Annons

dimage, coolpix & pentax - en djungel av kompaktkameror

Produkter
(logga in för att koppla)

minikin

Ny medlem
jag har sökt efter bra minikameror ett tag. Nikon CoolPix SQ, Pentax Optio S och Minolta Dimage Xt är väl de som finns tillgängliga i Sverige nu.

Jag var inne på Xt:an först, men en butiksförsäljare nämnde att det var nåt märkligt med objektivkonstruktionen. Stämmer det?

I stort verkar Pentaxen vara en värdig ersättare. Någon som har någon kunskap om den modellen?
Nixonkameran vet jag inte så mycket om, men det är ju bra att den har ett CompactFlash kort.
Men vad är egentligen skillnaden mellan Compact Flash och SecureDigital?

Tacksam om någon kan svara litet mer ingående om kvalitetskillnaderna i dessa modeller!
 
Både Pentaxen och Minoltan har lite speciella objektivkonstruktioner.

På Minoltan är objektivet konstruerat ungefär som ett periskop, dvs. med en prisma överst. Det gör att kamerans objektiv alltid är utfällt, det står ju på höjden, detta ger snabb start och bra skydd för optiken.

På Pentaxen åker de mittersta linselementen uppåt i kameran när optiken fälls ihop. Det gör optiken mycket platt. Nackdelen är att den tar tid att fälla ut och blir ganska ömtålig.

Bildmässigt är de båda modellerna i stort sett lika bra. Därför skulle jag nog ha valt Minoltan, då den verkar mer robust.

Har inte sett några bilder från Nikon SQ, men en gissning är att den ger något bättre bilder än de andra två. Då Nikons andra kompakta CoolPix-kameror håller hög bildkvalitet i förhållande till sin storlek.

Ett tips är att kolla på Nikon CoolPix 3500 som CyberPhoto nu säljer för 2500 kr, vilket är ett mycket bra pris!

Ingen större skillnad mellan SD och CF-kort förutom storleken. Dock är det lättare att klämma in mer lagringsutrymme i ett större kort. Proffskameror använder oftast CF-kort.

Hoppas jag redde ut några frågetecken. :)
 
tack för ditt svar!

Jag har redan kollat på Nikon CoolPix 3500...jag håller med om att priset är väldigt bra. Med ett extra minneskort ligger priset på 3000:- ungefär. Plus väska/fodral.
Problemet är storleken på kameran, det handlar inte om många centimeter men det blir ändå en stor skillnad från de mindre kamerorna.

Om man ändå vill ha en större modell så är det lätt att börja fundera över fler pixlar...den omskrivna Konican tex.

Ush...det är verkligen svårt att ta ett beslut när man inte kan testa alla modeller först. Men dina råd gav mig en stor hjälp på traven!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.