Advertisement

Annons

Digitalt i kyla

Produkter
(logga in för att koppla)

7sjunger

Medlem
Jag ska klättra i himalaja i vår och sitter och funderar på vilken kamera jag ska ta med mig. Jag har en Canon eos10D och en eos 5. Vi kommer inte ha tillgång till el på åtminstone tre veckor och det kommer vara minusgrader åtminstone två veckor. Jag har fyra batterier till min digitalkamera som räcker till ungefär 400 exponeringar var i rumstemperatur. Men när det blir kallare så sjunker prestandan dramatiskt.

Jag är rädd att kameran kommer vara helt död när det är 20 minus och kallare ändå. Va tror ni? Är det nån idé överhuvudtaget att ta med mig digitalkameran?

Är det nå som har erfarenhet av digitalare i minusgrader under lång tid? Alltså inte en heldag i skidbacken utan 2-3 veckor på över 5000 meters höjd.
 
Utifrån det dina nuvarande batterier ræcker till så kommer du inte långt dit du skall bege dig.

På en sådan "exp,ion" så hade jag nog valt en analog kamera. Jag hade nog valt att køpa en Nikon FM2 + 28 & 50 & 100 mm typ... Prylar som inte kostar mycket i jæmførelse med resan.

Jag reser inte till sådana platser och har således inte riktigt behov av att investera i sådana grejer. Men om jag var intresserad av sådana æventyr så hade jag sonika køpt ett litet nætt kit enbadr før sådana turer.

Mekaniskt, batterioberoende och mycket smidigt.

Kanske en Leica M mætsøkarkamera men då blir det långt dyrare.


Risken om du tar med din 10D ær att den inte ens går igång i riktigt kalla temperaturer æven om du har strøm i batterierna..

Mvh Niclas,

Ps, kanske (førhoppn,vis) kommer det mer erfarenhetsberikade inlægg efter mitt:)
 
Lämna digitalen hemma,och ta en mycket säker mycket manuell kamera med dej,och se till att även du överlever den spännande resan.
 
Tack för alla snabba svar!

Ni tänker ungefär som jag, känns som att kameran kommer vara helt död efter några dygn i minusgrader och snöstänk.

Sen blir det ju problem när kortet är fullt också, jag har en mellanlagringsenhet men den måste laddas efter varje tankning så den gör ju inte så mycke nytta.

Jag var på Grönland förra året med en Canon F-1 och den dog ocskå tillslut efter 25 dagar ungefär. Den började inte "leva" förrens den hade varit inne i stugvärmen några dagar.

Så det är kanske helt orealistiskt att ta med en digitalare men jag hade hoppats på att någon kom och påstod motsatsen här...
 
Jag använder Leica M, en M4-2 och en M6. Förutom att de i mitt tycke är världens bästa småbildskameror, har de de trevliga egenskaperna att de A: är helt mekaniska och baterioberoende, samt B: kan nästan inte gå sönder, ska man trots allt ha sönder en M kamera får man jobba rätt hårt. Som ljusmätare använder jag dels en sekonic L-508 (vanliga AA batterier) och en liten Zeiss-Ikon selenmätare (använder alltså inga batterier) från 50 eller 60 talet. Selenmätaren fungerar verkligen bra prestandamässigt sett, brukar jämföra den med multispotmätningar med Sekonicen och den är nästan alltid inom ett halvt bländarsteg.
Lycka till med klättringen, vilken del av himalaia ska du till, norra pakistan och indiska kashmir, ladakh och leh kan ju vara lite trixit att resa i efter jordbävningen.
 
Fredrik jag såg att du har en 10d, har du använt den nån längre tid i kyla? Jag har bara vart ute nåt dygn med min 10:a i minusgrader och då funkade den i och för sig men det är skillnad på äpplen och päron...

Jan: jag ska till Nepal först och efter det till Tibet.
 
Min erfarenhet av digital i kyla (ner mot -30) är att kamerorna fungerar bra men att batteritiden påtagligt försämras. Det gäller att alltid förvara extrabatterier innanför kläderna så de håller värmen. För det du tänkt ge dig på skulle jag inte rekommendera digitalt.

Jag har själv liknande planer och frågade lite i den här tråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showt...age=15&highlight=t%E5lig%20canon&pagenumber=1

Numera lutar det för mig åt Mamiya 645 och en Leica M6.
 
Någon kom till oss, nåja lite uppåt landet och ställde liknande frågor här:
http://forums.murc.ws/showthread.php?t=53735
Och han var här och kan tala om sina erfarenheter.
Jag tycker att en sådan expedition hör inte till vardagsutflykter. Hur många har varit i Himalaya flera veckor? Allt skall vara väl förberett och kanske kameratillverkarna ställer upp både med hårdvara och tips i reklamsyfte.
Själva har jag aldrig klätrat högre än 2500 m men då hade jag en Leica model 1942, och det var för 40-45 år sedan *skratt*
Annars min vovve, som är en Tibetansk Terrier vet mer än jag om snö och kyla i Tibet, fast hon är född i Sverige.
Sorry, bara skojar...
/Fred
 
Jonas!

Ahh... Tibet, häftigt, har rest runt i de södra kinesiska delarna av himalaya (Yunnan och Sichuan). Otroligt vackert, men svårrest då vägarna i området har en tendens att rasa ner i floderna. Har man otur blir en 3 dagars bussresa 3 veckor. Förmodar att du tar vägen mellan Kathmandu och Lhasa, och det ska vara en säker rutt, varning för helt galna kinesiska busschaufförer som ger järnet, i alla lägen. Men ni hyr väl jeep med förare. Som tågfantast har jag planerat att åka den nya järnvägslinjen mellan Golmud och Lhasa som ska bli klar nästa år, världens högsta järnväg, och en ingenjörsbragd i världsklass.

Lycka till, ska bli kul att se lite bilder när du kommer tillbaka.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.