Annons

Digitalt mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror du har fel.

Om man tar t.ex Planar 50mm/1,7 i småbild och jämför med Pentax 105mm/2,4 för 6x7 så motsvarar de ungefär varandra i brännvidd. Diagonalen på negativformatet i småbild är ca 43mm och för 6x7 är den ca 90mm. Nu vet jag inte om Zeiss och Pentax använder samma skärpedjupsnormer, men det skiljer en hel del i skärpedjupsskalorna på samma bländare. För att få skärpedjup mellan 5-10m kräver 67-optiken bl 8-11 medan småbildsoptiken bara behöver ca 2,8. Och för att få djup mellan 1-1,2m räcker det med bl 4 för småbild medan mellanformataren får bländas ner till över 22 för att få samma djup, alltså en skillnad på över 5 bländarsteg! Detta borde rimligtvis inverka på bildresultaten vad gäller skärpesläpp mellan focus och icke focus på största bländare. Småbildsnormalen kan ju normalt inte öppnas upp mer än 1-2 steg extra mot mellanformatsnormalen.

Blev nyfiken och tittade på dofmaster mellan 67 med 105/2.4 kontra 24x36 med 55/1.2, och det blev nästan exakt samma skärpedjup.
 

Bilagor

  • dofmaster.jpg
    dofmaster.jpg
    50.4 KB · Visningar: 406
Javisst, jag kan ha fel. Men då har någon av Carl Zeiss eller Pentax också väldigt fel i sina skärpedjupsskalor på optiken. Kanske dags att testfotografera för att se vad som verkligen stämmer? Tyvärr har jag bara en 50mm/1,7 i småbild. Men jag kan ju blända ner min Pentax 67 105/2,4 ett steg så blir jämförelsen rätt. Kanske är det så att skärpedjupet kan bli likvärdigt, men att släppet blir kraftigare i mellanformatet och att resultatet därför blir ett annat? Vi får se när jag testfotat, tror jag ska försöka göra det och redovisa resultatet i min blogg?
 
Javisst, jag kan ha fel. Men då har någon av Carl Zeiss eller Pentax också väldigt fel i sina skärpedjupsskalor på optiken. Kanske dags att testfotografera för att se vad som verkligen stämmer? Tyvärr har jag bara en 50mm/1,7 i småbild. Men jag kan ju blända ner min Pentax 67 105/2,4 ett steg så blir jämförelsen rätt. Kanske är det så att skärpedjupet kan bli likvärdigt, men att släppet blir kraftigare i mellanformatet och att resultatet därför blir ett annat? Vi får se när jag testfotat, tror jag ska försöka göra det och redovisa resultatet i min blogg?

Kul. Redovisa det gärna här också.
 
Apropå skärpedjup:

http://theonlinephotographer.typepa...er/2009/06/depth-of-field-hellthe-sequel.html

En hel del intressant där och kanske framför allt i kommentarerna.

Det går att bevisa att brännvidden påverkar skärpedjupet, och att man inte kan få samma släpp med småbild som med 6x7. Jag är inte bra på matematiken, så ni får läsa igenom sidan...

Så även om Canon 50/1.2 på FF ger samma "skärpedjup" så ser släppet väldigt annorlunda ut, kontra Pentax 105/2.4 på 6x7.
 
Jag skjuter Hbl H3dII-22 parallellt med 5d mkII.

Folk måste sluta att ta dXo och liknande benchmark tester för 100% god fisk.

Det är väldigt stor skillnad i bildkvalitet mellan dessa kameror. Det handlar inte bara om skärpa, men om färgdjup, headroom, 3d känsla, osv.

Man skall vara försiktig med att uttala sig om produkter man inte har testat själv.


Ett tips är att kolla in www.procentre.co.uk (secondhand). Där har dom en del begagnad till bra pris och är förövrigt mkt professionella.

Lycka till!
 
angående min första fråga hur lång ett objektiv blir i 35mm system står på phaseone.com när man valt ett objektiv och valt tech spec.

skärpedjupet tycker jag att fått svar på i diskutionen här i tråden..

så en ny för undran, phase one är öppet system, det vill säga att man kan använda hasselblad objektiv och tex leaf bakstycken..
funkar AF med phase one kamera och tex ett hasselblad objektiv?
 
tjena du får skicka ett tomtmail till mig så kan jag bifoga lite bilder från min H3DII-31 då kan du se skilland och tro mig skillnaden är enorm


[email protected]

f


Hej

har börjat få tankar på att kanske införskaffa mig en digital mellanformat inom en framtid, problemet är att jag har riktigt dålig kunskap på detta område, vilka kameror & bakstycken & objektiv rekomenderar ni?
några bra paket eller tips på smarta lösningar..?

själv har jag börjat läsa lite på phase one och hasselblad hemsida men känner mig osäker..

det viktiga är självklart bildkvalite(tänkt mig 39MP), allt annat som hastighet osv prioterar jag mindre för att förhoppningsvis få ner lite ipris.

sen nån som har länk till nån hemsida med orginalbilder?
så man kan få sig en uppfattning av kvalite?!

Mvh
Erik
 
Det är bättre om du direktlänkar direkt till alla bilder mycket enklare än att försöka hitta bilder ifrån en ip adress. :)
 
Du får se till att raka dina kvinnliga modeller bättre den där kameran var inte direkt så nådig. Har öppnat dem i bildprogram och gjort något med dem?
 
angående min första fråga hur lång ett objektiv blir i 35mm system står på phaseone.com när man valt ett objektiv och valt tech spec.

skärpedjupet tycker jag att fått svar på i diskutionen här i tråden..

så en ny för undran, phase one är öppet system, det vill säga att man kan använda hasselblad objektiv och tex leaf bakstycken..
funkar AF med phase one kamera och tex ett hasselblad objektiv?

Tveksamt att du kan hänga på något av hasselblads objektiv på ett phase one hus.

På H1 och H2 hus kan du hänga på de flesta typerna av bakstycken med hjälp av adapter, men du har bara autofokus med HC optiken.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.