Annons

Dilemma med bakfokus på 24-70

Produkter
(logga in för att koppla)

Ricku84

Aktiv medlem
Jag håller på att försöka eliminera bakfokuseringen i min 24-70 glugg.

När jag testar objektivet på kort avstånd (ca 40 cm mellan kameran och motivet) så märker jag att gluggen bakfokuserar ganska mycket. Det problemet fixade jag lätt genom att ställa in micro AF adjustment på +15.

Nu till dilemmat!

När jag testar gluggen på längre avstånd (ca 3 - 4 meter mellan kameran och motivet) så bakfokuserar den INTE, och det resulterar i att min micro af-inställning gör att objektivet frontfokuserar istället!

Vad ska jag ta mig till? Jag har gormat med detta hela dagen..

Lämna in kameran och gluggen (och alla dina andra gluggar..) på justering.

De kan justera på flera punkter på både zoom- och fokusskalan medan du bara kan justera en enda punkt direkt i kameran.

Att justera i kameran fungerar egentligen bara på det avståndet och brännvidden man ställer in det på men har man tur funkar det ju på andra avstånd och brännvidder.

Lämna in kameran och gluggen (och alla dina andra gluggar..) på justering.

De kan justera på flera punkter på både zoom- och fokusskalan medan du bara kan justera en enda punkt direkt i kameran.

Att justera i kameran fungerar egentligen bara på det avståndet och brännvidden man ställer in det på men har man tur funkar det ju på andra avstånd och brännvidder.
Tack för tipset. Då får jag göra så!

Du råkar inte veta ett bra ställe i Sverige som utför sådana operationer, och hur länge det tar innan man får tillbaka sin kamera?

Förlåt. :) Det är en 5D MKII och objektivet är Sigma 24-70 (den nya modellen).

Det gör ju hela saken lite mer komplicerad. Objektivet kan bara justeras av Sigma och huset bara av Canon. Intervison som justerar Canon prylar tar inte in Sigma objektiv för kalibrering. Du måste kontakta stället du köpt objektivet på och fråga vart du skall lämna in det. Till butik eller den svenska generalagenten.

Det gör ju hela saken lite mer komplicerad. Objektivet kan bara justeras av Sigma och huset bara av Canon. Intervison som justerar Canon prylar tar inte in Sigma objektiv för kalibrering. Du måste kontakta stället du köpt objektivet på och fråga vart du skall lämna in det. Till butik eller den svenska generalagenten.
Tack för svaret.

Jag kan tänka mig att skicka kamera och objektiv till olika ställen. Men av vad Helmetrock skrev så uppfattade jag att kamera och objektiv måste justeras "tillsammans"?

Eller kan jag skicka kameran till Canon och objektivet till Sigma, så att dom kalibreras var och en för sig?

Tack för svaret.

Jag kan tänka mig att skicka kamera och objektiv till olika ställen. Men av vad Helmetrock skrev så uppfattade jag att kamera och objektiv måste justeras "tillsammans"?

Eller kan jag skicka kameran till Canon och objektivet till Sigma, så att dom kalibreras var och en för sig?

Jo det bästa är ju om dom justeras tillsammans, men problemet är att det finns ingen som gör det. Det bästa är att skicka objektivet på justering. Huset är ingen ide att du skickar in då dom inte har något att justera mot, om du inte har något annat Canon objektiv såklart.

Tura i Kungsbacka är dom som justerar Sigma. Dom vill helst ha både kamera och objektiv när dom justerar. Jag tror - men vet inte - att dom justerar objektivet efter kameran (som dom inte justerar alltså). Men ring och kolla.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto