Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Diselverk för el utomhus? (el-blixtar)

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik såklart

Aktiv medlem
Driva el-blixtar utomhus. I mitt fall är det inte aktuellt att köpa batteridrivna blixtar utan funderar på att skaffa ett litet diselverk för att skapa el för mina blixtar. Någon som har erfarenhet av detta och kan tips om det är något man bör tänka på? Tips om modeller är också välkommet.
 
Driva el-blixtar utomhus. I mitt fall är det inte aktuellt att köpa batteridrivna blixtar utan funderar på att skaffa ett litet diselverk för att skapa el för mina blixtar. Någon som har erfarenhet av detta och kan tips om det är något man bör tänka på? Tips om modeller är också välkommet.

Gick i samma tankar själv förut.
Ska man ha ett aggregat som ger ren ström så blir dom väldigt dyra.
Honda är ett sådant men det finns även någon kopia på det aggregatet men det är dyrt det med.
Priser runt tio tusen får man räkna med.
Provade själv med ett enklare elverk men det gillade inte blixtarna så dom var slut efter en halvtimme.
Nu kör jag med speedlite istället 600ex-rt finns även billigare stora blixtar på kaffebrus med batteri.
 
Låter som tröskverk brukar dom göra också. Hur fungerar x antal bilbatterier och en 12/24V 220 omvandlare?

/Karl
 
Har själv ännu ingen praktisk erfarenhet i ämnet, men ett blixtaggregat behöver egentligen inte några stora effekter för annat än snabba uppladdningar av kondensatorerna. Har man ett inte alltför kraftigt aggregat med olika lägen för uppladdningstid, kan man klara sig långt under de 2300 W som en 10 A 230 V-omvandlare kan leverera. På den långsammare av de två valbara uppladdninghastigheterna har jag i rent vetenskapligt syfte provat ett gammalt Profoto Pro-2 med upprepade 4800 Ws-urladdningar på 10A-automatsäkringar utan problem.

Observera dock att strömurtaget som anges på många omvandlare är ett peak-värde som inte kan köras konstant under för lång tid. Snabba modefotograferingar med kraftiga blixtar är alltså kanske inget att rekommendera ändå.
 
Kolla gärna in Kipor elverk.
Det sägs att det är Hondamotor i det men till behagligare pengar.

Har ett till husvagnen och fungerar super.

Christer
 
Tack för alla svar, jag är dock fortfarande osäker på bästa lösning. Vill hålla ned kostnaderna och inte inhandla nya batteri-blixtar, men hur man än gör så sticker det iväg mer eller mindre. Kanske ändå lutar åt quantuum r+300 / r+600. Eller kanske ett gäng Nikon SB900(eller liknande)

Googlade och hittade ett beg. Kipor-verk på 2,2 KvA för bara 1500kr, fungerar det tro att driva två Elinchrome BX 500?

Att använda bilen var något jag inte tänkt på tidigare, men i skrivande stund är jag ganska säker på att jag inte har ett färdigt 230v uttag i bilen.
 
Hyra?

Kolla var det finns Hondaelverk att hyra. Byggmaskinfirmor borde ha sådana. Du kommer säkert inte att använda ditt elverk hela tiden och då är hyra ett bättre alternativ. Det är också ett bra sätt att testa.
 
Provade en omvandlare som skulle palla 10 amp men den brann upp? Verkar som blixtarna tar mycket ström under väldigt kort tid.

Man kanske inte skall använda clas ohlsson varianten för detta ändamålet. Brann den upp med en gång eller var det efter en tids användande? Var det på sommaren elller vintern, försöker lista ut hur välkyld den var?

Behövs nog en kraftigare inverter om man vill kunna använda blixtar från bil eller ett gäng bilbatterier.

Något som detta borde fixa det.
http://www.aliexpress.com/item/4000...rter-8kw-8000w-peak-power-Free/537495067.html

Hur mycket ström behöver blixtarna?

Ett gäng SB-900 borde annars räcka ganska långt men att rigga och konfigurera många blixtar istället för få tar sin beskära tid.

/Karl
 
På den långsammare av de två valbara uppladdninghastigheterna har jag i rent vetenskapligt syfte provat ett gammalt Profoto Pro-2 med upprepade 4800 Ws-urladdningar på 10A-automatsäkringar utan problem.

Säkringar i hus är tröga modeller och bryter ej direkt som strömmen överskrids. Jag hade vattenkokare på 2400W, kaffebryggare på runt 1200-1400W samt dammsugare på 1300 W igång samtidigt på en 16 A säkring och den slog av efter ca två minuter. Apparater totalt ca 5 kW och 16A säkring klarar 3,5 kW.
 
Man kanske inte skall använda clas ohlsson varianten för detta ändamålet. Brann den upp med en gång eller var det efter en tids användande? Var det på sommaren elller vintern, försöker lista ut hur välkyld den var?

Behövs nog en kraftigare inverter om man vill kunna använda blixtar från bil eller ett gäng bilbatterier.

Något som detta borde fixa det.
http://www.aliexpress.com/item/4000...rter-8kw-8000w-peak-power-Free/537495067.html

Hur mycket ström behöver blixtarna?

Ett gäng SB-900 borde annars räcka ganska långt men att rigga och konfigurera många blixtar istället för få tar sin beskära tid.

/Karl

Var någon billig variant som farsan köpte till bilverkstaden tror den kostade 3000kr så då blir det nog därefter. Han lämnade in den på verkstaden men det var inte lönt att göra något. Den var ny innan jag provade den :p
 
Var någon billig variant som farsan köpte till bilverkstaden tror den kostade 3000kr så då blir det nog därefter. Han lämnade in den på verkstaden men det var inte lönt att göra något. Den var ny innan jag provade den :p

Jo, men brann den upp direkt när du slog igång allt, efter första blixten eller efter 5 min, 30 min, 2 dagar?

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.