Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Disharmoni

Produkter
(logga in för att koppla)

Artoz

Aktiv medlem
Hjälp mig snälla!

Sitter här och förstår inte hur jag ska få till detta.
Går en distans kurs i foto och har nu som uppgift att lägga in 2 bilder med Disharmoni.

Sitter här och läser Fotoskolans bok om komposition av Ulf Sjöstedt.
Men har ändå svårt att förstå mig på uppg. Min lärare är inte den lättaste att få tag i heller.
Är det ngn som har förslag på hur man kan ta en bild med disharmoni i?

Hellst utomhusbild. Tycker det är lite svårt att hitta på ngt med tanke på att det är vinter och snö överallt.

Tips ngn?

Tack på förhand

Mvh
Anna-Karin

I din kompositionsbok lär du dig antagligen att skapa harmoni. Disharmoni kan då skapas genom att bryta mot dessa kompositionsregler, det är en vedertagen metod som många fotografer använder för att skapa intresse och oro kring bilden.

Reglerna finns där för att brytas.

Det första som dök upp i mitt huvud är en totalt katastrofalt (dock medvetet) "fel"-komposerad bild på en människa med katastrofalt disharmoniskt utseende och (främst) utstyrsel. Kläder som verkligen inte går tillsammans, färger som skär sig så att det skriker i ögonen.. Väcker garanterat intresse.

Hoppas att det kunde vara till nån hjälp!

Justus.

Tack

Tack Justus för din förklaring

Blev lite full i skratt när du sa exemplet på hur en männsika kan klä sig mm.
Man kanske ska spöka ut ngn eller ngt.

Får se vad jag kommer fram till

Tack ännu en gång

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar