Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dilemma med gamla rullar.

Produkter
(logga in för att koppla)

Saul

Aktiv medlem
Jag har också ett problem med gamla rullar. Det är så att jag har hittat 2 S/V rullar på 400 asa som är ca 10 år gamla. Jag vet att en av rullarna är pressade (fr 400 till 1600) men jag vet inte vilken. Jag vill helst rädda båda men jag har inte så jätte stora förhoppningar på att det går.
Har någon här nån ide på hur man kan lösa det?
Man är ju lite nyfiken på vad det kan vara på rullarna...

(Jag framkallar inte själv utan brukar lämna in dem...)

Antagligen har rullarna fått en viss slöja vid det här laget, och många brukar öka framkallningstiden något för att få mer normal kontrast. Jag skulle framkalla båda rullarna samtidigt med ca 25% längre framkallningstid än rekommenderat för 400 Asa. Det torde ge kopieringsbara negativ ur båda rullarna. Låt en person som framkallar själv framkalla dem, eftersom labben oftast kör med standardtider oavsett vilken film det är.

Jo, det är ett sätt. Alternativt kan man (manuell framkallning!) klippa av 10 cm av en rulle och framkalla den pressat. Blir det bra är det den rullen som skall pressas, om inte är den framkallade biten med största sannolikhet kopieringsbar - men resultatet blir hårt med kraftiga kontraster. Framkallar man normalt och den skulle ha pressats är den i det närmaste omöjlig att kopiera.
Us

Sonnaren skrev:
Jo, det är ett sätt. Alternativt kan man (manuell framkallning!) klippa av 10 cm av en rulle och framkalla den pressat. Blir det bra är det den rullen som skall pressas, om inte är den framkallade biten med största sannolikhet kopieringsbar - men resultatet blir hårt med kraftiga kontraster. Framkallar man normalt och den skulle ha pressats är den i det närmaste omöjlig att kopiera.
Us

Det kan man också göra, men då klipper man med all sannolikhet sönder en ruta. Enligt Murphy's lag så är det nog en bra bild dessutom. :-/

De flesta brukar ju inte gilla att man ger rådet "framkalla så här, och blir det inte perfekt så justera kontrasten vid kopieringen", men det måste man nog ändå göra när det gäller dessa rullar, som dessutom är olika exponerade.

ANNONS