Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dimage 7i igen.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag köpte en D7i i somras och har bara gott att säga om den. Men det jag funderar på är att på flera ställen i manualen rekommenderas att man skall använda Dimage Viewer för bra resultat. Och visst, i början gjorde jag så men blev snart less p g a att jag dels tyckte programmet var dåligt om man ville redigera och dels ger minst ett handgrepp extra om man vill göra redigeringen i PS som är betydligt bättre.
Enligt manualen skall ju Dimage Viewer ge bättre färgmättnad och skärpa(!). Man hänvisar till att kameran inte är helt anpassad för RGB.
Jag har testat (föga vetenskapligt) att via WinXP gå till PS för redigering och kan inte märka minsta skillnad.
Min fråga är nu: Hur gör ni? Har ni märkt någon reell skillnad?
 
Jag gör all redigering i Paint Shop om de är sparade i tif eller jpg, Bilder som jag tar i RAW går jag via Minoltas programvara och framkallar. Sedan sparar jag den i lämpligt format fortsätter jobbet i Paint Shop.

Människan lär kunna uppfatta ungefär 5 miljoner färgnyanser. Med 24 bitar färg blir det fler 255x255x255=dryga 16,8 miljoner färger. Sen gäller det att att ha något att skriva ut alla dessa färger på oxå...


Jag köpte min i juli och den har verkligen gjort det lättare att fotografera. Framkallningen är ju gjord i ett ögonblick och ingen direkt filmkostnad heller. Bara at slänga och ta om och det blir fler bilder än tidigare.

Om kameran kan man säga att CCD:n är bättre än objektivet. Jag begriper inte varför den ska ha en videosökare. Fokuseringen är oexakt och pysslig att få rätt. Det verkar som de byggt om en videokamera til stillbildskamera. Smartare hade varit om de tagit en Dynax 4:a eller likande och satt CCD längst bak, med en anpassningslins och nyttjat existerande linsystem och däred gjort kameran mer användbar.

Kameran funkar bra förutom när det är kallt. Vid -12 som der är idag så är det batterierna som ger upp. NiMh fungerar ner till några minusgrader. Håll batterierna varma eelr välj NiCd så orkar batterierna längre ned på minussidan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.