Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dimage A1 -LCD?

Produkter
(logga in för att koppla)

Obbe

Aktiv medlem
Hej,

Köpte just en ny A1. Det som oroar mig lite är att lcd'n håller så pass dålig kvalitet? Har du en A1:a? Använder du den optiska sökaren eller komponerar du via lcd'n?

Det är bara semesterfotografer med småkompakter
som står och riktar kameran med utsträckta armar.
En kamera ska hållas mot ögat. LCD:n använder du till att efterkolla bilder och histogram.
Du skulle inte snålat utan köpt en A2:a som har en helt annan och fullt användbar sökare.

jag har en a1:a men använder nästan aldrig lcd-skärmen till att komponera. det är bara om jag ska ta kort i konstiga vinklar och inte kommer åt att titta i evf-en. jag tycker att både lcd och evf är tillräckligt bra för en snabb förhandsgranskning av bilderna.

LCDn är perfekt för smygfotografering, markfotografering och konsertfotografering (över allas huvuden)! Men annars kör jag med sökaren. Jag tycker både LCD och sökare har god kvalitet.

Ja, har du inte okej bild i LCD´n på en A1 så ere nog nåt fel på ditt exemplar... Hur bra funkar LCD´n som sökare på din 300D ;-)

LCD-skärmen på A1 o A2 är samma, det är EVF´en som är enormt bra på A2.

Min Z3 evf = skräp... När man är van vid esr kameror så känns det helt omöjligt att komponera med evfn...
tyvärr.

Z3´s EVF är ljusår ifrån en A2´s(118.000 pixlar mot 922.000 resp A1´s 235.000)... de som klagar på EVF´er har nog aldrig kikat i en A2 och utvecklingen stannar förstås inte där, även om man kan undra varför A200 inte fick behålla den fina EVF´n.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar