han är en dumskalle!

Dar lattade mitt samvete, precis det jag behovde hora.
Tror jag ska skriva ett mail till honom

- Don't waste my time!

:)
 
Re: Re: Re: Disput ang pris pa bild

Bobo_m skrev:
Dar lattade mitt samvete, precis det jag behovde hora.
Tror jag ska skriva ett mail till honom

- Don't waste my time!

:)
Bra! Var inte oartig mot honom, bara. Förklara bara sakligt att du inte vill pruta. Det ger ett proffsigt intryck av dig.
 
Det ar inte sa langt ifran LA...ca 20min soder om LAX. Men det ligger precis pa granen till orange. Ja manhattan va riktigt nice...akte till redondo pier och tog en taxi upp mot santa monica (det va strejk pa buss o tunnelbana). Onskade att jag kunde ha bott vid manhattan...laste nanstans att tarantina bott och jobbat i en videobutik dar :)
 
Bobo_m skrev:
Det ar inte sa langt ifran LA...ca 20min soder om LAX. Men det ligger precis pa granen till orange. Ja manhattan va riktigt nice...akte till redondo pier och tog en taxi upp mot santa monica (det va strejk pa buss o tunnelbana). Onskade att jag kunde ha bott vid manhattan...laste nanstans att tarantina bott och jobbat i en videobutik dar :)
Santa Monica är kul. Finns en jäkligt trevlig klubb där om du gillar house och techno, Sugar heter den.
Venice antar jag att du varit i, är väl sådär...Pasadena är värt ett besök, är den äldsta delen av L.A.
 
Ja pasadena verkar vara riktigt mysigt..de har ju byggt ut tunnelbanan sa att den ska ga ut mot pasadena sa det kan vara vart att testa.
Venice..hmm...ja sjukare stalle far man nastan leta efter...
Tack for tipsen...det ar inte alltid latt att veta vart alla de shyssta stallerna finns :)
 
Bobo_m skrev:
Ja pasadena verkar vara riktigt mysigt..de har ju byggt ut tunnelbanan sa att den ska ga ut mot pasadena sa det kan vara vart att testa.
Venice..hmm...ja sjukare stalle far man nastan leta efter...
Tack for tipsen...det ar inte alltid latt att veta vart alla de shyssta stallerna finns :)
Ha det så bra. Nu ska jag till jobbet...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.