Annons

Din fotografiska förebild

Produkter
(logga in för att koppla)
Även jag har Koudelka som en stor inspiratör. Har sett några fantastiska utställningar bl.a. en i Prag i början av 90-talet. Annars tror jag nog Sven Hörnell var min första stora förebild. Jag träffade honom som 10-åring när mina föräldrar var hembjudna till honom i Riksgränsen och jag imponerades stort av hans hasselbladkameror och fantastiska fjällmotiv.
 
Vi pratar om förebild alltså i meningen har påverkat mitt fotograferande eller är någon som inspirerar mig, inte bara tre fotografer vi råkar gilla extra mycket?

Då blir det;

Irving Penn.
För kvaliteten och ljuset i bilderna, hårt men ändå nyanserat. För hans arbete med Platinabilder. För hans stilleben och porträtt.

Kerstin Bernhard.
Bilden på kvinnan som skär upp bröd lärde mig att bli mer ödmjuk inför reportagefotot. Det var möjligt att skapa konstverk med bilder av vardagen.

Hideki Fuji.
Aldrig har jag förstått att man kan utnyttja det tvådimensionella i fotografiet som en positiv egenhet. Hans bilder gjorde att jag började fotografera tvådimensionellt, utan djup.

Inga länkar just.

Dessa fotografer är alltså inte de jag nödvändigtvis ser som ”bäst”.
Men de är förebilder.
 
Mina favoriter inom stillbild och filmfotografi som inspirerat mig är

David LaChapell

Richard Kern

Aselm Adams

Man Ray

Andrew Blake

Georgia O'Keefe

Alfred Stieglitz

det finns fler, men det är dem jag kommer på off hand.
 
Ja och sedan finns det ju Elsa Dorfman som arbetar i världen största polaroid format, finns bara tre kameror i världen och hon hyr en av dem från Polaroid. Hennes foton på Allen Ginsberg och Bob Dylan är helt underbara.. en riktig krut farmor

Jo avedon är en favorit, men man kan ju inte lista alla själv =) hans bilder från mellan västern är underbara...

Sen finns det ju Patrick Demarchelier som oxså är en favorit...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.