Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dimage Z1 suddiga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

skruven

Medlem
Tjaba!

Har ägt Z1:an i snart ett år, och hittills är jag mycket nöjd med den.
Dock har jag på senare tid upptäckt att väldigt många foton blir oskarpa/suddiga, och då endast delar av bilden. Ungefär som att jag precis i fotoögonblicket skakat till kameran. Jag har försökt "rätta till" detta i PS eller liknande program, men det är för grova fel i bilden.
Jag har tagit i runda slängar 2000st foton under tiden jag ägt kameran, och jag kan räkna på en hand de foton som fått ovannämnda resultat.
Jag har inte ändrat i inställningarna, de är som jag ställde in dem på när jag fick kameran.
Foton som blir suddiga/oskarpa är av alla möjliga olika motiv, t.ex närbilder, gruppbilder, vybilder. Så jag kan inte sätta fingret på när och varför det blir oskarpt/suddigt. Resultatet kan ses både i digital form på skärmen, men även vid "framkallning" på fotopapper hos t.ex Fuji.

Jag har testat att fota i de olika varianterna av "program" (auto, sport, manuellt, etc.), men same, same... :-(

Är det någon som har upplevt samma sak, har några tips, följdfrågor etc. så vore det hygglo om jag kunde få lite feedback :)

Puhh... halvlångt inlägg blev det.

hallå
jag har också haft samma problem kan tyvär dock ej hjälpa till så mycket med hur man ställer in något. jag var på lancarote för några veckor sen tog kanon fina bilder enligt mig själv och tyckte dom var skarpa men när jag kom hem och tittade på datorn var vissa av dem oskarpa/suddiga.

det jag däremot vet är att om jag har snabb slutartid så brukar jag slipp de där suddiga bilderna oftast men man ka nju inte ha snabbaste hela tiden.

Det jag råkar ut för är att kameran "väljer" att fokusera på en annan del av motivet än jag vill.

Jag kollar alltid den lilla röda rektangeln för att se var fokus hamnar.

Sen har jag av och till råkat ha kameran i makroläge utan att märka det. Ger garanterat suddiga bilder på längre avstånd.

Och givetvis: Skak. Jag tycker att lätta kameror (som tex Z1) har mer problem med skakningsoskärpa än tyngre bestar. Kanske ett litet stativ kan vara bra att ha med?

blyklump kan funka men det kan vara så som Åke säger att den väljer fokuspunk på fel ställe.

jag har själv ett väldigt litet stativ på ca 15 cm det är bra om man har tillfälle att använda det men det brukar vara för litet.

Jo, iofs.
Det är ju bra råd jag ser från er.

Men jag har ju tagit typ 2000st foton, och det har inte blivit några suddiga/oskarpa bilder av dem (går att räkna på en hand).
Å den röda rektangeln används flitigt :), men även då blir det ett suddigt/oskarpt resultat på en del av bilden (dock ej på samma plats på alla bilder).

Ska kanske testa å göra kameran lite "tyngre" för att på så sätt stabilisera den.

Men jag är inne på att det är något med kameran som har förändrats. Är det någon som vet om det går att nollställa alla värden, alltså typ som en resetknapp (finns ju lite olika varianter för elektroniska produkter som t.ex kortsluta + och - i batterihållaren kan man göra på vissa fjärrkontroller).
Kan optiken på något sätt "hoppat ur", men att glaset ligger kvar på nästan rätt ställe och det mer är slumpen som styr exaktheten?

Fler tips mottages tacksamt! :)

tjaa du jag har ingen erfarenhet om att hålla på med sådant. själv har jag inte haft några problem förutom att jag har fått suddiga bilder ibland men det kan iof bero på fotografen också =P
men kan du inte ringa till minolta och fråga om dom vet vad som kan åtgärdas??

det skulle kunna vara det men eftersom vissa bilder blir bra eller medparten så är det lite konstigt (det gäller i mitt läge) men man ska alldrig säga alldrig

Well, Minolta säger bara att jag ska skicka in kameran så får de kolla vad som ev. är fel. De tar tydligen någon typ av undersökningsavgift oxå, så med frakt (och att jag blir "av" med kameran i ca 15 arbetsdagar!) kommer det att gå loss på i runda slängar en femhundring.... :-(
Så det är ett skäl, så gott som något, till att jag skriver här. Man vet ju aldrig, det kan ju dyka upp några klockrena tips!?!?!
Just som du skriver, mambo, så är det ju bara ibland det blir kassa bilder. Om det åtminstone kunde uppträda i någon typ av mönster så hade det ju varit lättare att felsöka.

Hej

1. Jag antar att du har gjort rent objektivet.

Jag har märkt att om jag har en prick på UV-filtret så kan min videokamera vid visst zoomläge fokusera fram och tillbaks. För att undvika detta rengör jag alltid.

2. En del AF-kameror har dessutom svårighet att hitta fokus vid nedbländning. Så därför finns det ND-filter (Neutral density= gråfilter) att koppla in när det är ljus. Hjälper då även till för kameran att lättare besluta vad fokusplanet är.

3. Kan du ha tappat kameran så att kameran fokuserar i ett annart plan, dvs har blivit förskutet några 1/10 mm.

JAWI, now we're talking! :)

punkt 3, kan jag stryka direkt. Har ej hänt.
punkt 1, ska jag börja använda mer regelbundet, är slarvig med det.
punkt 2, förstår tanken, men hur kan det göras rent praktiskt på min kamera? Vad jag vet så kan man inte hänga på filter på den (rätta mig gärna om jag har fel!).

Tackar å bugar för tipsen!

Punkt 2) Endast en del kameror har inbyggda ND filter. Dessa koppas in med en knapp/meny funktion. Vet inte om din kamera har denna funktion.
Det finns ND filter att köpa, monteras på samma sätt som UV-filter.

Punkt 1) Rengöring. Var försiktig när du gör rent så att du inte repar. Sand och dyligt ska du blåsa bort, Därefter använder du tex Kodak Linspapper. Andas på objektivet för att låta din utandningsluft fukta glaset, torka därefter av med ett eller flera linspappret. Byt ofta (3 ggr) så att du unkviker att röra om och sprida ut smutsen. Undvika att rengöra med den del av pappret som har varit mot dina fingrar då fingrarna kan vara feta.

Undvik så kallade tvättbara linsdukar då dessa är gjorda av mikrofiber som repar.

Har du ingen möjlighet att lägga upp en/ett par bild som du tycker är representativ för problemet. Allt brukar bli mycket lättare då. :)

Det hör ju till god ton att återkoppla lite om ovanstående frågeställning/problem, när en eventuell lösning har hittats.. :)
Och det har jag hittat :)

Efter att ha lusläst ett gäng forum på nätet där liknande frågeställningar togs upp, läst manualen ett par gånger (både fram- och baklänges), testat och mekkat med kameran, så kom jag fram till följande lösning:
1. Jag bytte märke & modell på batterierna (använder nu GP Powerbank 1800mAh)
2. Använder numera i princip bara P-läget
3. Tog bort funktionen i menyn att kameran hela tiden ska söka efter fokus (Full Time AF = Off).

Voila!
Så de eventuella bilder som blir suddiga kan jag endast skylla på ett SBS-fel.

Tack till de som kommit med tips och råd!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar