Advertisement

Annons

Direktfångst

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan-H

Aktiv medlem
Hej1

Jag har valt att köpa Lightroom och där använda mig av "direktfångst" (tethered) alltså att koppla ihop kamera och dator, ta en bild och sen dyker den upp efter en sekund på datorn, fungerar klockrent med min gamla EOS 40D, det är bara ett problem, det funkar inte med min EOS 1Ds II.

Datorn / programmet hittar kameran, allt verkar vara ok, men bilderna överförs inte till datorn, det måste vara frågan om någon typ av inställning i kameran, som jag inte hittar, mycket frustrerande

Några förslag?

/Stefan H

Hej!

Känns lite märkligt, är det bara just 1 Ds Mark II som är mobbad, fungerar Mark III bättre? Och att 40D fungerar?

/Stefan-H

Hej!

Känns lite märkligt, är det bara just 1 Ds Mark II som är mobbad, fungerar Mark III bättre? Och att 40D fungerar?

/Stefan-H

Skulle tro det är problem i själva kameran i sig. Canon och Adobe samarbetar liksom inte precis med varandra.
Nej fler äldre kameror funkar inte. Just nu kommer jag på två, 20D och 400D.

/Stefan R. Nilsson

Skulle tro det är problem i själva kameran i sig. Canon och Adobe samarbetar liksom inte precis med varandra.

Hej!

Har nu uppdaterat till 1Ds III, fungerar med direktfångst i LR.

/Stefan-H

Hej!

Har nu uppdaterat till 1Ds III, fungerar med direktfångst i LR.

/Stefan-H

Vill bara säga att med canons program så går det mycket snabbare, tar på en sekund. Jag kör så att jag tar in bilden på hårddisken med canons program, och förvisar det där. Samtidigt så skickar jag bilden till Lightroom så att jag har den där på en gång och kan bläddra bland bilderna. Så om du vill att det ska gå snabbare.

Vill bara säga att med canons program så går det mycket snabbare, tar på en sekund. Jag kör så att jag tar in bilden på hårddisken med canons program, och förvisar det där. Samtidigt så skickar jag bilden till Lightroom så att jag har den där på en gång och kan bläddra bland bilderna. Så om du vill att det ska gå snabbare.

Det är klart en fördel att visa ungefär hur slutresultatet blir.
Själv kör jag bara tethered till iPhone/iPad för
Snabb preview. Snabbaste setupen. Klart en fördel för kunden som kan välja ut de bilder de tycker blev bra. Snabbar upp processen.

/Stefan R. Nilsson

Det är klart en fördel att visa ungefär hur slutresultatet blir.
Själv kör jag bara tethered till iPhone/iPad för
Snabb preview. Snabbaste setupen. Klart en fördel för kunden som kan välja ut de bilder de tycker blev bra. Snabbar upp processen.

/Stefan R. Nilsson

Smart Stefan! Hur funkar det i praktiken? Nån speciell App?
//Lasse

Smart Stefan! Hur funkar det i praktiken? Nån speciell App?
//Lasse

Eye-fi kort och deras app funkar tillrckligt bra. Finns en annan app där man kan göra mera på. Kostar dock några kronor ;)
Det funkar bra. Tappar kontakten ibland om man har fler nätverk runt omkring som är satt som standard i iPad.

/Stefan R. Nilsson

Hej!

Så är det säkert, men jag kommer att använda Lightroom för att kolla att ljuset i min lilla studio sitter rätt ( och nu har jag ju programmet) sen gäller Bridge och CS6. Och jag fick min 1Ds III i dag, nästan inte använd och det är ju en helt ny kamera, jätte roligt, (Ja.ja, jag vet att D3 är bättre, struntar i det)

/Stefan-H

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar