Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Diskriminerad fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

alexaD

Aktiv medlem
Kom just hem ifrån stan då jag och lite polers varit på Gröna Lund och checkat in grabbarna Beastie Boys på scen. Dom gjorde bra ifrån sig när dom körde sina hiphoplåtar och taggade upp publiken med en massa vevande.

Jag som fotograf hade med mig kameran + teleobjektivet vilket uppmärksamades av många människor. Stod och snackade foto med en del och gjorde ett intryck av att jag va världsbäst på foto, vilket inte va meningen. Mot slutet av spelningen började en 35-årig kvinna skestikulera mot mig och sa till mig att jag skulle sluta fota. "Men varför då?" sa jag, med ett riktigt undrande ansikte. "För att jag säger det!" svarar hon med och vänder sig sedan om och går tillbaka till VIP-hyllan där hon står med sin chef som antagligen sagt till henne att droppa mig ifrån fotandet.

Vakterna kommer fram till mig två sekunder senare och säger att jag ska stoppa ner kameran.

WHAAAAAAT?! Vad gör jag för fel?

Efter lite småsnack med folket runt omkring som också reagerat på hela grejen börjar jag fota igen, och det va sinnessjukt vad dom ansvariga på VIP-hyllan började vinka och skestikulera mot mig igen samtidigt som en vakt sakta med säkert börja närma mig från ett annat håll. Han kommer fram till mig och börjar diskutera om detta då jag säger "Kolla på resten av publiken, mobil och kompaktkameror överallt. Varför ska jag stoppa ner min?". "Vet inte, tycker det är as löjligt, men min boss som står där uppe säger det till mig." Kontrade han på ett shysst sätt med.

Det va här som jag började tända till och visste att lagen va på min sida. "Säg till din chef att om han vill snacka med mig så ber han poliserna vid sidan om honom arrestera mig samtidigt som jag ringer en advokat. That's that..." säger jag för att inte försöka knäcka the dark side.

Börjar fota ännu en gång och mer skrikande kommer uppifrån. Jag pekar på resten av publiken men hon visar med händerna att min kamera är för stor och bra för att jag ska få ta bilder. Jag lackar lite och riktar kameran mot dom samtidigt som jag börjar ta kort mot vinkandes personal. Många runt omkring busvisslar och visar att dom står på min sida, skönt tycker jag och börjar fota igen utan att orka bry mig om att dom vinkar på mig att jag ska dra därifrån. Alla andra fotar så varför inte jag?

Anyway, hade jag lagen på min sida då jag kan hävda diskriminering eller hade dom rätt i att jag med stor kamera inte får fota?

Tell me some about the rules people...!
 
Skum men troligen en allt mer vanlig situation idag när allt fler får tillgång till (mer eller mindre) professionell kvalité på slutprodukterna på halv- och helprivata områden som Grönan, djurparker,etc. Hörde om en amerikan som blev kontaktad av en djurpark ett halvår efter han varit där och fotat samt sålt ett gäng av bilderna till olika byråer. De hävde att de hade rätten till djurbilderna och krävde först att han tog tillbaka sina sålda rättigheter men ändrade sig och tror att en rättsprocess är inledd... USA dock.

Vet inte exakt hur en konsert fungerar men är det betalande publik kan det behövas fototillstånd, jmf med arenakonserter där du tvingas lämna in din kamera(-mobil) för att öht komma in. Detta att "titta på de andra, de fotar också" tror jag inte hjälper om nu Grönan har en tydlig policy för fotografering under konserter... Det är för sent för att googla på detta iaf :D

Tror du kan glömma diskriminering då detta gäller kön, etnisk härkomst, sexualitet mm och inte kamerastorlek ;)
 
Kort sagt, så bestämmer Gröna Lund själva vilka regler som gäller på deras mark, då detta inte är allmän plats (åtminstone inte i detta sammanhang). Har du *inte* blivit meddelad om fotoförbud/regler på förhand, så måste du dock foga dig när de ber dig sluta. Du gjorde fel efter den första tillsägelsen (och i det fall det faktiskt stod "fotoförbud för annat än mobiler" på biljett, vid ingång eller liknande, så gjorde du fel hela tiden).

Det hade nog varit smart om du nästa gång frågade dig "Har jag lagen på min sida?" innan du bestämmer dig för att provocera som du gjorde...
 
Var på samma ställe och plåtade och körde med min 70-200/2.8 och vart också tillsagd. Har mailat Gröna Lund och frågat varför dom har särbehandlat mig då det var andra med som fotograferade, får se vad jag får för svar.

Fanns ingen information varken på biljett eller deras hemsida om att fotografering är förbjuden.

Är det fotoförbud ska det gälla alla annars lär dom säkerligen bryta mot en eller annan lag.
 
MrD skrev:
Är det fotoförbud ska det gälla alla annars lär dom säkerligen bryta mot en eller annan lag.
Som sagt: inne på Gröna Lund kan Gröna Lund själva bestämma vilka regler som skall gälla. Förmodligen är detta en fråga om kvalitén på det material man är villig att "se genom fingrarna med". Jämför med att man säkert inte bryr sig om någon spelar in konserten med micen på sin mobil, men att man säkert skulle stoppa ett försök att spela in ljudet med avancerad digital inspelningsutrustning.

Och dessa krav kommer förmodligen från artisternas agenter, skivbolag och liknande. Gröna Lund (och ofta förmodligen artisten själv) bryr sig säkert inte ett skvatt, men måste agera "budbärare" eftersom det bara är de som kan sätta upp och genomdriva reglerna på sin egen mark.
 
Här är bilden jag tog på dom arga människorna.

Hon som vinkar va killen med den snygga minens boss.

[admin: raderat bilden eftersom den inte bidrar till ngt]
 
Det här med fotoförbud har diskuterats flera gånger på Fotosidan. Det finns en mycket bra artikel av Mikael Pertmann i ämnet. Läs den!

På privat område kan det vara fotoförbud men det ska informeras om det, skyltar brukar vara vanliga. Finns inte skyltar kan de säga åt dig att du inte får plåta, det får man finna sig i och stoppa undan kameran. De kan dock inte ta utrustning från dig eller tvinga dig radera bilderna du redan tagit.

Men att trotsa en åtsägelse tycker jag är dumt, och motiveringen att andra inte blivit tillsagda hjälper föga, det är fortfarande fotoförbud! Tycker du att du är diskriminerad får du försöka driva det ärendet, men att plåta vidare är ingen succé. Går det vidare är det DU som har gjort fel som fortsatt och trotsat.

Sen kan jag tycka det är en tråkig attityd när man inför fotoförbud i tid och otid, men vad ska jag säga, de har rätten på sin sida. Möjligtvis kan man prata med dem och övertyga dem om att få tillstånd.
 
alexaD skrev:
Kom just hem ifrån stan då jag och lite polers varit på Gröna Lund och checkat in grabbarna Beastie Boys på scen. Dom gjorde bra ifrån sig när dom körde sina hiphoplåtar och taggade upp publiken med en massa vevande.

Jag som fotograf hade med mig kameran + teleobjektivet vilket uppmärksamades av många människor. Stod och snackade foto med en del och gjorde ett intryck av att jag va världsbäst på foto, vilket inte va meningen. Mot slutet av spelningen började en 35-årig kvinna skestikulera mot mig och sa till mig att jag skulle sluta fota. "Men varför då?" sa jag, med ett riktigt undrande ansikte. "För att jag säger det!" svarar hon med och vänder sig sedan om och går tillbaka till VIP-hyllan där hon står med sin chef som antagligen sagt till henne att droppa mig ifrån fotandet.

Vakterna kommer fram till mig två sekunder senare och säger att jag ska stoppa ner kameran.

WHAAAAAAT?! Vad gör jag för fel?

Efter lite småsnack med folket runt omkring som också reagerat på hela grejen börjar jag fota igen, och det va sinnessjukt vad dom ansvariga på VIP-hyllan började vinka och skestikulera mot mig igen samtidigt som en vakt sakta med säkert börja närma mig från ett annat håll. Han kommer fram till mig och börjar diskutera om detta då jag säger "Kolla på resten av publiken, mobil och kompaktkameror överallt. Varför ska jag stoppa ner min?". "Vet inte, tycker det är as löjligt, men min boss som står där uppe säger det till mig." Kontrade han på ett shysst sätt med.

Det va här som jag började tända till och visste att lagen va på min sida. "Säg till din chef att om han vill snacka med mig så ber han poliserna vid sidan om honom arrestera mig samtidigt som jag ringer en advokat. That's that..." säger jag för att inte försöka knäcka the dark side.

Börjar fota ännu en gång och mer skrikande kommer uppifrån. Jag pekar på resten av publiken men hon visar med händerna att min kamera är för stor och bra för att jag ska få ta bilder. Jag lackar lite och riktar kameran mot dom samtidigt som jag börjar ta kort mot vinkandes personal. Många runt omkring busvisslar och visar att dom står på min sida, skönt tycker jag och börjar fota igen utan att orka bry mig om att dom vinkar på mig att jag ska dra därifrån. Alla andra fotar så varför inte jag?

Anyway, hade jag lagen på min sida då jag kan hävda diskriminering eller hade dom rätt i att jag med stor kamera inte får fota?

Tell me some about the rules people...!

Jag har aldrig haft några problem med att fotografera.....
Klart att jag inte fick fota så det störde då Panatta servade mot Björn Borg..
Eller då jag kollade Parnevik på Ullna och man inte fick plåta i baksvingen ;)
Men det gjorde jag ändå!
Ingen märkte det!!

Tror man kan plåta nästan överallt... ;)

Beror nog litet på hur man uppträder och gör! ;)

Dom här grabbarna ställde villigt upp för fotografering, utan att veta om det! ;)
Men hade dom sett mig...tja då kanske... ;)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/766869.htm
 
maxzomborszki skrev:
Det här med fotoförbud har diskuterats flera gånger på Fotosidan. Det finns en mycket bra artikel av Mikael Pertmann i ämnet. Läs den!

På privat område kan det vara fotoförbud men det ska informeras om det, skyltar brukar vara vanliga. Finns inte skyltar kan de säga åt dig att du inte får plåta, det får man finna sig i och stoppa undan kameran. De kan dock inte ta utrustning från dig eller tvinga dig radera bilderna du redan tagit.

Men att trotsa en åtsägelse tycker jag är dumt, och motiveringen att andra inte blivit tillsagda hjälper föga, det är fortfarande fotoförbud! Tycker du att du är diskriminerad får du försöka driva det ärendet, men att plåta vidare är ingen succé. Går det vidare är det DU som har gjort fel som fortsatt och trotsat.

Sen kan jag tycka det är en tråkig attityd när man inför fotoförbud i tid och otid, men vad ska jag säga, de har rätten på sin sida. Möjligtvis kan man prata med dem och övertyga dem om att få tillstånd.

Du har lite rätt, men instämmer inte helt. De kan säga till en att det är fotoförbud om det inte finns skyltar. Men det ska göras av behörig personal. Dessutom ska förbudet gälla alla, såväl som mobiltelefon, kompaktkamereror odyl. Annars gäller lagen om diskriminering. Fota vidare tills de går ut med det i högtalaren eller visar dig skylten om förbudet, eller får prata med ägaren.

/Stefan
 
Rommel skrev:
Du har lite rätt, men instämmer inte helt. De kan säga till en att det är fotoförbud om det inte finns skyltar. Men det ska göras av behörig personal.
Det såg jag som underförstått, men tack för påpekandet.

Dessutom ska förbudet gälla alla, såväl som mobiltelefon, kompaktkamereror odyl. Annars gäller lagen om diskriminering.
Jag är ingen expert på området, men stämmer verkligen detta? Jag har hört om att man inte får använda stativ på vissa ställen till exempel. Måste fotoförbudet vara "allmänt" eller kan det till exempel vara "inga systemkameror"? Någon som vet? Enligt artikeln kan de ställa rätt skumma krav om de så önskar så jag blev tveksam.

Sen är det precis det jag menar med diskriminering, även om DU blivit diskriminerad betyder det inte att du får FORTSÄTTA plåta. Driv gärna process om det handlar om diskriminering, men försök inte få det till att det då är tillåtet. Två fel gör inte ett rätt.

Fota vidare tills de går ut med det i högtalaren eller visar dig skylten om förbudet, eller får prata med ägaren.
Det står också i artikeln som Mikael skrivit, tills dess att du blivit informerad har du rätt att ta bilder.
 
Vilken diskrimineringsgrund? Vilken lag om diskriminering?

I svensk rätt finns det inget generellt skydd mot näringsidkares och andra privatpersoners godtycke. Diskrimineringslagstiftningen, både civil- och straffrättslig är i princip begränsad till vissa subjekt (näringsidkare, myndighetsutövare, etc) och bara mot vissa diskrimineringsgrunder - etnicitet, kön, religion, sexuell läggning, m.m. som passar in på grupper som traditionellt sett anses förtryckta.

I Sverige är utgångsläget att det är ok att kränka och särbehandla andra, så länge man inte överträder vissa specifika gränser som tack och lov är hyfsat skarpa.

Det är en ordning som iaf. jag föredrar före en där presumtiva diskrimineringsoffers godtyckliga känslor av att vara kränkta.
 
Senast ändrad:
Tack Erik, för klargörandet.

Med andra ord är det meningslöst att driva process (förutsatt att det inte är du som mörkhyad person som inte får plåta medan alla lintottar får det) och istället lägga ned kameran eller prata allvar med arrangören och försöka förklara syftet med fotograferingen.
 
Paragrafryttaren skrev:
Vilken diskrimineringsgrund? Vilken lag om diskriminering?

I svensk rätt finns det inget generellt skydd mot näringsidkares och andra privatpersoners godtycke. Diskrimineringslagstiftningen, både civil- och straffrättslig är i princip begränsad till vissa subjekt (näringsidkare, myndighetsutövare, etc) och bara mot vissa diskrimineringsgrunder - etnicitet, kön, religion, sexuell läggning, m.m. som passar in på grupper som traditionellt sett anses förtryckta.

I Sverige är utgångsläget att det är ok att kränka och särbehandla andra, så länge man inte överträder vissa specifika gränser som tack och lov är hyfsat skarpa.

Det är en ordning som iaf. jag föredrar före en där presumtiva diskrimineringsoffers godtyckliga känslor av att vara kränkta.

Jämställdshetslagen gäller allmänt.

Fast det är ju rätt att det är upp till dig att driva saken vidare. Och det är upp till dig att stå upp för lagen. Dvs i detta fall fotografera med glatta hjärtat tills de andra gör övertramp i lagen själva.
Jag hade fotograferat vidare och tagit konsekvenserna för vad jag tolkar lagen.
Fotograferade i en butik i våras och blev tillsagd av perosnal som pekade på en skylt att det var fotoförbud. Hon sa åt mig att inte vistas i butiken med kameran och jag sa att först kan hon slänga ut de andra personerna som gick in före mig att inte vistas i butiken om de hade en mobiltelefon med en kamera (de kamerorna tar rätt bra bilder i bra ljusförhållanden). Hon höll med om dilemat och jag stängde av kameran och handlade vidare.
Sunt förnuft.... jag följde anvisningarna att följa förbudet, men stod på mig för mina rättigheter.

Men sånt är jag. Liknande tråd med att fotografera polisen... iaf nästan..

/Stefan
 
Rommel skrev:
Fotograferade i en butik i våras och blev tillsagd av perosnal som pekade på en skylt att det var fotoförbud. Hon sa åt mig att inte vistas i butiken med kameran och jag sa att först kan hon slänga ut de andra personerna som gick in före mig att inte vistas i butiken om de hade en mobiltelefon med en kamera...
Ja, men käre värld, det var ju bara du som bröt mot förbudet. Då kan du väl inte kräva att de som sköter sig skall bli utslängda, bara för att du missköter dig? Personalen hade *definitivt* rätten på sin sida och hade kunnat sett till att du avlägsnat dig (med polisärt våld om det dragits till sin spets; du har ingen rätt att vistas i en butik om du bryter mot deras regler).

Som info: jag jobbar på en arbetsplats som är skyddsobjekt, med fotoförbud, avbildningsförbud och allt vad du kan tänka dig. Är det förbjudet att ta med en kamera dit? Nej. Däremot kan det ta hus i h-e om du börjar *använda* den...

"Fotoförbud" säger inget om huruvida kameror i sig är förbjudna att inneha.
 
Rommel skrev:
Jämställdshetslagen gäller allmänt.

Jo, nog gäller den men jag förstår inte hur du menar att den är relevant då den är en arbetsrättslig lag mot könsdiskriminering:

1 § Denna lag har till ändamål att främja kvinnors och mäns lika rätt i fråga om arbete, anställnings- och andra arbetsvillkor samt utvecklingsmöjligheter i arbetet (jämställdhet i arbetslivet).

Lagen siktar till att förbättra främst kvinnornas villkor i arbetslivet.

Dessutom var det väl ändå inte för att fotografen i fråga var man som han blev tillsagd att sluta fotografera...
 
Paragrafryttaren skrev:
Det är en ordning som iaf. jag föredrar före en där presumtiva diskrimineringsoffers godtyckliga känslor av att vara kränkta.

Hoppsan... Vad jag skulle ha sagt var alltså: "...känslor av att vara kränkta styr vad som räknas som kränkande diskriminering."

Så kan det gå när inte haspen är på.
 
Var nyligen på festival och där hade de förbjudit teleobjektiv i publiken.
Om du gärna vill fota så får du väll söka ackreditering, tre första låtarna i scendiket är helt okej.
 
Det var bara jag som hade en kamera som var tvungen att att låta "klick" pga spegeln och blixtra till med den externa blixten. Det var ett par andra med mobiltelefoner bredvid som använde mobiltelefoner som inte blev tillsagda pga att deras varken hade blixt eller lät som en DSLR. Men det var väl ganska uppenbart vad dom gjorde, hålla en mobiltelefon en bit ifrån sig.

Samma som Alexanders fall, Rena rama diskriminering. Jag hade faktiskt heller inte trott att var en spion som stal hemligheter som sprang omkring med en liten mobiltelefon så jag som butiksbiträde hade nog struntat i det, men springer det en person med en stor fet kamera med blixt så reagerar folk 10 ggr mer.

Att se mellan fingrarna på ett förbud är fel om man sedan tillämpar förbudet på andra som gör likadant bredvid oavsett utrustning.

Jag gjorde fel i att inte se förbudet och som jag skrev så när jag fick se skylten såå stängde jag av kameran. Att personer bredvid mig som fotade innan jag gjorde något och inte blev tillsagda (butiksbiträdet såg detta. Vi stod precis framför henne) är fel. Därför bad jag snällt att om jag skulle gå därifrån så kunde hon först be de andra gå som "bara" hade mobiltelefoner.

Alexanders fall gäller, tycker jag, samma tillämpning. Vill de förbjuda att just han fotograferar pga storleken på sin utrustning, tycker jag att de ska göra likadant för resten. De kan inte bara rikta det mot en person om 20 andra bredvid gör likadant... Beastie Boys har väl mikrofoner ;)... Använd dom och säg "Please, no photography allowed"


Så min lilla värld så spg jag inte skylten, löd när jag blev tillsagd och blev sur när de bad mig återkomma när jag dumpat min kamera när de andra öppet fotogarferade med mindre utrustning.


/Stefan
 
Paragrafryttaren skrev:
Jo, nog gäller den men jag förstår inte hur du menar att den är relevant då den är en arbetsrättslig lag mot könsdiskriminering:



Dessutom var det väl ändå inte för att fotografen i fråga var man som han blev tillsagd att sluta fotografera...

Hmmm fel av mig.

/Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.