Advertisement

Annons

Digitalt: "Utbränt" - alltid fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Hejsan,

Se nedanstående bild, är det för mycket utbränt? Vad gör jag åt det? Jag är rädd att om jag ändrat ljuset vid fototillfället så hade bilden blivit för mörk... Är det alltid fel med utbränt?

/Karin
 

Bilagor

  • imgp4141_fs.jpg
    imgp4141_fs.jpg
    32.6 KB · Visningar: 1,145
Jo, tyvärr är det åtminstone mer fel med utfrätta partier i en digital bild jämfört med om man fotat dia. Det blir helt enkelt fulare vid digitalfoto.

Lösningen för ditt motiv här är att välja att lagra bilden som "RAW" istället för JPEG och exponera precis så att det inte blir utfrätt. Förhoppningsvis blir inte bilden alltför brusig när du sedan i datorn gör bilden lagom ljus.
 
Ett alternativ att "rädda" en bild är att göra om den till svartvitt.
Kanske inte just bilden i ditt exempel, men jag tycker att utbrända partier känns mer acceptabla i en svartvit bild än i en färgbild.
Detsamma gäller brusiga bilder. Jag tycker att det funkar bättre i en svartvit bild.
 
På den bilden tycker jag det är bra. Är omfånget stort får man räkna med antingen djupa skuggor eller utbrända partier. Hur det ser ut skiljer från bild till bild.

En utbränd himmel stör mer, på den bilden du postade nu tycker jag inte det stör någonting.

Dock kan du ofta rädda upp skuggorna en del, men med lite brus som följd, så därav kan det vara värt att exponera lägre, men det beror som sagt på bilden.
 
Hej Karin, det är en fin bild och jag tycker inte att "utbrändheten" stör så mycket. Tyvärr har även digitala kameror begränsat dynamiskt omfång, men samtidigt erbjuder de ju nya möjligheter. Med kamera på stativ och två exponeringar, en för skuggor och en för ljusa partier, kan man få en slutlig bild med stort dynamiskt omfång. Det finns en hel del tips om det på nätet, till exempel på den här sidan.
 
Instämmer i ovannämnda råd. "Regeln" är att utbrända partier är fel. Sedan kan man ju medvetet bryta mot regler om man vill uppnå en viss effekt.

Och exponeringens syfte är inte i första hand att bilden ska bli lagom ljus eller lagom mörk utan att man ska få teckning i både de mörkaste och de ljusaste väsentliga partierna i bilden. Den allmänna ljusheten är lätt att rätta till i ps.

För att få det resultatet kan du följa några av de fina råden här ovanför.

Ytterligare ett sätt att få in motivet inom kamerans kontrastomfång är att använda upplättningsblixt. (I detta fall kombinerat med en lång exponeringstid)
 
snysop skrev:
Hejsan,

Se nedanstående bild, är det för mycket utbränt? Vad gör jag åt det? Jag är rädd att om jag ändrat ljuset vid fototillfället så hade bilden blivit för mörk... Är det alltid fel med utbränt?

/Karin

Mycket intressant fråga och bra svar ovan. Men jag vill också lägga till att det finns en annan sida av fotografering än att få korrekt exponering i hög och lågdagrar. Vem blir egentlingen lyckligare av det? Oftast vi fotografer...Andra vill oftast att bilden säger något, berättar något och/eller att man känner något Det utfrätta partiet i denna bild tycker jag personligen skapar något magiskt över bilden, att det tillför något. Det lilla ljusa partiet i kanten tycker jag dock är störande och hade klonat bort det.
 
Det finns så mycke regler, så mycke regler.

Skulle man följa alla regler skulle vi bara tråkiga bilder och dom som bryter mot reglerna kommer att ha intressanta bilder.

Är du nöjd med bilden?
 
Tack än så länge för era råd! Får åka tillbaka och försöka ta om kortet, men denna gång ta 3 kort utan att röra den.

Är det den där Av +/- som de menar att jag skall justera ljusstyrkan med? Jag brukar använda den, men är osäker på om det är den som de menar. Hur många steg up och ned skall jag ta? Förlåt mina frågor... jag håller på att lära mig... :) Igår var det histogrammets funktion idag är det detta. :)
 
The Ghost skrev:
Det finns så mycke regler, så mycke regler.

Skulle man följa alla regler skulle vi bara tråkiga bilder och dom som bryter mot reglerna kommer att ha intressanta bilder.

Är du nöjd med bilden?

Ja, faktiskt. :) Så egentligen borde jag inte bry mig om "reglerna". Men eftersom jag håller på att lära mig så vill jag ändå veta lite hur uttänjbara reglerna är... :)
 
snysop skrev:
Är det den där Av +/- som de menar att jag skall justera ljusstyrkan med? Jag brukar använda den, men är osäker på om det är den som de menar. Hur många steg up och ned skall jag ta? Förlåt mina frågor... jag håller på att lära mig... :) Igår var det histogrammets funktion idag är det detta. :)

Alla har vi nån gång lärt oss. :) Din kamera har säkert en funktion för exponeringsvariation (exposure bracketing). Du ställer in hur mycket skillnad i bländarsteg det ska vara för varje exponering, sen tar kameran ett antal (oftast tre) bilder i följd. Prova dig fram, det kostar ju inget att bränna många digitala bilder. :)
 
Re: Re: Digitalt: "Utbränt" - alltid fel?

Hans-C skrev:
Mycket intressant fråga och bra svar ovan. Men jag vill också lägga till att det finns en annan sida av fotografering än att få korrekt exponering i hög och lågdagrar. Vem blir egentlingen lyckligare av det? Oftast vi fotografer...Andra vill oftast att bilden säger något, berättar något och/eller att man känner något Det utfrätta partiet i denna bild tycker jag personligen skapar något magiskt över bilden, att det tillför något. Det lilla ljusa partiet i kanten tycker jag dock är störande och hade klonat bort det.

Håller med dig ang det ljusa partiet till höger, Skall klona bort det innan jag framkallar bilden. Ville lägga ut den i originalutförande först. :)

Skulle jag visa denna bild för mina föräldrar & vänner så hade de inte tyckt att bilden var dålig pga det utfrätta. "The beauty is in the eye of the beholder..."
 
snysop skrev:
Igår var det histogrammets funktion idag är det detta. :)
Det är just histogrammet du använder. Enklast (tycker jag) tillsammans med manuell exponering då du själv väljer både slutartid och bländarvärde.

Och detta tjat om "regler". Det handlar inte om det - det handlar om att, i mitt fall, jag av någon anledning har lärt mig att ogilla utfrätta partier som i den här bilden. Det är inget jag tänker fram, det är något jag känner. Om andra känner annorlunda är det väl alldeles utmärkt!
 
The Ghost skrev:
Det finns så mycke regler, så mycke regler.

Skulle man följa alla regler skulle vi bara tråkiga bilder och dom som bryter mot reglerna kommer att ha intressanta bilder.

Om bilderna uppvisar fel som man inte vill ha, så handlar det väl inte om "regelbrott som gör bilderna intressantare"?

Då är det ju inte man själv som tänjer på gränserna, utan tekniken som brister.
 
snysop skrev:
Är det alltid fel med utbränt?
Inte alls. Det är alltid fel med regler utan undantag.

Enligt min åsikt skall vissa högdagrar vara utbrända. Dock är det självklart bättre om du har kontroll över detta i datorn än med för alltid förlorade högdagrar i det digitala originalet.

/G
 
The Ghost skrev:
Det finns så mycke regler, så mycke regler.

Skulle man följa alla regler skulle vi bara tråkiga bilder och dom som bryter mot reglerna kommer att ha intressanta bilder.

Är du nöjd med bilden?
Det var ett synnerligt bra svar!

Gå på din egen känsla. Om du själv är nöjd med bilden så är det på det sättet den ska vara,med eller utan utbrända partier.

Mvh Carola *regelbrytare*
 
Re: Re: Digitalt: "Utbränt" - alltid fel?

gerhardp skrev:
Inte alls. Det är alltid fel med regler utan undantag.

Enligt min åsikt skall vissa högdagrar vara utbrända. Dock är det självklart bättre om du har kontroll över detta i datorn än med för alltid förlorade högdagrar i det digitala originalet.

/G

Det beror på vad bilden skall användas till. Skall den tryckas får den varken vara utfrätt i högdagrarna eller igensotad i lågdagrarna. Utfrätning medför att det kommer att saknas information i de ljusa partierna, vilken får till följd att eventuell tryckpappersfärg ersätter de utfrätta partierna. Alla kan förstå vad som händer om man trycker på ett brunaktigt miljöpapper. Om det används ett grovt raster kommer dessutom skarven mellan utfrätt och yta med information att bli tydlig.
På lågdagersidan medför igensotning att färgerna i pressen inte hinner torka mellan påläggningen/valsarna, och att rastret flyter ihop. Kladdiga valsar i ett tryckeri gör ingen fotograf populär. Mängden färg i lågdagrar varierar mellan olika tryckpressar.

Jag har svårt att se finessen med att framställa digitala bilder som inte kan vidareanvändas i olika processer. Varför skulle en utfrätt yta med noll i färgmängd vara mer kreativ än en med med 6.....ögat ser ju ingen skillnad???¿¿
 
Re: Re: Re: Digitalt: "Utbränt" - alltid fel?

ThomasC skrev:

Jag har svårt att se finessen med att framställa digitala bilder som inte kan vidareanvändas i olika processer. Varför skulle en utfrätt yta med noll i färgmängd vara mer kreativ än en med med 6.....ögat ser ju ingen skillnad???¿¿


Tror inte att det var riktigt så som "regelbrytarna" menar. Det är snarare att man inte slaviskt måste följa reglerna, utan göra lite som man själv vill.

Min bild kommer jag kunna vidareanvända. Jag skall framkalla den och stoppa in den i mitt album. Sen om ett år så kanske jag svimmar av fasa när jag ser den, men just nu gillar jag den. OK, jag hade hellre velat att den inte hade varit utfrätt, men jag är ändå nöjd med den. Jag skall ändå åka tillbaka och försöka ta om bilden, men denna gång ändra mer i inställningarna och testa mig fram. Motivet är vackert & min kamera bra, så just nu är det mig det är fel på. :)
 
Re: Re: Re: Digitalt: "Utbränt" - alltid fel?

ThomasC skrev:
Det beror på vad bilden skall användas till.
Finessen är att optimera för varje papperstyp och tryckprocess. Att framställa generella förlagor leder till kompromisser eller merarbete i något annat led.
vidare:
Skall den tryckas får den varken vara utfrätt i högdagrarna eller igensotad i lågdagrarna.
Se nedan.
vidare:
Utfrätning medför att det kommer att saknas information i de ljusa partierna, vilken får till följd att eventuell tryckpappersfärg ersätter de utfrätta partierna. Alla kan förstå vad som händer om man trycker på ett brunaktigt miljöpapper.
Ja, inte skulle det göra någon skillnad med 6%, 10% eller för den delen 20%. Offsetfärg är inte täckande och skulle aldrig kunna dölja pappersfärgen. Att trycka bilder på papper med färgnyans tvingar alltid fram kompromisser.
vidare:
Om det används ett grovt raster kommer dessutom skarven mellan utfrätt och yta med information att bli tydlig.
Det är sant men är också beroende av tonövergångarna. Slutligen är det den önskade effekten som skall avgöra. Inte konventioner.
vidare:
På lågdagersidan medför igensotning att färgerna i pressen inte hinner torka mellan påläggningen/valsarna, och att rastret flyter ihop. Kladdiga valsar i ett tryckeri gör ingen fotograf populär. Mängden färg i lågdagrar varierar mellan olika tryckpressar.
Det finns inget direkt samband mellan färgmängd i offsettryck och svarta lågdagrar i RGB. Den maximala färgmängden i CMYK (vanligen 340%) avgörs vid färgseparationen av den som sköter separationsprocessen. Oftast är det ICC-profilen som bestämmer detta. Om färgseparationen är felaktigt utförd med för stora färgmängder så finns det risk att det kladdar, precis som du säger.
vidare:
Jag har svårt att se finessen med att framställa digitala bilder som inte kan vidareanvändas i olika processer. Varför skulle en utfrätt yta med noll i färgmängd vara mer kreativ än en med med 6.....ögat ser ju ingen skillnad???¿¿
Det där gällde när metoden att CMYK:a och tekniken att framställa tryckplåt var sämre och färgerna av lägre kvalitet. I moderna pressar kan man gå ända till 0%. Det är dock, precis som du säkert menar, viktigt att tonövergångarna är jämna och snygga om det är det man är ute efter. Skall man trycka med mindre moderna processer/metoder så gäller naturligtvis det du säger.

/G
 
Går det inte enkelt att välja det utfrätta området och höja färgen till gult lite? Är inte jättehemma på Photoshop ännu...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.