Annons

Disiga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Kenneth T

Aktiv medlem
Frågan lägger jag kanske i fel forum, men hittade inget lämpligare.
Jag är väldans missnöjd med bildresultatet från min 350D, rent allmänt så ligger det som en disig hinna över varenda bild, och i stort sett alla bilder måste bearbetas i ett fotoprogram för att bli bra. Färgerna måste göras klarare och lite mer mättade för att få ett snyggt resultat, likaså behöver intensiteten och kontrasten ändras på bilderna också.
Jag har testat sRGB och Adobe RGB, men märker ingen skillnad. Har haft kameran hos Canon för genomgång, men enligt dom var det inget fel. Jag misstänker det alltid har varit så här, men det har bilvit mer märkbart sen jag bytte skärm, min gamla var en kontrastlös gammal crt-skärm. Har nu en betydligt bättre skärm.
Är det flera än jag som måste bearbeta alla sina digitala bilder i fotoprogram, eller hur ser det ut där ute runt om bland alla fotoentusiaster. Är det handhavandefel - inställningsfel, eller är det vanligt förekommande bland digitalkameror? Kom gärna med förslag på åtgärder om ni har eller haft likartade problem. Rent generellt kan jag säga att min Eos 350 tar sämre bilder "Obearbetade" än min gamla analoga Minolta dynax 3L. (Dåligt betyg åt mej eller kameran?)
Visst kan det vara roligt att jobba med bilderna i Photoshop eller liknande program, men även nog så enerverande när det gäller varenda bild.
 
Tyvärr så är det nog så att bilder från systemkameror ska behandlas i datorn för bästa resultat.
 
Kör du jpeg så kan du ställa in parametrar för skärpning, kontrast mm i kameran. Har du labbat med dessa för att hitta inställningar som passar dig?
 
Jatsy skrev:
Rent generellt kan jag säga att min Eos 350 tar sämre bilder "Obearbetade" än min gamla analoga Minolta dynax 3L. (Dåligt betyg åt mej eller kameran?)
Visst kan det vara roligt att jobba med bilderna i Photoshop eller liknande program, men även nog så enerverande när det gäller varenda bild.

Min uppfattning är att det är dåligt betyg åt den som sålt kameran till dig.
Även i fotoaffärer så är det nog lite klent med informationen on skillnaderna i kamerans bildbeabetning jämfört med en digital kompaktkamera.
Man blir liksom sitt eget fotolab med en digital systemkamera.
Precis som Björn Sorkin redan skrivit så måste du själv ställa in kontrast färgmättnad etc.
Blev själv inte så impad av mina första bilder med en 350D och 18-55 objektivet.
I hyfsat ljus och div inställningar så fick jag rätt snart till bra bilder med kitet.
Testa, du har alla möjlihetr att lyckas.
 
du kan börja med att juster nivårena (levels), det brukar hjälpa mycket om dom är felinställda.

MVH Jan
 
Ja, alla bilder måste bearbetas för att bli "färdiga". På samma sätt som i mörkrummet, eller när ett dia ska scannas så måste raw-filen (eller om du nu kör jpg) bearbetas.

Skärpa, kurvor, mättnad. Utan det ser de flesta bilder direkt ut kameran ut som skit. Läs på lite om raw så förstår du dessutom att det inte är en nackdel. Blaskigheten betyder att bilden har ett stort omfång. Mjukheten gör att du kan slippa moaré.

Bra bilder tar tid att göra. Det finns inget "autoläge" för det. Lägger du på kontrast redan i kameran får du komma ihåg att du aldrig kan rädda de nyanser som förstörts.


/petter
 
Jag anser att det är helt uppåt väggarna att påstå att man måste räkna med att efterbehandla alla bilder från en DSLR.
Om det går att få bilder från en digital kompakt som många är väldigt nöjda med så går det även från en DSLR.
Att det också går att få ett bättre resultat med t ex RAW och efterarbete är en annan sak.
 
Naturligtvis kan man ställa in en systemkamera så den ger "färdiga" jpg-bilder. Bara ratta lite på skärpa och kontrast.
 
Jo visst går det att göra så. Kör jpg+raw så har du dessutom backup med en fil som det går att arbeta med. Kom ihåg att jpg är ett förstörande format. Det går aldrig att få en lika bra bild i jpg som i raw.

Jag blir bara lite bitter eftersom folk verkar ha så bråttom hela tiden =) Men det är en helt annan disskussion (som jag absolut inte vill sätta igång här i den här tråden).


/petter
 
Tack för era svar, jag ska nog pilla lite mer med inställningarna, går det åt helvete så kan man ju alltid återställa till standardinställningarna. Jag är nog lite feg, eller bekväm med inställningar i allmänhet, har liksom fått för mej att standardinställningarna som regel är bäst, men måste kanske tänka om. Och egentligen gäller det nu inte bara kameror, vid eftertanke har jag nog standardinställningar på det mesta där det finns andra val.
 
Hej Kenneth!

Kika även i min tråd, jag tar upp samma sak där, man kan använda omvänd "oskarp mask" dvs man använder en mängd på ca 10-30% samt en radie på mellan 50-150 så får du bort mycket av "diset".

Jag upptäckte att man då inte längre behöver lägga på lika mycket färgmättnad och kontrast.

Testa det och lycka till.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=77698

/Daniel
 
Jatsy skrev:
Rent generellt kan jag säga att min Eos 350 tar sämre bilder "Obearbetade" än min gamla analoga Minolta dynax 3L.

När det gäller din gamla analoga, så gissar jag att du tog en rulle, skickade den till ett fotolabb och fick hem pappersbilder i 10x15 format?

För att få en färdig bild måste filmen framkallas till negativ, och sen ska negativen kopieras på fotopapper. Det är framförallt dessa två steg som bestämmer hur kontrast, färgmättnad osv blir i slutresultatet.

Det är alltså ditt gamla fotolabb som fixade bättre bilder än vad din digitalkamera presterar från avtryck till granskning på skärm, inte din gamla analoga. Bilderna är alltså inte så "obearbetade" som du tror.

Om du skickar in en digitalbild till ett labb för kopiering på fotopapper, så kan du ofta välja att låta labbet utföra auto-korrigeringar (vissa labb låter dig inte ens välja, utan gör auto-korrigeringar ändå). Om du jämför en sådan papperskopia med kopior från din analoga, så blir jämförelsen mer rättvis.

Alltså: oavsett om bilden är analog eller digital i sitt ursprung, så behöver någon bestämma hur kontrast och liknande ska återges i slutresultatet. Du kan välja att låta labbet göra det åt dig, du kan påverka digitalkameran att göra det åt dig, eller du kan göra det själv i datorn.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.