Annons

Digtal förvaring ?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer.jonsson

Avslutat medlemskap
Hoppas någon kan hjälpa mig !

Jag är väldigt kluven hur jag ska spara mina filer !

Just nu kör jag alla bilder som RAW , och lägger dom i en mapp på datorn oredigerade,och sedan redigerar jag dom jag vill ha, men är det verkligen smart ???

Hur gör ni !! bränner ni ut alla bilder eller lägger ni allt på hårddisken , oredigerat eller redigerat, JPEG eller RAW eller kankske båda, och vad är säkraste förvaringen för digitala bilder, lägger ni skivorna i bankfack eller i garderoben, CD eller DVD , stora feta servrar eller backuper på hårddisken ? , häxkonster eller trolleri , kat eller hund , ja allt i stort sätt

Och hur sköter ni namngivningen på filerna låter ni kameran gör det eller döper ni om dom själv ?

Har letat i forumen men inte hittat något sätt jag tror jag skulle trivs med ?

Som sagt jag vill vet hur ni gör för att bevara era digitala mästerverk =) !

Hälsningar en undrande och kluven själ =)
 
Senast ändrad:
Jag tycker man finner en hel del svar på dina frågor med en sökning på "backup" och "hårddisk".
 
Christer.jonsson skrev:
Just nu kör jag alla bilder som RAW, och lägger dom i en mapp på datorn oredigerade, och sedan redigerar jag dom jag vill ha, men är det verkligen smart???
Förstår inte riktigt frågan... för du undrar väl inte om det är osmart att inte göra en backup ;-)

oredigerat eller redigerat, JPEG eller RAW eller kanske båda
Båda två förstås, men redigerad just som JPEG.

Och hur sköter ni namngivningen på filerna låter ni kameran gör det eller döper ni om dom själv?
Finns (förstås) mängder av varianter. En vanlig tror jag är att spara bilderna i mappar efter datum och namngivning något i stil med datum och löpnummer.

Själv kör jag med ett fast löpnummer (från kameran) och hittar mina bilder genom ett egenkomponerat register i MS Access.
 
Jag har gjort två partitioner på 700 MB vardera på min hårddisk. En heter "Bilder från kameran" och den andra heter "Bearbetade bilder".

Jag tömmer kameran i "Bilder från kameran" och slänger i samband med det allt som inte skall sparas. Så fortsätter jag tills den partitionen är full. När den är full döper jag om alla bilder till <diskid>-<ursprungligt filnamn>. T ex "D1-DSC1234.NEF. Och så gör jag tumnaglar i 800x600 pixlar som jag importerar till mitt bildarkiv. När det är gjort bränner jag två kopior och tömmer sedan partitionen för att börja om från början. Originalen arkiverar jag alltså i råformat, det är en risk jag är beredd att ta. Jag har också arkiverat källkoden till dcraw.

Partitionen "Bearbetade bilder" fyller jag på med kopior av alla bilder som är bearbetade på något sätt tills den är full. De bearbetade bilderna har ursprungsfilnamnet som del av filnamnet och sen info om vad bearbetningen är. När den är full så bränner jag en kopia och tömmer partitionen. Sen använder jag ett utmärkt litet program som heter Cathy för att katalogisera den skivan så jag senare kan hitta även de bearbetade bilderna trots att de inte är del av mitt arkiv.
 
spara filer

Det senaste inlägget påminner om min metod. Jag skapar en mapp kallad CDx beroende på hur många CD-skivor jag bränt. I den skapar jag mappar med datum (20040114Testbilder) och en rubrik. Då får jag mapparna i datumordning. I varje mapp lägger jag originalen. Dessa numrerar jag inom sin mapp, samt har kvar kamerans nummer. Jag brukar också skriva något i filnamnet om vad som är på bilden. Jag skriver ut "kontaktkartor" över dessa mappar och spar tillsammans med cd-skivan när jag bränner den.
Filer jag bearbetar kopierar jag till en annan mapp med liknande system.
Allteftersom jag bränner cd-skivor från min bärbara dator så kopierar jag in hela cd-skivorna på hemdatorn.

johan
 
Jag ska nu försöka att följa era exempel och se om dessa funkar bra man får ju krupp om man skulle göra fel så att alla bilder försvinner ;)

Och jag tänkte eftersom att alla tillverkare tydligen har olika varianter av RAW finns det något program som kan läsa samtiliga ?


Och slutligen går det att få sina digitala bilder på negativ , låter ju inte helt omöjligt ? eller ?
 
Christer.jonsson skrev:

Och slutligen går det att få sina digitala bilder på negativ , låter ju inte helt omöjligt ? eller ?

Det går alldeles utmärkt.

Man använder en s.k. filmrecorder och det finns ett antal på olika lab i Sverige.

I Stockholm t.ex. på Diabolaget och hos Crimson. Jag tor även att ProLabbet och Avanti har sina utrustningar kvar.

//Håkan
 
digitalt till analogt

Jag provade igår att skriva ut en bild i storlek 24x36 mm på overheadfilm i bläckstråleskrivaren.

Så långt gick det bra, men jag har inte provat att rama och köra den i diaprojektorn än.

johan
 
En filrecorder arbetar med analog exponering, antingen med crt-rör eller med optisk laser, och upplösningen är från 4K (4000 linjer) till 16K (16000 linjer) där varje linje helst exakt motsvarar informationen från en rad med pixlar.

Bläckstråleskrivaren rastrerar bilden, låt vara i hög upplösning där skrivarpunkterna kan vara uppått 2880 dpi, men kvaliteten kommer inte i närheten av resultatet från en filmrecorder.

Ett intressant experiment ändå, tycker jag, eftersom den digitala revolutionen ju har infört ett nytt tänkesätt, nämligen "tillräckligt bra"..

Är det tillräckligt bra så behöver det ju inte vara bättre, eller hur?
 
experiment

Nej, jag hade inte någon ambition att uppnå dia-kvalité. Jag var mest sugen att testa om det fungerade att skriva ut på det sättet.

Ska bli spännande att se hur den reagerar i projektorn.



johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.