Annons

Direktimport till Lightroom från Canon 7D

Eller en kortläsare för 150:- :)

Jo, jag vet att du skrev att du inte vill använda en sådan men faktum är att de ofta löser "alla" problem.

Kortläsare är iallafall ofta snabbare, kanske inte idag då USB 2.0 är mer eller mindre standard men förr var det nog snabbare. Kortläsare är dock ingen dålig investering...
 
Allt är uppdaterat. Inställningen i kameran är det enda jag inte kollat nu, tror jag. Det är mitt sista hopp. :)

- Är kameran uppdaterad med senaste Firmware v. 1.2.3?
(Felet måste ju ligga i kopplingen mellan 7D och LR iom att import med EOS Utility fungerar. Ominstallation av LR?)

Provade själv för första gången att föra över bilder (raw) direkt från 7D till LR med USB-kabel. Min dator med XP SP3 hittade kameran direkt och kameran visades i LR. Efter att ha markerat 7D klickade jag "Import" och bilderna importerades utan problem.

I vanliga fall importerar jag bilderna med EOS Utility och en Sandisk ImageMate All-in-one kortläsare, den ger en läshastighet på omkring 20-25 MB/s (betydligt snabbare än med den inbyggda kortläsaren).
 
Jag har upplevt problemet också med Mac LR 3.3 64 bitar och 7D Firmeware 1.2.3.

Jag fick upp att det fanns kort i kameran vid förhandsgranskningen i LR men sen när jag försökte importera dem så gick det ej utan att jag fick upp felmeddelande.

Tyvärr lyckades jag inte lösa det utan lösningen fick bli att köpa en kortläsare, lite trist att behöva ha med sig ytterligare en sak när man är ute på resande fot.

Så om det dyker upp en lösning är jag helt klart intresserad :D
 
- Är kameran uppdaterad med senaste Firmware v. 1.2.3?
(Felet måste ju ligga i kopplingen mellan 7D och LR iom att import med EOS Utility fungerar. Ominstallation av LR?)

Provade själv för första gången att föra över bilder (raw) direkt från 7D till LR med USB-kabel. Min dator med XP SP3 hittade kameran direkt och kameran visades i LR. Efter att ha markerat 7D klickade jag "Import" och bilderna importerades utan problem.

I vanliga fall importerar jag bilderna med EOS Utility och en Sandisk ImageMate All-in-one kortläsare, den ger en läshastighet på omkring 20-25 MB/s (betydligt snabbare än med den inbyggda kortläsaren).

Nej, kamerans firmware är inte uppdaterad. Det verkar vara det sista jag kan testa.

När jag väljer kameran från Lightrooms importdialog ser jag hur kamerans lampa blinkar och minneskortet blir läst. Efter några sekunder kommer "No photos found".
 
En helt annan approach: kan det vara så att du gör fel när du importerar? Eftersom du tidigare först kopierade över bilderna till hårddisken med ett annat program så kanske det är så att när du importerade till Lightroom så gjorde det utan att flytta på bilderna (alternativet Add i engelska versionen). Detta borde inte fungera när du importerar direkt från en kamera eller kortläsare utan du måste istället välja Move eller Copy (bästa alternativet).

'No photos found' verkar dock vara ett konstigt meddelande om ovanstående teori är rätt men det kan vara värt att kolla.
 
En helt annan approach: kan det vara så att du gör fel när du importerar? Eftersom du tidigare först kopierade över bilderna till hårddisken med ett annat program så kanske det är så att när du importerade till Lightroom så gjorde det utan att flytta på bilderna (alternativet Add i engelska versionen). Detta borde inte fungera när du importerar direkt från en kamera eller kortläsare utan du måste istället välja Move eller Copy (bästa alternativet).

'No photos found' verkar dock vara ett konstigt meddelande om ovanstående teori är rätt men det kan vara värt att kolla.

Nejdå, det är ingen risk. Jag gör rätt. Alternativet Copy är det som väljs när man anger kameran som källa. De övriga alternativen går inte att välja.
 
Jag har upplevt problemet också med Mac LR 3.3 64 bitar och 7D Firmeware 1.2.3.

Jag fick upp att det fanns kort i kameran vid förhandsgranskningen i LR men sen när jag försökte importera dem så gick det ej utan att jag fick upp felmeddelande.

Tyvärr lyckades jag inte lösa det utan lösningen fick bli att köpa en kortläsare, lite trist att behöva ha med sig ytterligare en sak när man är ute på resande fot.

Så om det dyker upp en lösning är jag helt klart intresserad :D

Provade nyss 7D med vår Macbook Pro 13" OS 10.6 med att importera direkt. Bilderna visades i LR, men jag fick felmeddelande att de inte gick att spara. Provade också med "Direktfångst" för att se om det hjälpte. Bilden som jag tog gick inte heller att spara i LR.

Under felsökningen kollade jag skriv-läsrättigheterna för katalogen jag använder och fann att jag inte hade rätt att ändra i katalogen. Vi har två användare på Macen och jag brukar spara bilder från båda med kortläsare i samma katalog utan problem. När jag justerat skriv-läsrättigheterna gjorde jag om försöket med Direktfångst. Nu fungerade den delen. I nästa steg provade jag att importera bilder från kameran. Så fort jag anslutit kameran öppnades Importfönstret och importen gick nu helt utan problem den också.
I mitt fall var det alltså användarrättigheterna till en katalog som spökade.
 
Provade nyss 7D med vår Macbook Pro 13" OS 10.6 med att importera direkt. Bilderna visades i LR, men jag fick felmeddelande att de inte gick att spara. Provade också med "Direktfångst" för att se om det hjälpte. Bilden som jag tog gick inte heller att spara i LR.

Under felsökningen kollade jag skriv-läsrättigheterna för katalogen jag använder och fann att jag inte hade rätt att ändra i katalogen. Vi har två användare på Macen och jag brukar spara bilder från båda med kortläsare i samma katalog utan problem. När jag justerat skriv-läsrättigheterna gjorde jag om försöket med Direktfångst. Nu fungerade den delen. I nästa steg provade jag att importera bilder från kameran. Så fort jag anslutit kameran öppnades Importfönstret och importen gick nu helt utan problem den också.
I mitt fall var det alltså användarrättigheterna till en katalog som spökade.

Jag har funderat en del på det där eftersom jag importerar bilderna till en extern hårddisk. Lightroom har ju tyvärr en förmåga att behandla externt anslutna hårddiskar lite "oregelbundet".

När jag använder EOS Utility för att överföra bilder från kameran till den externa hårddisken är det inga problem. Däremot börjar jag fundera på om felmeddelandet i Lightroom inte är kopplat till minneskortet i kameran utan på att Lightroom - av en outgrundlig anledning - plötsligt inte känner igen den externa hårddisken.

Den externa hårddisken fungerar annars utmärkt i Lightroom. Det är från den jag importerar bilderna när jag först fört över dem till den externa hårddisken med hjälp av OES Utility. Därmed tycker jag inte att Lightroom borde ha några problem att läsa och skriva till den externa disken.
 
Alagazam,
Du har alltså dina bilder på en extern disk, har du katalogen där också?
- Har du testat att skapa en ny katalog på datorns interna HD och försöka importera till den? Det borde fungera. Import till extern HD har jag inte testat, jag importerade mina bilder till en separat volym "Bilder" på datorns HD. Kanske är det just import direkt till extern disk som är problemet även om jag har svårt att se att det skulle göra någon större skillnad.

edit: Prova att ha både katalog och import av bilder till datorns HD.
 
Däremot börjar jag fundera på om felmeddelandet i Lightroom inte är kopplat till minneskortet i kameran utan på att Lightroom - av en outgrundlig anledning - plötsligt inte känner igen den externa hårddisken.

Jag tror du kan vara något på spåren här.

Jag har råkat ut för en konstighet med en extern disk som jag kör backup till. På disken har jag haft en vanlig bat-fil som använder xcopy för att kopiera vissa filer. Det har fungerat.

På en annan USB-disk har jag ett VB-script som använder ROBOCOPY för att göra en säkerhetskopia. Även det har fungerat bra.

Jag kopierade sedan över scriptet till den första disken, då fungerande det inte. Jag fick vid några tillfällen lite märkliga meddelande om rättigheter som jag inte fattade. Jag formaterade då om disken, kopierade över scriptet och vips så funkade.

Det verkade alltså som om Windows inte riktigt ville "känna igen" att disken var "min". Det lustiga var alltså att när jag körde XCOPY kommandet var det inga problem, däremot ROBOCOPY kommandot funkade inte.


Möjligen skulle det kunna vara något liknande här. Du har ju uppenbarligen full rättighet till disken, likväl känner inte LR till det - i sin import/copy modul.

Vad händer om du kör importen till en lokal disk- funkar det då?
 
Jag tror du kan vara något på spåren här.

Jag har råkat ut för en konstighet med en extern disk som jag kör backup till. På disken har jag haft en vanlig bat-fil som använder xcopy för att kopiera vissa filer. Det har fungerat.

På en annan USB-disk har jag ett VB-script som använder ROBOCOPY för att göra en säkerhetskopia. Även det har fungerat bra.

Jag kopierade sedan över scriptet till den första disken, då fungerande det inte. Jag fick vid några tillfällen lite märkliga meddelande om rättigheter som jag inte fattade. Jag formaterade då om disken, kopierade över scriptet och vips så funkade.

Det verkade alltså som om Windows inte riktigt ville "känna igen" att disken var "min". Det lustiga var alltså att när jag körde XCOPY kommandet var det inga problem, däremot ROBOCOPY kommandot funkade inte.


Möjligen skulle det kunna vara något liknande här. Du har ju uppenbarligen full rättighet till disken, likväl känner inte LR till det - i sin import/copy modul.

Vad händer om du kör importen till en lokal disk- funkar det då?

Jag känner igen det där fenomenet. Det drabbade mig när jag försökte ansluta till katalog och bilder på den externa hårddisken från en annan dator än den jag initialt använde för att lägga upp bilder och katalog på. Den externa hårddisken gav inte den andra datorn rättigheter att läsa och skriva på den, och anledningen var den densamma som i ditt fall.

Nu sitter jag inte så till att jag kan testa, men imorgon ska jag göra ett försök och importera till den interna hårddisken.
 
En möjlig lösning

De bilderna du försöker importera, ligger de redan i ditt LR-bibliotek? I imortfunktionen kan du välja om den ska visa alla bilder eller bara nya bilder. Detta gör man under där man väljer move/copy/add. Jag tror att man måste ha valt en importkälla för att kunna göra det valet. Om den är inställd på att bara visa nya bilder och du försöker hitta bilder som redan finns i biblioteket kommer den säga att det inte finns några bilder att importera. Annars låter det som ett lustigt fel som jag aldrig råkat utför i alla fall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.