Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

dimma / slöja över bilderna?

Produkter
(logga in för att koppla)

AnteVante

Aktiv medlem
Har alldeles nyligt upptäckt att 90% av mina bilder som tas med Eos 300d samt medföljande glugg 18-50 har en dimma eller nån sorts slöja över sig, dom är inte sådär klockrent skarpa som dom var i början med den kombinationen.
Detta gäller både för blixtbilder och bilder utan blixt samt helt auto samt manuella.

Tidigare togs det betydligt mycket skarpare bilder.

Vad kan vara felet, är det objektivet eller kameran?
//
Ante
 
AnteVante skrev:
Har alldeles nyligt upptäckt att 90% av mina bilder som tas med Eos 300d samt medföljande glugg 18-50 har en dimma eller nån sorts slöja över sig, dom är inte sådär klockrent skarpa som dom var i början med den kombinationen.
Detta gäller både för blixtbilder och bilder utan blixt samt helt auto samt manuella.

Tidigare togs det betydligt mycket skarpare bilder.

Vad kan vara felet, är det objektivet eller kameran?
//
Ante

Bilderna från en dSLR måste efterarbetas i Photoshop eller liknande program. De är inte klara från kameran som de är från kompakterna.
 
Jo, nog vet jag det.
och som jag skrev så har dom tidigare varit skarpa /skarpare, men den senaste tiden är ungefär 90% oskarpa, trots att man efterbearbetar dom.
så det beror inte på det i alla fall
//
Ante
 
Re: Re: dimma / slöja över bilderna?

Glock skrev:
Bilderna från en dSLR måste efterarbetas i Photoshop eller liknande program. De är inte klara från kameran som de är från kompakterna.


Det var bland de dummaste jag hört på länge..!

Självklart är bilderna klara när dom laddas in i datorn, MEN det finns alltid sätt att göra dom bättre, det gäller så väl digitala bilder som "vanliga" bilder. Den stora skillnaden är att det är lättare att justera det digitala.

Jag har själv en 300D och jag har aldrig varit med om en slöja eller dimma över bilderna. Låter som de antingen kommit in smuts i kameran eller objektivet. En rengöring kanske vore på plats? Eller byte till bättre objektiv.
 
Re: Re: Re: dimma / slöja över bilderna?

tilly skrev:
Det var bland de dummaste jag hört på länge..!

Självklart är bilderna klara när dom laddas in i datorn, MEN det finns alltid sätt att göra dom bättre, det gäller så väl digitala bilder som "vanliga" bilder. Den stora skillnaden är att det är lättare att justera det digitala.

Jag har själv en 300D och jag har aldrig varit med om en slöja eller dimma över bilderna. Låter som de antingen kommit in smuts i kameran eller objektivet. En rengöring kanske vore på plats? Eller byte till bättre objektiv.

Dummaste du hört på länge? Hmm, var det mest intelligenta uttalandet du kunde göra?

Det är ett känt faktum att alla dSLR producerar RENA bilder, obehandlade, som SKA efterbehandlas i bildbehandlingsprogram, annars ser de skit ut. Det vet vilken fotograf eller grafiker som helst. Det är samma sak när man scannar bilder, de måste efterbehandlas.

Den "slöja" som det talas om är oftast avsaknaden av kontrast, skärpa och färgmättnad!

De bilder du har laddat upp är tagna med kompaktkameror, ladda upp en bild du har tagit med 300D istället.

Se följande tråd:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=25457
 
Senast ändrad:
AnteVante skrev:
Har alldeles nyligt upptäckt att 90% av mina bilder som tas med Eos 300d samt medföljande glugg 18-50 har en dimma eller nån sorts slöja över sig, dom är inte sådär klockrent skarpa som dom var i början med den kombinationen.
Detta gäller både för blixtbilder och bilder utan blixt samt helt auto samt manuella.

Tidigare togs det betydligt mycket skarpare bilder.

Vad kan vara felet, är det objektivet eller kameran?
//
Ante
Låter som fingeravtryck. Brukar förekomma flitigt efter utlåning av kamera.
 
Sen det fenomenet kommer om du överexponerar bilden lite. Detta går att få bort genom att sjustera nivåerna. Därför är det välldigt bra att kolla hur bilden ser ut via "Info" knappen. Är histogrammet (tror det heter så) förskjutet till höger så "är" bilden överexponerad och motsatt om tvärtom. Sen finns det ju undantag.

Maria Jynnskog (tilly) skrev:
Det var bland de dummaste jag hört på länge..!

När du lämnar in en vanlig film till ett labb så kan ju en bild bli redigerad då med motsvarigheten till det digitala då man skiftar nivåerna...
 
Men då är det ju än konstigare

Glock skrev:


Den "slöja" som det talas om är oftast avsaknaden av kontrast, skärpa och färgmättnad!

De

Men då är det ju om än konstigare att det är avsaknad av kontrast, skärpa samt färgmättnad i ca 85-90% av korten och att dom andra som tas under liknande förhållanden inte har denna avsaknad.
Spooooky.
Eller lägger kameran in denna skärpa och mättnad i vissa kort för att jämna ut att det inte är en "proffs kamera" utan bara ett mellanting?

Näe, skämt å sido så tror jag inte riktigt på snacket om att bilderna inte är "färdiga" när man tar dom med en DSLR för då skulle dom inte ha varit färdiga dom första månaderna heller.

Jag hade kunnat köpa förklaringen om skit eller fingeravtryck, men då borde det försvunnit när man putsade linserna....eller?


Finns det fler förslag till detta fenomen?
//
AnteVante
 
Re: Men då är det ju än konstigare

AnteVante skrev:
Men då är det ju om än konstigare att det är avsaknad av kontrast, skärpa samt färgmättnad i ca 85-90% av korten och att dom andra som tas under liknande förhållanden inte har denna avsaknad.
Spooooky.
Eller lägger kameran in denna skärpa och mättnad i vissa kort för att jämna ut att det inte är en "proffs kamera" utan bara ett mellanting?

Näe, skämt å sido så tror jag inte riktigt på snacket om att bilderna inte är "färdiga" när man tar dom med en DSLR för då skulle dom inte ha varit färdiga dom första månaderna heller.

Jag hade kunnat köpa förklaringen om skit eller fingeravtryck, men då borde det försvunnit när man putsade linserna....eller?


Finns det fler förslag till detta fenomen?
//
AnteVante

Eftersom du inte har felet på alla bilderna och du redan har rengjort objektivet, borde du prova ett annat objektiv, gå tex in till en fotohandlare och be att få låna ett objektiv. Är det på alla brännvidder? Är det extra dimmigt på långa slutartider?

Det första fel jag tänker på är den gamla hederliga ljusläckan.
 
Re: Re: Re: dimma / slöja över bilderna?

tilly skrev:
Det var bland de dummaste jag hört på länge..!

det må så vara att det låter dumt, men faktum är att bilderna från en DSLR inte är riktigt färdiga direkt ur kameran, utan behöver viss efterbehandling.
det beror på att DSLR'na underexponerar en aning för att inte få allt för mycket utfrätta detaljer i bilden.
detta är för att man i efterhand ska kunna få fram ett aningens större/mjukare tonomfång iomed att man ställer nivåerna efteråt och ser till att ljusa partier behåller sin teckning.
det är långt ifrån dumt.

och om man nu ändå tycker att det är dumt så kan man lätt ställa in plus-kompensation på sin DSLR så blir det som på digitalkompakterna som struntar i utfrätta detaljer.
om din 300D inte underexponerar en anings så är det nåt knas med den.
eller så är det väl inte en tillräckligt bra DSLR?.. ;o)
(obs, det sista är sagt med glimt i öga)
 
Jag har testat med olika objektiv, och det slår mig faktiskt att problemen (tror jag i alla fall) började efter jag hade haft lös objektivet och satt på ett annat, så det kan ju vara något skit på spegeln eller sensorn som jag inte ser själv.
Får kanske skicka ner den på en koll så har man i alla fall det problemet ur världen.
//
Ante
 
Låter väl som en klok åtgärd att låta någon kunnig titta till den. Eftersom du inte hade problemet från början verkar det ju som att något hänt med utrustningen.

Maria: Jag reagerade precis som du när jag första gången läste att bilderna inte är klara direkt i kameran. Jag har nu insett att det faktiskt är så, oavsett om du har en 300D eller en 100 000-kronorsvariant. Visst är bilderna (ofta) bra direkt ur kameran, men man ser en märkbar förbättring om man efterbehandlar lite i datorn. Och då menar jag inte "manipulera" utan bara fixa lite med nivåer, kontrast och liknande.
 
AnteVante skrev:
Jag har testat med olika objektiv, och det slår mig faktiskt att problemen (tror jag i alla fall) började efter jag hade haft lös objektivet och satt på ett annat, så det kan ju vara något skit på spegeln eller sensorn som jag inte ser själv.
Får kanske skicka ner den på en koll så har man i alla fall det problemet ur världen.
//
Ante

Om du har felet med olika objektiv måste det ju vara kameran som det har hänt något med, du hade ju inte felet i början.

Spegeln kan du utesluta, den är uppfälld under exponeringen :) Att du fått smuts på sensorn tror jag inte heller, smuts/fingeravtryck ligger inte som en dimma över hela bilden om du inte försökt tvätta den med något rengöringsmedel förstås.

Ljusläckan, eftersom sensorn inte är på förränn du tar en bild föreslår jag att du provar att ta lite olika bilder när själva kameran är i starkt solljus (täck över sökaren, annars får du ströljus den vägen som ger precis samma symtom). På långa slutartider bör du kunna se ljusläcka om det är någon. Fota något mörkt med minsta bländare samtidigt som du provar att låta solen lysa ifrån olika håll på kamerahuset.

En ljusläcka på en vanlig analog kamera funkar förstås annorlunda, filmen är ju ljuskänslig hela tiden.

Kan du ladda upp någon bild som du tycker har Förresten, problemet?
 
Jag har nu lagt upp en bild på vad jag menar.
Denna är väl i det extremaste laget men dom ser mycket ut som detta nu.
Jag testar lägga länken här i annat fall finns den i min portfolio i mappen oskarp bild

Jag har använt mig av AV programmet i kameran.
1/200s
f.11
55mm
ISO 200

det blir även likvärdiga bildresultat när man kör i "kärring-mode" (som vissa kallar det), ....gröna rektangeln.
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=226364

förmodligen är det väl bara skit bakom spakarna.
Men ge då tips varför felet beror.

//
Ante
 
käringmode?? >:->

Använder du motljusskydd? Påminner om mina misslyckade bilder med vidvinklar, ströljus?
 
Re: Re: Re: dimma / slöja över bilderna?

tilly skrev:
Det var bland de dummaste jag hört på länge..!

Självklart är bilderna klara när dom laddas in i datorn, MEN det finns alltid sätt att göra dom bättre, det gäller så väl digitala bilder som "vanliga" bilder. Den stora skillnaden är att det är lättare att justera det digitala.

Jag har själv en 300D och jag har aldrig varit med om en slöja eller dimma över bilderna. Låter som de antingen kommit in smuts i kameran eller objektivet. En rengöring kanske vore på plats? Eller byte till bättre objektiv.

Snälla du, om det var det dummaste du hört, så har du nog inte hört så mycket. Bilderna från en DSLR är inte alls det klara direkt från kameran. Långt i från. Möjligen om du kör en stenhård profil i huset och sparar i hemska jpg kan bilden förklaras klar, men då är doessa oftas av misserabel kvalitet.

Slöja, dimma, mjölk, oskärpa, dis mm mm är något den nogsaame digitala fotografen får leva med tills man plockar in råbilden i ett lämpligt exponeringsprogram och sedan, möjligen leker loss lite till i PS. Dumt var ordet sa Bull.

MVH

UGE

PS! Smuts i kameran brukar inte täcka hela bildytan, nått damkorn här och där ser inte ut som det frågeställaren beskriver.
 
AnteVante skrev:
Jag har nu lagt upp en bild på vad jag menar.
Denna är väl i det extremaste laget men dom ser mycket ut som detta nu.
Jag testar lägga länken här i annat fall finns den i min portfolio i mappen oskarp bild

Jag har använt mig av AV programmet i kameran.
1/200s
f.11
55mm
ISO 200

det blir även likvärdiga bildresultat när man kör i "kärring-mode" (som vissa kallar det), ....gröna rektangeln.
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=226364

förmodligen är det väl bara skit bakom spakarna.
Men ge då tips varför felet beror.

//
Ante
Din bild är inte accessbar för andra personer.
När du skapar en länk till en egen bild gör tex så här: klicka på "Din Profil Som Andra Ser Den" och klicka fram till din egen bild. Kopiera DEN länken.
Länken som du postade här är personlig för dig och funkar därmed bara för dig.

Jag kollar vägen genom din profil istället.

På det här formatet ska det vara:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=226364&pf=52070

Hmm. Din oskarpa eller dimmiga bild är tagen i motljus och inte alls så problematisk som jag först föreställt mig. Hade du motljuskydd? Har du kört unsharp-mask? Har du kört Levels i PS? Och, förlåt att jag frågar, höll du kameran stadigt?
Så vitt jag kan se så är bilden helt enkelt bara oskarp. Fler exempel!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.