Annons

Digitaltermometer.

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Calabrese

Aktiv medlem
Hej, Jag lånade en digitaltermometer till mnörkrumet av en vän och råkade tappa den i en skål med framkallare. Nu är den tvärdöd. Var får man tag i såna?
 
Digitaltermometrar finns på Clas Ohlson till bra pris. Jag kör med 36-1833 för 98 kr.
 
Fredrik använder du termometer till framkallningsskålarna?
Eller är det bladfilm?

Visst kollar jag så att temperaturen på vattnet inte understiger 18 grader när jag häller upp det.
Men sen är det meningslöst, det blir automatiskt rumstempererat.
 
jag kollar temp på vätskor och på sköljvatten. Till framkallning i dosa. Jag jobbar i en källare där temperaturen varierar från 18 till 22 grader från golv till tak.

Så jag temperar först framkallaren i spädningen och sedan all kemi i vattenbad.
 
Fredrik Calabrese skrev:
mer att den är exaktare och lättare att läsa av.

Som mätingenjör kan jag inte låta bli...

Att den är digital betyder inte att den är exaktare. Den kan möjligtvis ha bättre upplösning, men hur stor mätosäkerhet du har är en helt annan sak.

Användarvänligheten är dock väldigt mycket bättre, det kan jag hålla med om.

/Andreas
 
Mja, det har de väl kanske, men den "praktiska upplösningen" begränsas ju av hur bra användaren är på att uppskatta läget mellan skalstrecken.

Att slumpa fram fler siffror är inte samma sak som att öka upplösningen :)

Om jag tejpar över displayen på en digitaltermometer så att den sista siffran inte syns så har jag inte sänkt instrumentets teoretiska upplösning, däremot den "praktiska upplösningen".

/Andreas
 
hela grejen tog en jobbig vändning när classe istället för att skicka paket som postförskott som jag beställt skickade det som ett företagspaket och fakturerade till skolan där jag är elev..............
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.