Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalt i magasinstryck

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
Denna fråga kanske hör hemma i teknikforumet, men jag vänder mig hit i förhoppningen att här finns fotografer som låter sig publiceras i magasin.
Jag extraknäcker åt ett motormagasin. Har tidigare kört uteslutande dia, men har nu köpt en Canon EOS 300D.
Nån som jobbat digitalt mot magasin, och vet hur man maximerar kvaliteten rent tekniskt? Håller en 6,3 miljoner pixel bild tex att dras över ett helt uppslag? (De trycker i 226dpi, glättat papper)
Ska man jobba Raw direkt till TIFF, eller funkar det med JPG i högsta kvalitet?
Peter

Upplösningen lär räcka rent kvalitetsmässig. Du borde ju landa nånstans runt 190 pixlar/tum om du drar upp den utan att förändra bildupplösningen.

Desto viktigare då är att ha en bra skärpa i bilden. Glöm inte att skärpa upp bilden ordentligt i USM (någon som ska göras med alla digitala bilder i tryck) och se över tryckfärgerna.

Det funkar med JPEG i tryck, och det funkar bra så länge in den är så hårt komprimerad. Men ska du redigera bilden något så rekommenderas RAW.

//Freddie

Peter Jonsson skrev:

Hej
Håller en 6,3 miljoner pixel bild tex att dras över ett helt uppslag?

Du kan kolla i photoshop. Gå in under bildstorlek och ställ in 226 dpi, bocka av "ändra bildupplösning" och du får svaret.

3072x2048 pixlar blir i 226 dpi 34,53 x 23,02 cm i maxutskrift.

Mvh Roffe

Helt korrekt.

Men jag brukar gå åt "andra hållet" - alltså sätta hur stor bild jag vill ha och sedan se vad det ger för dpi. Hamnar den runt 200 är det bara tuta och köra i tryck (oftast) Same thing but different =)

//Freddie

Fast i detta fall låg tidningens tryck på 226 dpi?

300 dpi är högsta tryckkvalitet och många magasin kör detta. Men det går oftast att köra 200 dpi (om man är tvungen) med bra kvalitet även där.

//Freddie

De trycker garanterat i högre dpi än 226. Troligtvis 2540 eller ännu mer.

Däremot linjetätheten kan ligga på 226, men då är enheten lpi.

För 226 lpi är det bra om bilderna håller 452 ppi.

Vad är lpi och pippi (eller var det ppi)?
Dpi står för linjer (dots) per inch och 300 dpi är max vad ögat kan uppfatta därför behöver man inte skanna en bild i högre upplösning. Vad de trycker i är väl en helt annan sak eller är jag ute och cyklar?

Roffe

Flor skrev:
Vad är lpi och pippi (eller var det ppi)?
Dpi står för linjer (dots) per inch och 300 dpi är max vad ögat kan uppfatta därför behöver man inte skanna en bild i högre upplösning. Vad de trycker i är väl en helt annan sak eller är jag ute och cyklar?

Roffe

Det absolut viktigaste talet att hålla koll på vid tryck är rastertätheten. Den mäts i LPI (lines per inch). Vanliga tal för magasinstryck, som det efterfrågas här, är 133 lpi eller 150 lpi.

Känner man till vilken rastertäthet som slutprodukten har kan man alltid beräkna vilken upplösning (mäts i PPI, pixels per inch, ofta felaktigt kallat DPI, mer om det senare) ens bild måste ha i t ex PS. Det är enkelt:

Upplösningen = rastertätheten x 2

Alltså: trycks magasinet i 133 LPI krävs 266 PPI på bilden.

Nu kan man tumma lite på denna regel och istället för 2 i s k "kvalitetsfaktor" gå ner till 1,7 utan att det märks (för det mesta).
Resultatet blir då 133 x 1,7 = 226.

Jag antar att det är så i detta fall.

DPI är som sagt något helt annat och anger hur hög upplösning som tryckeriets fotosättare eller CTP (Computer-to-plate, alltså plåtframställningsmaskin) har.
Här är vanliga tal 1200 eller 2400.
Fast egentligen är det talet helt ointressant om man bara leverar bilder till tidningen.

Det finns f ö en likadan tråd som denna under "Foto och datorn" som kan vara intressant att läsa. Där finns mer om vad som krävs för olika tryck.

LPI - Lines per Inch - Linjer per Tum
DPI - Dots per Inch - Prickar per Tum
PPI - Pixels per Inch - Pixlar per Tum

PPI - Varje pixel innehåller ett RGB värde, och kan altså vara en väldig mängd olika färger.

DPI - Varje prick är en färg, för att få punkter med en speciell RGB färg blandas väldig små prickar av primärfärgerna, men nu även CMYK färgerna. Beroende på modell. Vill du ha motsvarande 300ppi på en bild, så kanske du måste köra i 1200 eller 1500 på en modern bläckstråle.

LPI -

Varför sitter jag och dillar, Mipert har skrivit en kanonartickel om det hela.

http://www.fotosidan.se/doc.htm/1827

Tack Peter för förklaringen.
Jag blandar ihop ppi och dpi märker jag. Nu vet jag bättre.

Roffe

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto