Har en A2 och har tidigare fotat en hel del med 7i (som efter vad jag har förstått är så gott som samma kamera som 7hi), valet dem emellan är tämligen lätt att göra: A2 i vilket läge som helst. Den är helt överlägsen.
Antalet pixlar är inte det viktigaste när man köper kamera, men visst är det bra att kunna fläska på med 8 miljoner stycken om man har de behoven (och det har faktiskt vissa människor). Om bilderna blir så värst gryniga i den upplösningen vet jag inte riktigt, har inte testat det så hårt utan har hållt mig strax under i upplösning (5 miljoner) och där upplever jag inte det minsta brus.
A2 är mycket snabbare på fokuseringen än vad 7i är, som redan sagts, och den känns på det hela taget mycket bättre vad gäller färger, brus och ljushantering. Medan 7i hade helt vanliga uppladdningsbara batterier så har A2 ett batteri avsett specifikt för denna kamera, detta batteri håller betydligt bättre än de fyra vanliga gjorde till 7i. Vet inte om det beror på batteriet eller om Minolta lyckats dra ner på energiförbrukningen för kameran, men det är ju heller inte det viktigaste eftersom man i vilket fall kan ta fler bilder med A2 utan att behöva ladda om batteriet än man kunde med 7i.
Hur A2 står sig mot A1 har jag inte en aning om då jag aldrig använt A1, men står valet mellan 7-serien och A-serien så tycker jag att du ska glömma 7xx direkt. Det är en enorm skillnad när man jobbar med dem. Plus att jag tror jag läste någonstans att man kan byta ut objektivet på A2 (till ett par-tre olika objektiv som tillhandahålls av Minolta), tror inte detta går på 7-serien. Ska dock inte svära på detta...