Annons

Digitalt vs. analogt

Produkter
(logga in för att koppla)

MomentMan

Aktiv medlem
Jag vet att det finns fotografer som vägrar gå över till digitalt och de som gått över till digitalt och helt slutat med analogt -- någon som vet hur dessa två extremer resonerar? Kanske tillhör du en av dessa själv? Jag är nyfiken!!

Gräv runt lite på forumet, det finns gott om inlägg från båda falangerna i varierande tonlägen och med varierande argument.

MomentMan skrev:
Så vitt jag ser det vinner analogt endast vid stora tryck.
Har du bara tillräckligt högupplöst sensor så vinner digitalt även på den punkten.

8Mp vs småbild exempelvis.

Eller 12Mp vs 4.5 x 6cm mellanformat.

Eller 22Mp vs 6 x 7cm mellanformat

Jag är tämligen säker på att jag aldrig mer kommer att göra en analog bild (åtminstone inte med någon kamera jag själv äger).

Kvaliteten och hastigheten på digitalkamerorna är nu mer än tillräckliga för mina behov, och jag tycker det är minst lika roligt att pilla med bilderna i Photoshop som i mörkrummet. Dessutom slipper jag problem med att min hud inte gillar kemikalier och annat.

/AFE

Jag är mest orolig för att inte tas på allvar om jag inte även arbetar analogt och en dag vill gå över till att sälja fototjänster som fotograf.

Måste också säga att mörkrummet inte är så tilltalande.

Det ena behöver ju nödvändigtvis inte förskjuta det andra, men måste erkänna att jag till 90% idag plåtar digitalt, trots högtidsstunderna i mörkrummet så är det s.k arbetsflödet och datorpysslet både snabbare och minst lika trevligt...trots att jag älskar doften av framkallare och fix. Understundom kör jag dock några rullar med min Canon F-1:a, kan bara inte låta bli, dessutom vet jag att den fungerar i alla väder vilket jag inte är helt övertygad om med dagens DSLR kameror ännu. Besitter man därtill några årtionden med analogt material blir ju kombinationen scanner/dator en mycket användbar hybrid i teknikskiftet som pågår.

Mvh Björn

För övrigt...(helt OT) så är det här forumet groteskt beroendeframkallande...:)

Björn

Det är det här som är lite kul....oftast är det yngre män och kvinnor som är mest rabiata när det gäller det gamla hederliga analoga...vi äldre verkar ju ´torska´ snabbare ibland på det hippa och användbara digitala, och kanske, dessutom ser fördelarna med båda tekniker...om några år är det nog så att alla kör digitalt vare sig man vill eller ej, om inte annat så ´prisas man ut´ av de allt dyrare filmerna...färre labb etc.

48 är väl inte så mycket äldre. Om man nu inte blir gammal när man fyller 30 för då ligger jag risigt till!

Vid 30 kan man känna sig helt lugn...raset inträffar senare så du har ännu tid för ´jump and joy´...herr Wallungs lilla otäcka rad är dock helt klart såväl aktuell som oroande..

Jag älskar analogt för känslans skull, för möjligheten att välja mellan olika kameror, filmer och format.

Jag älskar digitalt för kontrollen, den fantastiska kvaliteten vid höga iso och för snabbheten.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto