Annons

Dilemma, 400d eller 30d

Produkter
(logga in för att koppla)

Millton

Medlem
Har några dagar kvar och bestämma vilken av dessa jag ska välja. Har precis hittat fotografin som ett mycket intressant hobby som jag kommer hålla på med så länge jag bara kan. Efter att ha jämfört kamerorna så, enda jag kan se som är egentligen skilland, Vikten (olikt byggda, 400´an har bättre upplösning fast mindre sensor vad jag förstått), Försökt skumma igenom forumsinläggen och ber om ursäkt om jag missat dom som handlar just om detta.

Vad jag fotograferar, allt ifrån macro till lekande barn, fast har inte blivit så himla mycket. en 30d med extra 90/300 objektiv plus en himla massa anda saker kommer och kosta ca 1200dollar för mig.

Vad tycker ni? vilken skall jag välja? tacksam för alla svar jag kan få

//Kim

Ta en titt här:

400D, 30D Fakta

400:an och 30:an har samma typ av sensor alltså den "lilla" har för mig att det bara är Eos 1D>> och 5D kameror som har Fullformatsensorn.

"Bättre" upplösning är jag inte säker på att den har men iaf högre. 30:an säjs ha bättre brusredusering och klarar sig bättre vid kvälls/nattfoto på frihand, det högre isotalet kan ju med fördel användas om man vill det (iso 3200). Den har även spotmätning vilket 400:an saknar.

Den är även lite större vilket kan va till både för och nackdel. Mycket är känslan man ska gå på och hur kamerorna känns i handen ..... åk till någon fotohandlare i din närhet och prova dem ..det skulle jag gjort... hoppas detta hjälpte lite.

Lycka till!.

Några som äger dessa kameror kan med fördel också svar ;)

Jag har både två, eos 400D och eos 20D (knappt någon skillnad på 20d och 30D), det som jag tycker är ett stort plus med 20D är storleken och 5bilder sek, 400D har 3b/s. och bruset är lägre på 20D

Jag kör med 20D sen snart tre år tillbaka, tycker att den är grymt bra. Kvaliten känns väldigt bra.
En god vän till mig skaffade nyligen en 30D. Skiljer sig mest med att den har större skärm vilket är skönt.

Har inte så mycket erfarenhet av 400D men jag tycker att den känns lite billigare än 20/30D. På 20/30D sitter ett snurrhjul på baksidan och en extra display. Det är ett stort plus tycker jag då kameran känns med lättanvänd, fast det kanske mest är en vanesak.

Jag ångrar inte en sekund att jag köpte den dyrare 20D. Då jag valde mellan Nikon D60, EOS 300D och 20D.

Väldigt tacksam för alla svar jag fått hittils, lutar aningen åt 30d men men, är väl så med allt nytt, man är lite osäker inför köpet (stort sådant för mig) :)

/Kim

Trots 30D är tyngre upplever jag den som mer balanserad med lite tyngre objektiv,vilket gör att den inte är lika tröttande att ta kort med!

Tackar för alla råd ni givit mig, beslutet är taget, får väl sikta in mig på en Canon 30D, nu är det bara och vänta till Nästa fredag, då kommer MR feddex bakom dörren och knackar på :)

Önskar er en bra sommar :)

//KiM

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar