Annons

Digitalt i kyla (10D)

Produkter
(logga in för att koppla)

müsli

Avslutat medlemskap
Hur fungerar 10D i kyla, typ -10 till -20 grader?
10D har väl inte upplevt mycket vinter ännu eftersom den kom i våras men vad tror ni? Och hur fungerar D60 i kyla?

Hur känslig är kamera och objektiv för kondens och hur hanterar man detta, t ex när man kommer inomhus med en kall kamera?
Vad händer med display och minneskort/microdrive?
Är skillnaden stor mellan olika objektiv hur de klarar kondens?
För mig intressanta objektiv är främst EF50/1.4, EF17-40/4L, EF70-200/4L, Sigma 100-300/4 HSM.
 
Jag har släpat runt på min D60 i ur och skur sedan januari, utan problem. Kontrollerna på den är bra utformade, så man utan problem kan fota med handskar på, vilket är ganska skönt när det är -30...

Kondens får du väl mest bara på frontlinsen. Kameran och objektivet innehåller ju kall luft som värms upp i samma takt som kameran, så där får du ju ingen kondens.
 
Jag har varit och traskat med min D60 i -25, och det funkade. Men enligt alla specar och manualer skall man absolut inte göra det. Så om nåt havererar så står man väl där. Kondens är inget problem om man bara lägger kameran i en plastpåse eller nåt och tinar upp den långsamt. Min burkar få ligga i kameraväskan nån timma så att den är rumsvarm innan jag plockar upp den. Jag kör med en Microdrive och den har också klarat sig.
 
Att låta den tina upp i en stängd kameraväska brukar vara OK. Man ska alltid passa sig för kameror i plastpåsar...
Batterier gillar inte kyla. Man kan ha det i fickan om man inte plåtar på ett tag.
 
Jag råkade stoppa ett FDn Canon 24/2 i en tät väska med blöta kläder. När jag tog upp objektivet efter någon dag var det kondens inne i objektivet. Det torkade snabbt ur.

I svenskt klimat tror jag inte man ska vara så rädd. Det är väl bara i skärgårdsmiljö under extrma vintrar med mer än 25-30 minus, men då får man ha grejorna i en tät plastpåse när man går in.

Jag har plåtat under många olika extrema förhållanden med många olika Canon-gluggar under åren och aldrig haft problem.

Jag har precis fått en D60 som tjänstekamera så det ska bli intressant att se vad den tåler, men det låter ju lovande.
 
I specen till 300d står det att dess "operating temperature är 0-40 grader. Är det samma med 10d? Det kan väl inte stämma att den kolar så snart tempen kryper under 0?
 
Vild gissning: alla canonhus (förutom eos 1 och 3) har 0 - +40 grader som temperaturgränser.
Tillverkaren vill ju inte utmana ödet...
 
Senast ändrad:
froderberg skrev:

I svenskt klimat tror jag inte man ska vara så rädd. Det är väl bara i skärgårdsmiljö under extrma vintrar med mer än 25-30 minus, men då får man ha grejorna i en tät plastpåse när man går in.


Under såna vintrar blir det faktiskt samma typ av klimat som i Ryssland :)
När väl isen ligger på Ålands hav och norrut slutar de massiva snömassorna att fällas ner över norra Uppland pga att vinden inte får med sig någon fukt från havet.
Lite oväsentligt inlägg för din poäng gick fram :)

Kan rekommendera Lage Larssons bok Skärgårdsväder.
 
Men hur bra klarar sig en "vanlig" (modern)batteridriven spegelreflex, tex. min f-80?

Jag har varit ute i minusgrader med det var ju aldrig kallare än -20 - -30...

Alltså bör man ha en helt mekansik kamera och separat selenljusmätare vid kyliga vinterdagar, om man överhuvetaget vill gå ut då...
 
Tack för alla svar.

hmmm, pratade med Canon Helpdesk.
Dom sa att om man använder kameran under 0 grader så gäller inte garantin om den går sönder. Det som kunde hända enligt dom var att man får kondens i kameran som sedan fryser och is utvidgar sig. Låter lite långsökt men inte omöjligt. Era tips om att låta kameran tina i väskan eller påse borde räcka.

Alternativt förvara utrustningen så att den håller sig varm, hur nu det ska gå till om man är ute i timmar. Någon form av värmepatron i väskan kanske?
 
Seg display, endast budget problem?

Jag har tagit en del bilder med digitala "budgetkameror" typ dimage X i kyla. Det enda jag märkte då var att vid ungefär 10 minusgrader så blev displayen väldigt seg. Det tog tid innan den ändrade och uppdaterade. Blev först lite orolig, men när jag tog in den i värmen så piggnade den till ganska snabbt. Upplevde inte att batteriet tog stryk.
Detta kan ju vara ett problem på t ex dimage 5/7/A1 (angiven arbetstemp 0-40) då även sökarna är små displayer kan man ju inte bara stänga displayen och köra endast sökare. Vet inte om kvaliten är högre på dem och att de därför inte påverkas lika lätt. Nån som har erfarenhet av detta?
 
müsli skrev:

Alternativt förvara utrustningen så att den håller sig varm, hur nu det ska gå till om man är ute i timmar. Någon form av värmepatron i väskan kanske?

Jag tror på tvärtom. Ej värma upp kameran hela tiden tex i en bils kupé och liknande. Om du åker bil mellan fotoställena så ha kameran i bakluckan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.