Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

display vs sökare?!?!?!

Produkter
(logga in för att koppla)

joelle

Medlem
Medveten om att jag härmed exponerar min TOTALA okunnighet måste jag tyvärr fråga:

- Hur funkar det med displayen på en digital systemkamera??? Ska man kunna titta enbart på displayen innan man tar bilden, eller är den släckt för att bara visa den "färdiga" bilden, dvs "efteråt"?

- OM... Vilka inställningar ska jag i så fall göra för att se bilden i displayen (min lånade Nikon D70 display är "släckt"...)

Följdfråga:
- Titta i displayen eller i sökaren? Smakfråga?

Mvh,
Helena
(En Komplett Fotoidiot, utan kamera...)

Nej, det går inte att titta på bildskärmen innan bilden är tagen. Det sitter både en spegel och en slutare framför bildsensorn och de åker väck först när man trycker på knappen.

Usch ja... Så solklart, och ändå så komplicerat på något vis. Jag fattar.
Tack för upplysningen!
Mvh,
Helena

ta bort objektivet, titta in.. du ser sökaren baklänges... censorn sitter bakom och är dold by default... tills du trycker på knappen..

...alltså, GUD vilken humor. Vilken total okunskap! Hahaha! Det är ju skojigt. Så här i efterhand.
Men som sagt, teknik är bara teknik. Det gäller att lära sig den. Suck.

Det är ingen dum fråga alls. I framtiden kommer displayen (vrid och vinklingsbar) att kunna användas före exponeringen i alla kameror. Flera har redan börjat.

/kg, med kristallkula

Fredrik Calabrese skrev:
när man tittat i en riktig optiskt sökare så har man ingen lust att återgå till att plåta genom en kass tv.

..och hur många av dagens digitalkameror har en "riktig optisk sökare"? De flesta suger ju rätt hårt, och jag tycker Helena är helt och hållet inne på rätt spår! En utvikbar LCD som fungerar som sökare vore ju klockrent vid bl.a. macro-foto, även om bildkvaliten inte var på topp! Jag vet inte hur varken den optiska sökaren eller LCD-sökaren ter sig på Olympus E-330, men de har ju åtminstone visat att det går. Tyvärr är det ju sådan teknink som, i likhet med t.ex. inbygd bildstabilisering och sensorrengöring, de stora tillverkarna har svårt att ta till sig.

/Per

Fredrik Calabrese skrev:
"Skärmsökaren" på olympusen är i svartvit och funkar i ca 30sek efter omknäppning.

ha, ha, underbart, varför börja sälja färg när man kan dra in pengar på svartvitt år 2006... räkna med att nästa "revolution" blir färg... jag tror knappt det är sant!?

Per skrev:
..och hur många av dagens digitalkameror har en "riktig optisk sökare"? De flesta suger ju rätt hårt
Nja, Nikon, Canon och Olympus sökare suger iaf ;)
Minolta och Pentax har trevliga "stora" ljusa sökare, även om dom inte är i "analog-klass".

De lösningar som finns för att kunna använda displayen som sökare på en DSLR innebär pga alla sina speglar att den optiska sökaren blir oduglig, så man får 2 dåliga sökare, istället för en som kan vara bra om bara tillverkaren anstränger sig lite.

Anddje skrev:
Nja, Nikon, Canon och Olympus sökare suger iaf ;)
Minolta och Pentax har trevliga "stora" ljusa sökare, även om dom inte är i "analog-klass".

Har du tittat i en Canon 1D serien sökare ?
Sen är sökaren i Nikons D2 kameror helt OK också, så inte suger Nikon och Canons sökare om du väljer rätt modell.

kent.

Zoso skrev:
Har du tittat i en Canon 1D serien sökare ?
Sen är sökaren i Nikons D2 kameror helt OK också, så inte suger Nikon och Canons sökare om du väljer rätt modell.

kent.
Som du kanske kan räkna ut syftade jag på de billigare modellerna...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto