Annons

Dimage 7hi, A1 eller A2 ... Velig,

Produkter
(logga in för att koppla)
KG;
Tack för att du klargjorde det som jag redan misstänkte. :D

Ted;
Jovisst skulle jag lätt välja en D70 om jag hade ekonomin till det men om man jämför då lite priser samt vad man får och inte får.

A1:an; En komplett kamera med 128MB minne samt väska till den för 7200SEK spritt ny i kartong.

D70:an kostar väl ungefär drygt 9000SEK men då får man bara kamerahuset väl, ska du sedan ha ett sjysst objektiv till den går det väl ca 3000-5000SEK till.

Men du har rätt, fick jag välja och vraka mellan dom skulle jag ta D70:an men jag tror inte min familj vill leva på nudlar framtill Midsommar för att Pappa Majk ska köpa en kamera ;)

Hej
"Velar" oxå mellan en A1 och A2, men lutar mest åt A1, för jag undrar om man verkligen använder de extra 3 milj pixlarna.

Det priset du hade hittat Mikael på 7200:- var hittade du det?

MVH

kameran var hyfsat billig där, men tillbehören!? blixten (5600) är nästan tusen spänn dyrare än Cyberphoto t ex och batterigreppet tar de också mer betalt för än Cyber... Cyber har också paketpris med grepp o minne. Batterigreppet är verkligen att rekommendera! Extrabatterier köpte jag i USA... dyra där med, men halva priset mot de svenska priserna.

KGS skrev:
kameran var hyfsat billig där, men tillbehören!? blixten (5600) är nästan tusen spänn dyrare än Cyberphoto t ex och batterigreppet tar de också mer betalt för än Cyber... Cyber har också paketpris med grepp o minne. Batterigreppet är verkligen att rekommendera! Extrabatterier köpte jag i USA... dyra där med, men halva priset mot de svenska priserna.
Okej KG, jag hade iofs bara tänkt mig att börja med paketet med A1:an, 128MB minnet och väskan. Väskan är väl iofs inget att hänga i julgranen men ... :p

128 MB minne är inte så mycket att ha det heller... räcker till 25 bilder i superfine eller 50 i fine, högsta upplösning... Cyber har ett paket med 256 MB minne och batterigrepp. Familjen kan väl käka nudlar ett par veckor ;-)

Mikael - jag ville inte vara dryg, hoppas att det inte uppfattades så. Satsa på en A2 och mat till familjen. Jag tror att även det är en ypperlig kamera. Och i slutändan är det alltid fotografen som är viktigast. Men D70:n är grym.

Det är lugnt Ted ... förstod att du bara ville vara hjälpsam och ge en amatör som mig ett sjysst tips. Tyvärr har jag inte råd med tipset du gav. :(

Loretta skrev:
för jag undrar om man verkligen använder de extra 3 milj pixlarna.
Dels tror jag inte du gör större kopior än 20x30 så ofta och då räcker 5mp fint, dessutom är det tveksamt om 8mp ger så mycket bättre bildkvalitet på större utskrifter med tanke på att de ger mer brus.
Skillnaden mellan 5mp och 8mp med högre brus är nog tämligen försumbar.

Mitt huvudämne för kameran är att fotografera djur och natur, och att då kunna beskära en bild i datorn utan att det blir "grynigt" är vad jag vill ha. Det borde väl räcka med 5 milj pixlar då, framför allt om A2 brusar.

A1 räcker väl till för att göra papperskopior större än 20x30?!

Att välja kamera var svårare än vad jag trodde.
När jag började titta i okt var Z1 mitt val, men sen har mina krav höjts med tiden och nu står jag här och velar.

Förlåt Mikael att jag jag "stör" din tråd, hoppas att det är ok.

MVH

Ah!

Ingen fara Mia, kul att se att fler är i samma sits som en själv. Håller med till 100% i att det är svårare än man trott att köpa en ny kamera.

Men nu har jag beställt en A1:a med 256MB minne.
Så om max 48 timmar ska man ha guldklimpen i handen :D

KG; den där amerikanska siten du hade beställt batterier ifrån, vill du dela med dig av den?

ja det var good old B&H photo... http://www.bhphotovideo.com/ jag åkte på moms + extra fraktavgifter via UPS, annars vill jag minnas att batterierna i sej kostade 45 dollar. Försök beställ dem på nåt annat sätt än via UPS så kanske du klarar dej undan en del extra kostnader. Då blir det ännu billigare.

De är inte jättebilliga de där originalbatterierna, men det är bekvämt att sällan behöva byta.

Med två batterier i greppet fyller jag lätt en Microdrive under en heldag...

Har en A2 och har tidigare fotat en hel del med 7i (som efter vad jag har förstått är så gott som samma kamera som 7hi), valet dem emellan är tämligen lätt att göra: A2 i vilket läge som helst. Den är helt överlägsen.

Antalet pixlar är inte det viktigaste när man köper kamera, men visst är det bra att kunna fläska på med 8 miljoner stycken om man har de behoven (och det har faktiskt vissa människor). Om bilderna blir så värst gryniga i den upplösningen vet jag inte riktigt, har inte testat det så hårt utan har hållt mig strax under i upplösning (5 miljoner) och där upplever jag inte det minsta brus.

A2 är mycket snabbare på fokuseringen än vad 7i är, som redan sagts, och den känns på det hela taget mycket bättre vad gäller färger, brus och ljushantering. Medan 7i hade helt vanliga uppladdningsbara batterier så har A2 ett batteri avsett specifikt för denna kamera, detta batteri håller betydligt bättre än de fyra vanliga gjorde till 7i. Vet inte om det beror på batteriet eller om Minolta lyckats dra ner på energiförbrukningen för kameran, men det är ju heller inte det viktigaste eftersom man i vilket fall kan ta fler bilder med A2 utan att behöva ladda om batteriet än man kunde med 7i.

Hur A2 står sig mot A1 har jag inte en aning om då jag aldrig använt A1, men står valet mellan 7-serien och A-serien så tycker jag att du ska glömma 7xx direkt. Det är en enorm skillnad när man jobbar med dem. Plus att jag tror jag läste någonstans att man kan byta ut objektivet på A2 (till ett par-tre olika objektiv som tillhandahålls av Minolta), tror inte detta går på 7-serien. Ska dock inte svära på detta...

Inte byta ut, men Minolta har presenterat en vidvinkeltillsats (ner till 22 mm) och en telekonverter (upp till 300 mm) som hängs på den vanliga linsen. Passar utmärkt även till sjuserien. Samma optik. Däremot avråder de från att använda tillsatserna på en Dimage 7 (utan i eller Hi) anledningen ska vara att infästningen av objektivet är vekare på den modellen...

Den riktigt stora skillnaden mellan A1 o A2 är sökaren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar