Annons

Dina bästa mörkrumstips

Produkter
(logga in för att koppla)

parp

Medlem
Hej!

Med nyfunnen glädje har jag återvänt till mörkrummet efter två digitala år. Nu kliar det i fingrarna efter att få köra analogt igen.

Jag har en idé som det vore kul ifall ni andra analoga hjältar gillade!

Varför inte samla en massa goda mörkrums-tips i denna diskussion. Alla har vi väll några goda erfarenheter av vad som visat sig fungera bra. Jag har läst en hel del i böcker och på nätet, men det finns säkert en massa annat som man missar. Jag är inte riktigt ute efter diskussioner, typ ifall man skall förväta film eller ej vid framkallning, utan mer goda tips utifrån egna erfarenheter.

Jag vet att det finns en massa tips redan i detta forum och att man alltid kan skriva en fråga om ett speciellt ämne, men om man inte vet vad man skall fråga så är det svårt.

Vad sägs?

MVH PÄR
 
Något jag har märkt att jag får mycket bättre kopior är genom:

* Framkalla enbart på dagen. Ögonen är piggare då och man kan gå ut med kopiorna i dagsljus för att bestämma hur bilden ser ut.

* Framkalla bilden i datorn först. Det är lätt att bli blind när man står i mörkrummet. Men har man en "färdig" kopia i datorn som man gjort några dagar innan (så man har låtit bilden sjunka in lite) är det lätt att efterapa bilden och då blir den mycket bättre än om man ska både tolka bilden samt hitta rätta tider/kontraster

/ Marcus
 
Håller med om mörkrumsblindheten. Skulle däremot personligen inte råda till att bedöma bilden i fullt dagsljus. Sällan betraktar man bilder i fullt dagsljus utan mest i olika belysningar, på väggar och inomhus. Men oavsett vilken belysning man väljer att betrakta de nykopierade bilderna i så är det bra att ha en färdig referensbild med normal ljushet och normal kontrast (som man är nöjd med) att jämföra med och då spelar det inte så stor roll vilket ljus man betraktar bilderna i. Något att tänka på är också att olika papperstyper kan mörkna och förlora i kontrast efter torkning. Likaså att vissa papper även förlorar i toningsstyrka efter torkningen medan andra inte gör det. Så mitt första tips är att ha en lagom ljus bild med lagom kontrast, som jämförelsebild för att råda bot på mörkrumsblindheten. Skulle även vilja varna lite för att även datorskärmar kan leda till att man förblindas och bedömer bilder fel, och även då är det bra att ha en färdig referensbild som man tycker ser bra ut normalt, att jämföra med.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.