Lionheart skrev:
Men största problemet just nu är rörelseoskärpa. När jag fotograferar min son i sin babysitter så blir det mycket oskarpt eftersom han rör på sig. Och jag har försökt ställa den på manuell men det hjälper knappt. AUTO inställningen fixar inte det alls trots att jag inte zoomar in överhuvudtaget.
Vad behöver jag för slutartider och bländarinställning för att kunna fotografera min son i rörelse, dagtid och inomhus utan att råka ut för att hans rörelser skapar oskärpa?
Vid svagt ljus så får du automatiskt långa slutartider som gör att du får rörelseoskärpa om inte din son sitter blickstilla, det gör dom ju i & för sig inte ofta i den åldern.
En längsta tid du kan använda är runt 1/30 sekund men förmodligen så behöver du nog en snabbare tid också. Vad du då är hänvisad till är att endera ställa upp känsligheten på kameran till 400 eller 800 ASA som då tyvärr resulterar i mer brus, eller så fälla upp blixten.
Bländarinställningen påverkar inte rörelseoskärpa.
Här har du två varianter du kan testa på dagen, inomhus..
Ställ upp känsligheten till 400 Asa & se om du får en tid på ca 1/30 sek. eller snabbare, använd P-läget så ser kameran till att största bländare används. Din bildstabilisator gör ju att du vid den tiden ledigt kan använda 200mm utan att du får skakningsoskärpa (dvs om tiden inte blir mycket längre än 1/30).
Om du vill slippa brus så kan du ställa in kameran på 100 Asa, ställa in S-läget samt fälla upp blixten. Kameran väljer då en så pass lång tid som behövs för det befintliga ljuset, blixten kommer då att kunna frysa eventuella rörelser hos din son. Testa detta, det finns ingen garanti att det blir bra vid alla tillfällen men det är ju gratis att testa när man kör digitalt.
Ett till råd när du gör detta är att dra ned blixtens styrka ca 0,7 steg, det gör du genom att hålla in exponeringskompensationsknappen samt vrida på den bakre inmatningsratten. Du får då ett naturligare ljus utan blixtkaraktär.
Vill du göra det mycket enkelt för dig så kan du bara ställa in kameran på P samt fälla upp blixten & bränna på, nackdelen med det är att kameran väljer en kort tid (beroende på brännvidd) samt att detta ger en ganska så tråkig "blixtbild".
En liten reservation från min sida är att A1 kanske väljer en längre tid än min D7i i detta läge med tanke på bildstabilisatorn...
Testa & se samt lusläs bruksanvisningen så får du nog till det till slut.
Larsa