Annons

dimmiga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

filip71

Aktiv medlem
Jag drabbas ibland av att bilderna blir väldigt dimmiga och disiga - och då menar jag inte motljusbilder. Jag ser det redan i sökaren så effekten uppstår i objektivet (eller framför). Och det blir disigt på bilden också det så det är inte skit på spegel eller pentaprisma. Varför blir det så?
Bifogar ett litet exempel från idag som är taget med en SIgma 150mm macro med 250 Raynox försättslins taget med blixt. Ingenting på något linselement är synbart skitigt och vid nästa bildtillfälle så är det i 9 fall av 10 klart och fint igen. Och det kan uppstå med andra gluggar också. med och utan blixt.

Någon med någon idé om varför?

Bilagor

• D7K_2315.jpg
    D7K_2315.jpg
    20.4 KB · Visningar: 217
Jag drabbas ibland av att bilderna blir väldigt dimmiga och disiga - och då menar jag inte motljusbilder. Jag ser det redan i sökaren så effekten uppstår i objektivet (eller framför). Och det blir disigt på bilden också det så det är inte skit på spegel eller pentaprisma. Varför blir det så?
Bifogar ett litet exempel från idag som är taget med en SIgma 150mm macro med 250 Raynox försättslins taget med blixt. Ingenting på något linselement är synbart skitigt och vid nästa bildtillfälle så är det i 9 fall av 10 klart och fint igen. Och det kan uppstå med andra gluggar också. med och utan blixt.

Någon med någon idé om varför?

Testa blända ner några steg om du kör med full öppning.

Ströljus?

Hur såg ljussituationen ut när du tog bilden?
Tror det var lätt disigt strax efter 10 på förmiddagen. Frontlinsen pekade åt nordöst så om det fanns någon sol så kom den rakt från sidan. Tror inte det fanns några reflektionskällor i närheten. Känns jättemysko.

Den är inget problem. När det är frågan om den här typen av makrobilder så ser man väldigt exakt var skärpan sitter. Dessutom så sätter jag oftast fokus först och sedan flyttar man kameran till rätt läge.

Idag fick jag dimmig bild ett flertal gånger och jag börjar misstänka att det trots allt kan vara ströljus rakt från sidan. Den här gången satt allt på stativ så det var bara att se vad som blev belyst och sedan skugga frontlinsen. Det blev bättre men inte perfekt.

Jag tycker inte heller det ser ut som fokusproblem.

Jag tror mer på fett/imma/något annat på själva linsen eller inne i objektivet.

Jag håller med om att det är det det ser ut som. Imma kan dessutom försvinna ganska snabbt om objektivet värms upp, så att få bra bilder vid nästa fototillfälle är inte omöjligt.

Nä inte detta heller. Det kan uppstå mitt i en fotosession som idag med vackert väder och runt 17-18 grader i luften.
Jag använder gärna motljusskydd men med Raynox linser och närgränsen på 5-6 cm och nervösa insekter så går det tyvärr oftast inte vid makrofoto.

Kan det uppstå fett på linser inne i gluggen? Hur då?

Jag använder gärna motljusskydd men med Raynox linser och närgränsen på 5-6 cm och nervösa insekter så går det tyvärr oftast inte vid makrofoto.
I så fall skulle jag vara extra uppmärksam på risken för ströljus, och försöka minimiera den risken så mycket som möjligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar