Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Digitalt hus till Pentax 6x7, Finns det?
- Trådstartare Gubbfett
- Start datum
StaffanW
Aktiv medlem
Tyvärr inte. Tror det finns riktigt många begagnade Pentax 67 objektiv, så ett bakstycke (eller annan digital kamera med 67-fattning) skulle inte sitta fel. Problemet hitintills har ju varit att större sensorer har kostat exponentiellt mycket mer att tillverka (jämför fyra storlekar på sensorer som Canon 450D/40D 5D/1D och Hasselblad & Co). Ganska stor prisskillnad.
Vi kan göra ett litet räkneexempel för respektive billigaste storlek på sensor.
- Nikon D40, 23,7x15,6mm, 4000:-
- Canon 5D, 36x24mm, 22.000:-
- Phase One P21, 44,2x33,1mm, 100.000:-
- Phase One P25, 48,9x36,7mm, 200.000:-
Pentax 67 har egentligen formatet 55x68mm.
Tar vi och gör en graf med pris och bredd på sensorn så ser vi ungefär vad en 55x68 sensor skulle hamna på.
Gissningsvis en bra bit över 500.000:- iallafall. Alternativ kan man naturligtvis göra en mindre sensor. Tex 1.6x crop vilket skulle bli 42mm. Alltså i samma storlek som Phase One P21 för 100.000:-. Men då har ju Pentax sitt 645 system, där objektiven är mer anpassade för formatet.
Vi kan göra ett litet räkneexempel för respektive billigaste storlek på sensor.
- Nikon D40, 23,7x15,6mm, 4000:-
- Canon 5D, 36x24mm, 22.000:-
- Phase One P21, 44,2x33,1mm, 100.000:-
- Phase One P25, 48,9x36,7mm, 200.000:-
Pentax 67 har egentligen formatet 55x68mm.
Tar vi och gör en graf med pris och bredd på sensorn så ser vi ungefär vad en 55x68 sensor skulle hamna på.
Gissningsvis en bra bit över 500.000:- iallafall. Alternativ kan man naturligtvis göra en mindre sensor. Tex 1.6x crop vilket skulle bli 42mm. Alltså i samma storlek som Phase One P21 för 100.000:-. Men då har ju Pentax sitt 645 system, där objektiven är mer anpassade för formatet.
Bilagor
StaffanW
Aktiv medlem
FotoZ skrev:
6x7 och 645 objektiv kan användas på Pentax digitala APS-C system med en omvandlare (säljs av Pentax). Det är i dagsläget den enda lösning jag känner till för den som vill använda Pentax mellanformatsobjektiv på ett digitalt hus.
Har själv en adapter för att använda Pentax 67 objektiv på min 5D. Adaptern har även shiftfunktion och stativgänga (för att shifta kameran istället för objektivet). Väldigt lätt att stitcha ihop fler bilder med varandra och få snygga högupplösta panorama.
Bofoto2
Aktiv medlem
Men för att optimera skärpedjupet på APS finns det inte tillräckligt korta brännvidder på mellanformats gluggar. Jag vill gärna ha en tilt/shift glugg till min Pentax K10D, men då ska det vara ca 15mm brännvidd. Går det inte lika bra att "stitcha" ihop bilder med tex en vanlig 50 makro?StaffanW skrev:
Har själv en adapter för att använda Pentax 67 objektiv på min 5D. Adaptern har även shiftfunktion och stativgänga (för att shifta kameran istället för objektivet). Väldigt lätt att stitcha ihop fler bilder med varandra och få snygga högupplösta panorama.
Bofoto2
Aktiv medlem
Till DA14?Zewrak skrev:
varför inte en tilt/shift adapter?
Då går det inte att vrida så mycket innan man hamnar utanför bildcirkeln. FA20 och Tokina 17 kanske?
StaffanW
Aktiv medlem
Bofoto2 skrev:
Men för att optimera skärpedjupet på APS finns det inte tillräckligt korta brännvidder på mellanformats gluggar. Jag vill gärna ha en tilt/shift glugg till min Pentax K10D, men då ska det vara ca 15mm brännvidd. Går det inte lika bra att "stitcha" ihop bilder med tex en vanlig 50 makro?
Har planer på att göra en egen T/S adapter för Pentax 67 objektiv till min Canon 5D (får se hur många mm tilt det blir). Men som du säger, till en APS kamera finns inga riktigt vidvinkliga TS-objektiv. Och Pentax 67 har väl 30mm som sitt mest vidvinkliga objektiv (Canon har ett TS-E 24mm, men det blir ändå inte mycket vidvinkel på en APS-kamera).
Tror tyvärr marknaden är för liten för att kameratillverkarna skall göra ett APS-anpassat TS-objektiv (för att få riktig vidvinkel).
Svar på din sista fråga. Visst, det år att stitcha ihop bilder med tex en vanlig 50mm makro, men det blir problem om motivet är väldigt nära. Den här bilden tagen med Canon 20D, adapter och Pentax 45mm objektiv. Slutliga bilden på 23MP.
(här är den i högupplöst format: http://www.yrkesfoto.se/Shop/Image/Setting/glenfiddich.jpg).
Bilagor
Zewrak
Aktiv medlem
Bofoto2 skrev:
Till DA14?
Då går det inte att vrida så mycket innan man hamnar utanför bildcirkeln. FA20 och Tokina 17 kanske?
Nja, du får nog skaffa ett mellanformats objektiv. Det finns intressanta adaptrar som du kan sätta Pentacon Six linser på. Och det är ju nte så dumt, finns ju många billigare fina Carl Zeiss till P6.