Annons

Digitalt mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)

eek

Aktiv medlem
Hej

har börjat få tankar på att kanske införskaffa mig en digital mellanformat inom en framtid, problemet är att jag har riktigt dålig kunskap på detta område, vilka kameror & bakstycken & objektiv rekomenderar ni?
några bra paket eller tips på smarta lösningar..?

själv har jag börjat läsa lite på phase one och hasselblad hemsida men känner mig osäker..

det viktiga är självklart bildkvalite(tänkt mig 39MP), allt annat som hastighet osv prioterar jag mindre för att förhoppningsvis få ner lite ipris.

sen nån som har länk till nån hemsida med orginalbilder?
så man kan få sig en uppfattning av kvalite?!

Mvh
Erik
 
Hej! Häftigt att du funderar på mellanformat!

Som vanligt provocerar jag säkert många, men men, jag har slutat bry mig faktiskt: :)

Jag är säkerligen inte den mest insatta i ämnet här på fotosidan, men jag tror du ska fundera på Varför du som naturfotograf vill ha digitalt mellanformat?

Mycket sämre tele-möjligheter, sämre handhavande.. Är du van vid 1dsMk3 eller D3X så blir inte förändringen i storlek o vikt så överväldigande.. Men de är TUNGA.. klumpiga, långsamma..

Själv har jag prövat ett 39mp. bakstycke ett flertal tillfällen och kände att det enda det egentligen gav som jag inte redan får från en digital småbildskamera var upplösning.. Men har man användning av den upplösningen egentligen? Inte jag iaf. Jag vill se en extrem skillnad i dynamiskt omfång tex innan jag lägger 100-200 K till på en kamera.
Men dom två-tre stegen extra dynamiskt omfång som borde gå att få ur en mellanformats-rå-fil för dom enorma summor de kostar finns helt enkelt inte.
 
Den duktige naturfotografen Serkan Gûnes har nyligen gått över från småbild till digitalt mellanformat. Ta kontakt och fråga vettja!
 
Hej! Häftigt att du funderar på mellanformat!

Som vanligt provocerar jag säkert många, men men, jag har slutat bry mig faktiskt: :)

Jag är säkerligen inte den mest insatta i ämnet här på fotosidan, men jag tror du ska fundera på Varför du som naturfotograf vill ha digitalt mellanformat?

Mycket sämre tele-möjligheter, sämre handhavande.. Är du van vid 1dsMk3 eller D3X så blir inte förändringen i storlek o vikt så överväldigande.. Men de är TUNGA.. klumpiga, långsamma..

Själv har jag prövat ett 39mp. bakstycke ett flertal tillfällen och kände att det enda det egentligen gav som jag inte redan får från en digital småbildskamera var upplösning.. Men har man användning av den upplösningen egentligen? Inte jag iaf. Jag vill se en extrem skillnad i dynamiskt omfång tex innan jag lägger 100-200 K till på en kamera.
Men dom två-tre stegen extra dynamiskt omfång som borde gå att få ur en mellanformats-rå-fil för dom enorma summor de kostar finns helt enkelt inte.



Hej

tack för svar.

sjävlklart har jag tänkt igenom va jag vill ha ut av det och vilka områden, jag kommer självklart ha kvar min canon utrustning för fågel/djur, men det är framför allt landskap och lite poträtt/makro/gatu. och det är som sagt bildkvalite som jag prioriterar då och vid tillfällen då jag inte behöver ha snabbheten osv..

tyngden är nog inga problem då jag ofta går med 1ds mark 3 och 400 2.8L handhållet :)

jo, det verkar som det att det ligger nästan i samma nivå som småbildformat i dynamsikt omfång. och håller med att det borde helst va bättre där också..när man lägger dom här stora pengarna.

du har ingen möjlighet att lägga upp en bild tagen med 39bakstycke, vore riktigt intressant studera en sån bild?


/Erik
 
sjävlklart har jag tänkt igenom va jag vill ha ut av det och vilka områden, jag kommer självklart ha kvar min canon utrustning för fågel/djur, men det är framför allt landskap och lite poträtt/makro/gatu. och det är som sagt bildkvalite som jag prioriterar då och vid tillfällen då jag inte behöver ha snabbheten osv..

Gatufoto med en mellanformatare? Är inte det lite grand som att skala potatis med en yxa?
Och macro är ju ett område där en större sensor faktiskt har vissa nackdelar, i alla fall om man vill ha lite skärpedjup.

Att du inte hyr ett system över en helg så att du kan se du om dina förväntningar uppfylls. Det kostar ju en del med digitalt MF trots allt.


Den här artikeln är lite kul, ta det för vad det är värt:

http://www.luminous-landscape.com/reviews/kidding.shtml
 
Gatufoto med en mellanformatare? Är inte det lite grand som att skala potatis med en yxa?
Och macro är ju ett område där en större sensor faktiskt har vissa nackdelar, i alla fall om man vill ha lite skärpedjup.

Att du inte hyr ett system över en helg så att du kan se du om dina förväntningar uppfylls. Det kostar ju en del med digitalt MF trots allt.


Den här artikeln är lite kul, ta det för vad det är värt:

http://www.luminous-landscape.com/reviews/kidding.shtml

som sagt landskap och poträtt främst, jag har bara speciella tillfällen med gatu som mer eller mindre är poträtt..

just makro känner jag mig mindre säker på, det kan man avgöra när man isåfall har grejerna om det funkar för mig med makro och mellanformat..

hyra är ju självklart bra ide(ibland är man totalt blind :) då man får känna på sakerna och se kvaliten och annat..tack för tipset..

/Erik
 
Hej

tack för svar.

sjävlklart har jag tänkt igenom va jag vill ha ut av det och vilka områden, jag kommer självklart ha kvar min canon utrustning för fågel/djur, men det är framför allt landskap och lite poträtt/makro/gatu. och det är som sagt bildkvalite som jag prioriterar då och vid tillfällen då jag inte behöver ha snabbheten osv..

tyngden är nog inga problem då jag ofta går med 1ds mark 3 och 400 2.8L handhållet :)

jo, det verkar som det att det ligger nästan i samma nivå som småbildformat i dynamsikt omfång. och håller med att det borde helst va bättre där också..när man lägger dom här stora pengarna.

du har ingen möjlighet att lägga upp en bild tagen med 39bakstycke, vore riktigt intressant studera en sån bild?


/Erik
Om du kör med 1ds mark 3 och 400mm vad ska du då med mellanformat till? Finns inga långa telegluggar till mellanformat. Min uppsättning optik jag hade till mellanformat bestod av 50mm=28mm 80mm=50mm samt 200mm=130mm.
Just tele det är svagheten hos mellanformat.

Jag hade Hasselblad 31mm på test och det som skiljer mest är skärpan från Hasselblads optik/Canon/Nikon och det dynamiska omfånget. Nu finns det högklassig optik till dslr när zeiss släppte dom. En D3x/1ds mark 3 räcker till väldigt mycket så om jag tex skulle behöva en Hasselbladare för ett jobb så skulle jag hyra den som många av mina kollegor gör. Fördel med det är att du inte behöver lägga dyra pengar på uppgraderingar etc.
Jag körde mellanformat på analoga tiden och då skilde det mer mellan småbild/mellis. Idag är Dslr lika bra eller bättre än mellanformat på analoga tiden, medans mellanformat är uppe på storformats kvalitet.
 
Om du kör med 1ds mark 3 och 400mm vad ska du då med mellanformat till? Finns inga långa telegluggar till mellanformat. Min uppsättning optik jag hade till mellanformat bestod av 50mm=28mm 80mm=50mm samt 200mm=130mm.
Just tele det är svagheten hos mellanformat.

Jag hade Hasselblad 31mm på test och det som skiljer mest är skärpan från Hasselblads optik/Canon/Nikon och det dynamiska omfånget. Nu finns det högklassig optik till dslr när zeiss släppte dom. En D3x/1ds mark 3 räcker till väldigt mycket så om jag tex skulle behöva en Hasselbladare för ett jobb så skulle jag hyra den som många av mina kollegor gör. Fördel med det är att du inte behöver lägga dyra pengar på uppgraderingar etc.
Jag körde mellanformat på analoga tiden och då skilde det mer mellan småbild/mellis. Idag är Dslr lika bra eller bättre än mellanformat på analoga tiden, medans mellanformat är uppe på storformats kvalitet.

Hej ove !

som jag skrev i inlägget som du svarade på så kommer jag ha kvar canon utrustning för djur/fågel, att det inte finns tele osv och "långsamheten" känner jag till. därför kommer jag spara (canon) och bara använda mellanformat till de områden den passar min planering..

hyra är som sagt en riktigt bra alternativ, för utvärdering..

/Erik
 
En fundering bara, om en Hasselbladare och liknande är mellanfrmatare, vad är då storformat eller vad det kan kallas?

Finns det digitala såna, eller är det ett arv från filmtiden?

Hur stor är sensorn hos en mellanformatare?
 
Storformat ser ut ungefär som de allra första kamerorna såg ut, två träskivor med en svart bälg emellan, ett objektiv på ena skivan och filmkasset på den andra där du laddar film, 9x12cm tror jag det ofta är, minst, kan väl ladda med glasplåtar oxå säkert. Moderna såna då är det inte trä alltid men bälgen är ju kvar, fördelen med bälgen är att du kan vinkla fram å bakstycke oberoende och få lustiga effekter eller räta upp störtande perspektiv. Det går nog att sätta digitala bakstycken på dem men du får nog va miljonär för det.

Sensorn på mellanformatare borde va lika stor som negativformatet för det ska va nån idé och då är vi uppe på säg 4,5x6cm och 6x6cm och däromkring.
 
Hasselblad har nu tre(?) bakstycken för sina V-kameror, CFV, CFV II och CFV-39. Det kan bli svårt att hitta 39MP billigare. Deras H3DII-31 tror jag ligger i samma prisklass som CFV-39, vad jag sett i tyska tidningen Profifoto. Jag vet inte vad som ingår i kamerapaketet. YFO borde ha koll.
 
En fundering bara, om en Hasselbladare och liknande är mellanfrmatare, vad är då storformat eller vad det kan kallas?

Finns det digitala såna, eller är det ett arv från filmtiden?

Hur stor är sensorn hos en mellanformatare?

Såhär kan storformatare ut
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3974
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2522
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2522

Digitala bakstycken finns till storformat, levererar upp till drygt 400 megapixel och kostar över 20000 dollar. Om inte alla så åtminstonde de flesta bakstycken till storformat är sk skannande bakstycken dvs de läser av bilden rad för rad så det är lite mindre snapshot över dem så att säga.


Mellanformat är idag lite samma som skillnaden mellan APS och FF i småbildsvärlden. Du får helt enkelt räkna med lite "crop" som det heter på modern fotografsvenska.
Mellanformatssensorerna är väl idag som mest uppe i runt 4x5 cemtimeter dvs man tappar en del jämfört med negatifvormat som 6x4,5. 6x6, 6x7 etc.
 
Hej

har börjat få tankar på att kanske införskaffa mig en digital mellanformat inom en framtid, problemet är att jag har riktigt dålig kunskap på detta område, vilka kameror & bakstycken & objektiv rekomenderar ni?
några bra paket eller tips på smarta lösningar..?


Har du någon utrustning idag? Har du någon erfarenhet av mellanformat? Om inte kan ju ett steg vara att gå in i mellanformatsvärlden analogt.

/Johan
 
Har du någon utrustning idag? Har du någon erfarenhet av mellanformat? Om inte kan ju ett steg vara att gå in i mellanformatsvärlden analogt.

/Johan

Hej !

nej, ingen mellanformat idag och dålig erfarenhet av mellanformat..
är ganska säker dock på att jag vill ha digitalt annars hade nog analogt varit ett bra ide att börja med, ska ge det en tanke i allfall..

/Erik
 
Hej

om det blir någon digital mellanformat så lutar det mot phase one p40+ bakdel.

jag har 2st små frågor.

1. blir det kortare eller längre skärpedjup med större sensor.
jag chansar på att det borde bli kortare?
tex när man går från 1.6x kamera till FF så sägs det att är 1steg i kortare skärpedjup, finns det nått liknande här man kan utgå efter.

2. hur räknar man brännviden?
ex. 80mm * 1.3(phase one p40+ är 1.3 sensor) * 0,79(enligt, dxmark.com)
blir isåfall ca 82mm eller är det bara 80 * 0,79 ?

frågar man inget får man inget veta..! :)

Mvh
Erik
 
1. blir det kortare eller längre skärpedjup med större sensor.
Det beror på vad du tänker använda för objektiv. Du får kortare skärpedjup med 50/1,4 på FF än med 80/2,8 på digitalt mellanformat (vars sensorer oftast inte är så stora som filmrutan hade varit i motsvarande analog kamera).
Det enklaste är att bara kolla hur stor ingångspupill respektive objektiv ger:

50/1,4 = 36 mm
80/2,8 = 29 mm

2. hur räknar man brännviden?
Det gör man inte, eftersom brännvidden inte ändras. Men om du vill jämföra bildvinklar med småbildsformatet så räknar du lämpligen med den faktor som skiljer bilddiagonalen mot småbild.
 
det viktiga är självklart bildkvalite(tänkt mig 39MP), allt annat som hastighet osv prioterar jag mindre för att förhoppningsvis få ner lite ipris.

Har du tittat på alternativet att använda ett tilt/shift-objektiv för att ta två exponeringar vid sidan om varandra med identiskt perspekiv, fär att sedan montera ihop dem i efterhand. Kanske inte så praktiskt vid makro då stativet ofta sitter monterat under kamerahuset (då vill man flytta huset istället för linsen). Du bör komma upp mot 40 MP med två exponeringar om objektivet tillåter tillräckligt mycket shift.

Lite mer jobb kanske men ett tilt/shift är väl rätt mycket billigare än ett mellanformatsystem.
 
Det är jäkligt dyrt med mellanformat och med tanke på att dagens värsting digitalkameror är lika bra/bättre än analoga mellanformatskameror så räcker en bra ff långt. Dessutom så har du tex så mycket bra gluggar till Dslr som allt från tilt/shift till riktigt bra zeiss gluggar.
Om du ska köra mellanformat så gäller det att uppgradera nästan varje år och det är inte gratis heller. Om jag hade kunder som krävde mellanformat varje dag och mina stor intäckter kom därifrån då skulle jag skaffa det, annars så skulle jag hyra det för dom jobben som kräver det. Mitt råd är hyr en mellanformatare och jämför med en bra Dslr ff typ 5 mark 2, 1ds mark 3 eller tex D3x och kolla om du tycker det behövs en digital mellanformatare.
Fördel med att hyra är att dels så har du alltid tillgång till det senaste och slipper betala uppgraderingar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.