ANNONS
Annons

Dimage A1 och RAW formatet

Produkter
(logga in för att koppla)

Lionheart

Aktiv medlem
Hejsan

Jag är en stolt ägare av Minolta Dimage A1 och har bestämt mig efter flera funderingar att köra med RAW formatet dels pga att den är hälften så stor som TIFF och att det verkar vara det absolut "råaste" formatet.

Nu undrar jag varför inte Photoshop pluginen Camera Raw vill öppna mina Dimage A1 RAW filer?
Och är det en bra plugin i övrigt att använda sig av eller ska man hålla sig till programmet som hänger med kameran, alltså Dimage Viewer.
Finns det andra program som är bättre?

Har läst lite artiklar om arbetsflöde och dom är klart intressanta.

Mvh

/Dennis
 
En annan skum sak är att när jag använder Dimage Viewer för att konvertera RAW filerna till TIFF så blir TIFF bilderna 28 MB stora. Är inte det lite väl stort?? Jag kör med högsta upplösning på A1:an.
 
Men största problemet just nu är rörelseoskärpa. När jag fotograferar min son i sin babysitter så blir det mycket oskarpt eftersom han rör på sig. Och jag har försökt ställa den på manuell men det hjälper knappt. AUTO inställningen fixar inte det alls trots att jag inte zoomar in överhuvudtaget.

Vad behöver jag för slutartider och bländarinställning för att kunna fotografera min son i rörelse, dagtid och inomhus utan att råka ut för att hans rörelser skapar oskärpa?
 
Lionheart skrev:
En annan skum sak är att när jag använder Dimage Viewer för att konvertera RAW filerna till TIFF så blir TIFF bilderna 28 MB stora. Är inte det lite väl stort?? Jag kör med högsta upplösning på A1:an.

Det låter stort! A1:an har väl 5 megapix. Tiffarna från D60 (på 6 megapix) blir 18 meg. Vad har du för inställning på färgdjupet? 8 eller 16 bitar?

Jag vet inte om det spelar någon större roll - det här låter som något som Jim H har koll på. Han kanske dyker upp i tråden om vi har tur!

mvh Janne
 
Jan är på rätt spår - tiffarna är i 16 bitar. Då blir de dubbelt så stora som i 8 bitar. Och en bild på 2560x1920 blir just 14 MB i 8 bitar.
 
För en vanlig dödlig person =) behövs 16 bitar?
Om någon kan svara på min rörelseoskärpa frågeställning så är jag tacksam.
 
Lionheart skrev:
För en vanlig dödlig person =) behövs 16 bitar?
Med digitalkamera säger jag spontant nej. De fördelar du eventuellt kan hämta ur filer med 16 bitar utnyttjar du då vid omvandlingen från raw till tiff. Är bilderna efter det relativt ok så tror jag inte du tjänar mycket på att fortsätta med 16 bitar.

Blixt studsad i paraply eller dylikt skulle jag satsa på om jag ville fotografera knoddar. Då slipper du skruva upp känsligheten så mycket och får större frihet att välja bländare för lite större skärpedjup.
 
Lionheart skrev:
Hejsan

Nu undrar jag varför inte Photoshop pluginen Camera Raw vill öppna mina Dimage A1 RAW filer?

Jag tror att A1 använder ett nytt format på sin RAW. Har läst någonstans att RAW formatet nu är komprimerat för att få minde filer jämfört med 7 serien.
 
Lionheart skrev:
Men största problemet just nu är rörelseoskärpa. När jag fotograferar min son i sin babysitter så blir det mycket oskarpt eftersom han rör på sig. Och jag har försökt ställa den på manuell men det hjälper knappt. AUTO inställningen fixar inte det alls trots att jag inte zoomar in överhuvudtaget.

Vad behöver jag för slutartider och bländarinställning för att kunna fotografera min son i rörelse, dagtid och inomhus utan att råka ut för att hans rörelser skapar oskärpa?

Vid svagt ljus så får du automatiskt långa slutartider som gör att du får rörelseoskärpa om inte din son sitter blickstilla, det gör dom ju i & för sig inte ofta i den åldern.

En längsta tid du kan använda är runt 1/30 sekund men förmodligen så behöver du nog en snabbare tid också. Vad du då är hänvisad till är att endera ställa upp känsligheten på kameran till 400 eller 800 ASA som då tyvärr resulterar i mer brus, eller så fälla upp blixten.

Bländarinställningen påverkar inte rörelseoskärpa.

Här har du två varianter du kan testa på dagen, inomhus..

Ställ upp känsligheten till 400 Asa & se om du får en tid på ca 1/30 sek. eller snabbare, använd P-läget så ser kameran till att största bländare används. Din bildstabilisator gör ju att du vid den tiden ledigt kan använda 200mm utan att du får skakningsoskärpa (dvs om tiden inte blir mycket längre än 1/30).

Om du vill slippa brus så kan du ställa in kameran på 100 Asa, ställa in S-läget samt fälla upp blixten. Kameran väljer då en så pass lång tid som behövs för det befintliga ljuset, blixten kommer då att kunna frysa eventuella rörelser hos din son. Testa detta, det finns ingen garanti att det blir bra vid alla tillfällen men det är ju gratis att testa när man kör digitalt.

Ett till råd när du gör detta är att dra ned blixtens styrka ca 0,7 steg, det gör du genom att hålla in exponeringskompensationsknappen samt vrida på den bakre inmatningsratten. Du får då ett naturligare ljus utan blixtkaraktär.

Vill du göra det mycket enkelt för dig så kan du bara ställa in kameran på P samt fälla upp blixten & bränna på, nackdelen med det är att kameran väljer en kort tid (beroende på brännvidd) samt att detta ger en ganska så tråkig "blixtbild".

En liten reservation från min sida är att A1 kanske väljer en längre tid än min D7i i detta läge med tanke på bildstabilisatorn...

Testa & se samt lusläs bruksanvisningen så får du nog till det till slut.

Larsa
 
Senast ändrad:
Tack så himla mycket för ditt utförliga svar. Jag testade att sätta det i S och då fungerar det jättebra även i dåligt ljus. Blixten uppfälld men ljuset blev faktiskt inte så intensivt eftersom jag ställde om den precis som du nämnde. Kanske är det S man ska köra på när det handlar om bilder med rörelse i. Annars kan man ju köra på P läget. men auto gillar jag inte alls.

Snart lär man väl sig att köra helt på Manuell men tills dess får man leka n00b =)
 
Lionheart skrev:
Tack så himla mycket för ditt utförliga svar. Jag testade att sätta det i S och då fungerar det jättebra även i dåligt ljus. Blixten uppfälld men ljuset blev faktiskt inte så intensivt eftersom jag ställde om den precis som du nämnde. Kanske är det S man ska köra på när det handlar om bilder med rörelse i. Annars kan man ju köra på P läget. men auto gillar jag inte alls.

Snart lär man väl sig att köra helt på Manuell men tills dess får man leka n00b =)

Det du kallar för auto är det A-läget?

A står för Apperture priority eller som vi säger på svenska bländarförval (tidsautomatik).

Då ställer du bländaren samt kameran tid.

S står för Shutter priority, bländarautomatik.

Du ställer tiden samt kameran bländaren.

P står normalt sett för program, dock inte i Minoltas fall där det står för proauto, hehe...

I P-läget så väljer kameran både tid & bländare men du kan förskjuta dessa med den främre inmatningsratten med bibehållen exponering.

Utomhus utan blixt så använder jag oftast A medans jag vid blixtanvändning växlar mellan A & S beroende på situation.

P-läget kan vara bra om man alltid vill vara skjutklar men jag blir dock mycket irriterad på detta läge eftersom 7i konsekvent ändrar tillbaks tid & bländare till vad den tycker är lämpligt några sekunder efter avtrycket släppts, vet inte om A1 gör likadant. En annan sak som är bra med P är att kameran ställer in snabbare tider ju längre brännvidd du använder för att minimera risken för skakningsoskärpa, även med IS så når man en kritisk gräns...

Detta är inga regler utan det sätt jag tycker känns bäst för mig. Att använda dessa kameror helt manuellt (M) är inte så smidigt eftersom man inte har någon riktig koll på exponeringen i detta läge, man är då hänvisad till det man ser i Evf:en vilket inte är så tillförlitligt. I första hand så är detta automatikkameror.


Larsa
 
Eftersom du lyckats så kanske inte denna rättelse behövs men jag känner att jag måste nämna den ändå.

Jag skrev i mitt första inlägg:

"Om du vill slippa brus så kan du ställa in kameran på 100 Asa, ställa in S-läget samt fälla upp blixten. Kameran väljer då en så pass lång tid som behövs för det befintliga ljuset, blixten kommer då att kunna frysa eventuella rörelser hos din son. Testa detta, det finns ingen garanti att det blir bra vid alla tillfällen men det är ju gratis att testa när man kör digitalt."

Eftersom du i S-läget måste välja tid så väljer självfallet inte kameran tid åt dig som jag skrev. du måste själv välja den...

Mvh/Larsa som rörde till det lite...
 
larsaz skrev:
Eftersom du lyckats så kanske inte denna rättelse behövs men jag känner att jag måste nämna den ändå.

Jag skrev i mitt första inlägg:

"Om du vill slippa brus så kan du ställa in kameran på 100 Asa, ställa in S-läget samt fälla upp blixten. Kameran väljer då en så pass lång tid som behövs för det befintliga ljuset, blixten kommer då att kunna frysa eventuella rörelser hos din son. Testa detta, det finns ingen garanti att det blir bra vid alla tillfällen men det är ju gratis att testa när man kör digitalt."

Eftersom du i S-läget måste välja tid så väljer självfallet inte kameran tid åt dig som jag skrev. du måste själv välja den...

Mvh/Larsa som rörde till det lite...

Jag förstod dig mycket väl. Och jag fattade att jag är tvungen att sätta tiden själv. Det jag undrar nu är: På vilket sätt påverkar tiden jag sätter själva fotot? Om jag tar en bild på en stillasittande person eller på en blomma och jag sätter slutartiden till 1/250. Påverkar det bilden negativt? Eller kan jag alltid använda korta slutartider? *usch, denna frågan känns väldigt nybörjaraktig men jag ställer den ändå =)*
 
Tiden påverkar inte bildens kvalite, om man bortser från jättelånga tider på 15 sekunder eller mer som på digitalkameror oftast ger mer brus.

Annars så kan du använda vilken tid som helst utan kvalitetsförlust.

En sak som dock påverkar den optiska kvaliteten är bländarinställningen. Man brukar säga att ett objektiv ger sitt yppersta resultat någonstans i mitten på bländarskalan jag tycker att 7i blir bäst runt bländare 4.5 till 5.6, detta gäller även A1.

Bländaren påverkar även skärpedjupet, en liten bländare (hög siffra) ger ett stort skärpedjup medan en stor bländare (låg siffra) ger ett kort skärpedjup.

Nu ska man veta att en digitalkamera typ A1 automatiskt ger ett stort skärpedjup jämfört med en filmbaserad småbildskamera eller en DSLR, det är därför inte alltid så viktigt att välja en liten bländare för att uppnå stort skärpedjup med en sådan.

Kort sagt kan man säga att du med bländaren styr skärpedjupet samt med tiden styr huruvida du vill frysa rörelser eller inte. Rätt kombination av dem ger en riktig exponering.

Larsa
 
Tänkte ta upp tråden med RAW igen.

Funderar köpa en A1, vill köra med RAW och Photoshop funkar inte detta?

Hälsningar
Choke
 
Choke skrev:
Tänkte ta upp tråden med RAW igen.

Funderar köpa en A1, vill köra med RAW och Photoshop funkar inte detta?

Hälsningar
Choke

Hejsan

Nej, för tillfället finns ingen fungerande RAW plugin för Photoshop 7. Det finns en plugin som heter Camera Raw som görs av Dalibor och som fungerar för alla Minolta modeller förutom just A1an eftersom han inte hunnit uppdatera den än. Du kan hitta pluginen på http://www.dalibor.cz/minolta/plugin.htm

Jag har själv varit i kontakt med honom via mail och han jobbar på uppdatering och har slängt upp en länk till en demo på www.dpreview.com's forum avdelning. Där jag för övrigt hänger ganska ofta.

Sedan kommer ju Photoshop CS snart som ska ha integrerat stöd för RAW filer. Jag har ännu inte fått några indikationer om denna funktion stödjer Dimage A1 MRW filer.

Vi får vänta och se! Inom några veckor tror jag Dalibor har gjort klart sin plugin och väntar du en månad till efter det så dyker ju nya PS CS upp.

Tjingeling !
 
Lionheart skrev:
Hejsan

Nej, för tillfället finns ingen fungerande RAW plugin för Photoshop 7. Det finns en plugin som heter Camera Raw som görs av Dalibor och som fungerar för alla Minolta modeller förutom just A1an eftersom han inte hunnit uppdatera den än. Du kan hitta pluginen på http://www.dalibor.cz/minolta/plugin.htm

Jag har själv varit i kontakt med honom via mail och han jobbar på uppdatering och har slängt upp en länk till en demo på www.dpreview.com's forum avdelning. Där jag för övrigt hänger ganska ofta.
Vi får vänta och se! Inom några veckor tror jag Dalibor har gjort klart sin plugin och väntar du en månad till efter det så dyker ju nya PS CS upp.

Tjingeling !

Det finns en beta av programmet. Kolla på följande länk: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1024&message=6234665
 
Tack för hjälpen, laddade ned demoversionen och lyckades hämta bilden. Ska labba mer i helgen.

Hälsningar
Choke
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar