Annons

Direktimport till Lightroom från Canon 7D

Alagazam

Avslutat medlemskap
Jag har under alla år haft mitt arbetsflöde vid import klart. Med hjälp av EOS Utility har jag importerat mina bildfiler till hårddisken, för att sedan importera dem i Lightroom. Någon gång i höstas deltog jag i en tråd där någon skrev att man lika gärna kan importera bildfilerna direkt från kameran in i Lightroom, via Lightrooms importfunktion.

Sent om sider har jag idag provat detta, och det gick inget vidare. När jag väljer Canon 7D som källa svarar Lightroom med "No photos to import". Det finns dock bilder, och dessa importerade jag sedan på mitt gamla vanliga sätt.

Frågan blir därmed:

Hur gör man om man inne i Lightroom vill importera bildfiler från sin anslutna Canon 7D? Kortläsare är inte svaret på min fråga här, utan jag vill veta om det går att gå direkt via den anslutna kameran.
 
Det viktigaste är att du först kan se kameran i Windows eller Mac.
Sedan att du kan se filerna som om det var en ansluten flash enhet.
Detta ska ske automatiskt om kameran är ansluten o påslagen i Win 7 o även Vista.
XP kräver drivrutiner.
Vista kan även där kräva drivrutiner.. Men har för mig att dom gav Vista den funktionen samtidigt som Win 7.
När du kan hantera filerna genom Windows utan Canons egna program vara så kommer Lightroom även att se filerna i kameran.
 
Jag pluggade in min 40D (avstängd) med en USB-sladd, satte kameran på ON, väntade tills datorn tillkännagivit att den hittat kameran, öppnade LR och klickade på importera. Programmet hittade kameran direkt och satte igång att plocka in bilderna. Jag har också LR 3.3 och Wndows 7 (64 bittars). Det borde fungera lika bra med 7D antar jag.

Men jag gör aldrig så annars, kör med kortläsare av gammal vana och tycker det fungerar bra. Kortläsaren tar mindre plats på skrivbordet än kameran.
 
Jag kör LR 3.3 i Windows 7.

Det skulle onekligen vara praktiskt att kunna göra importen i ett steg istället för två.

Jag har precis samma saker: EOS 7D och LR3. Jag kör också Windows 7/64 liksom LR i 64-bitars.Det funkar alldeles utomförträffligt att importera bilderna direkt från kameran till LR. Det, att jag kör 64-bitars bör inte ha någon betydelse i sammanhanget.
Jag bara kopplar in kameran och startar importfunktionen i LR och sedan väljer jag källa. Då visas alla bilder som finns på minneskortet. De som eventuellt har imorterats tidigare men fortfarande är kvar på kortet, visas gråtonade och avbockade. Nya bilder visas som vanligt och är förbockade för import.
Bilderna hamnar okså exakt på den plats i min valda mappstruktur som jag valt. Tidigare gjorde jag också direkt konvertering till DNG, men det gör jag inte längre. (Det gick ganska trögt).
Jag talar också bara om bilder i raw-format! Jag fotar aldrig i nåt annat format.
 
Det viktigaste är att du först kan se kameran i Windows eller Mac.
Sedan att du kan se filerna som om det var en ansluten flash enhet.
Detta ska ske automatiskt om kameran är ansluten o påslagen i Win 7 o även Vista.
XP kräver drivrutiner.
Vista kan även där kräva drivrutiner.. Men har för mig att dom gav Vista den funktionen samtidigt som Win 7.
När du kan hantera filerna genom Windows utan Canons egna program vara så kommer Lightroom även att se filerna i kameran.

Jag kan se allt detta. Likafullt säger Lightroom att det inte finns några bilder. Jag har hittills inte förstått varför - och gör det fortfarande inte. :)
 
Har alltid importerat direkt från kameran till Lightroom sedan 40D.
XP, vista, Windows 7, Windows 7 64 bits, 400D, 50D och 7D
aldrig haft problem. Har dock alltid installerat drivrutinerna som Canon skickar med.


/Stefan
 
Jag kan se allt detta. Likafullt säger Lightroom att det inte finns några bilder. Jag har hittills inte förstått varför - och gör det fortfarande inte. :)

Hemma nu, testade det funkar - både för RAW och JPG och jag har inte installerat någon Canon-programvara.

LR 3.3 64-bit på Windows 7 64-bit.

Det måste ju vara något som är knas hos dig, men frågan är vad??
 
Hemma nu, testade det funkar - både för RAW och JPG och jag har inte installerat någon Canon-programvara.

LR 3.3 64-bit på Windows 7 64-bit.

Det måste ju vara något som är knas hos dig, men frågan är vad??

Ja, det är lite knepigt. "Vanlig" import med EOS Utility har alltid fungerat, och gör fortfarande. Lightroom ser också kameran som en enheten "Canon 7D", men några bilder finns inte. :-(

Jag ska kolla om det är någon inställning i kameran som gör att den trots allt inte kommunicerar korrekt med Lightroom.
 
Ja, det är lite knepigt. "Vanlig" import med EOS Utility har alltid fungerat, och gör fortfarande. Lightroom ser också kameran som en enheten "Canon 7D", men några bilder finns inte. :-(

Jag ska kolla om det är någon inställning i kameran som gör att den trots allt inte kommunicerar korrekt med Lightroom.

Om jag minns rätt så finns det ingen inställning för hur kameran skall bete sig likt den som fanns tidigare - men jag kan ha fel.

Har du tillgång till en kortläsare - bara för test - så att du kan verifiera att det funkar då? Har du någon annan kamera du kan koppla in och se om det funkar? Det vore ju bra att verifiera om det är kameran eller LR som är "boven".
 
Om jag minns rätt så finns det ingen inställning för hur kameran skall bete sig likt den som fanns tidigare - men jag kan ha fel.

Har du tillgång till en kortläsare - bara för test - så att du kan verifiera att det funkar då? Har du någon annan kamera du kan koppla in och se om det funkar? Det vore ju bra att verifiera om det är kameran eller LR som är "boven".

Jag sitter tyvärr utan kortläsare och har inte tillgång till annan kamera. En omfattande googling har tyvärr inte resulterat i något ännu. Jag letar vidare.
 
Jag har Nikon D300, LR3, windows 7. När kameran är inkopplad, LR öppen, jag sätter på kameran, så startar importfunktionen i LR. Där väljer jag sen bara till vilken mapp importen skall göras. Om det inte fungerar kanske drivrutiner/stöd för just kameran saknas i LR.

"No photos to import" får jag om jag manuellt öppnat importfunktionen och inte slagit på kameran och är avstängd. Jag tror inte det är nåt fel på kameran eller något med windows 7. Möjligen är det nåt med LR eller bara att du behöver göra nån inställning i kameran.
 
Jag startar först Lightroom. Sedan pluggar jag in kameran i datorn och startar den. Då kör Lightroom automatiskt igång dialogrutan för import, bilderna syns där och jag kan välja bort redan importerade. Har du provat den arbetsgången?
 
Jag pluggade in min 40D (avstängd) med en USB-sladd, satte kameran på ON, väntade tills datorn tillkännagivit att den hittat kameran, öppnade LR och klickade på importera.

Precis, "tillkännagivit att den hittat kameran".

Om W7 hittat kameran bör du ha en ikon för enheter/säkerborttagning nere vid klockan. Annars är det antingen något med W7 eller kameran och som LR inte direkt rår för.
 
Precis, "tillkännagivit att den hittat kameran".

Om W7 hittat kameran bör du ha en ikon för enheter/säkerborttagning nere vid klockan. Annars är det antingen något med W7 eller kameran och som LR inte direkt rår för.

Det är inget problem med att operativsystemet inte hittat kameran. Det har det gjort. Däremot hittar inte Lightroom bilderna som finns på minneskortet i kameran.
 
Jag startar först Lightroom. Sedan pluggar jag in kameran i datorn och startar den. Då kör Lightroom automatiskt igång dialogrutan för import, bilderna syns där och jag kan välja bort redan importerade. Har du provat den arbetsgången?

Jag har inte provat den varianten. Testar den imorgon och hoppas att det är den arbetsgång som krävs.
 
Uppdatering:

Jag har nu även provat att starta kameran när Lightroom redan är igång. Fortfarande "No photos found".

Normalt har jag inte aktiverat den funktion i Lightroom som startar importdialogen när ett lagringsmedia ansluts (det blir för jobbigt att stänga Lightroom varje gång jag stoppar in ett USB-minne), men i samband med det här testet aktiverade jag den funktionen. Därefter startade jag om Lightroom och slog på kameran. Tyvärr blev resultatet "No photos found".

Knepigt.
 
Senast ändrad:
Du fotar i RAW?
Har du senaste Adobe Camera Raw installerad eller Lightroom uppdaterat?
Vissa kameror har två olika inställningar när det gäller filhantering: PTP eller Mass Storage beroende på om man ska styra kameran externt tex eller bara överföra bilder och hantera kameran som en extern hårddisk.
Kolla om det inte är en sån inställning som spökar. Min D200 är så vet jag, står den fel så går det inte...
 
Du fotar i RAW?
Har du senaste Adobe Camera Raw installerad eller Lightroom uppdaterat?
Vissa kameror har två olika inställningar när det gäller filhantering: PTP eller Mass Storage beroende på om man ska styra kameran externt tex eller bara överföra bilder och hantera kameran som en extern hårddisk.
Kolla om det inte är en sån inställning som spökar. Min D200 är så vet jag, står den fel så går det inte...

Allt är uppdaterat. Inställningen i kameran är det enda jag inte kollat nu, tror jag. Det är mitt sista hopp. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.