Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalt bildspel (igen...)

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonix

Avslutat medlemskap
Satt o läste igenom de foruminlägg jag hittade när sökte på "Digitalt Bildspel" men hittade ändå inte riktigt något bra svar. Vad jag letar efter är ett program som t.ex. kan låta en bild växa fram av ett antal delbilder. Ungefär som om man hade, säg, 4 diaprojektorer som arbetar oberoende av varandra. Vanliga övertoningar kan ju i stort sett vilket program som helst göra, t.o.m. gratisvarianter som IrfanView, men lite mer avancerade varianter? Eller måste man själv sitta o mecka ihop delbilder till en komplett bild?
 
Ok, jag ska försöka förtydliga mig lite. Vad jag hade i tankarna var att uppnå något liknande som om jag hade 4 projektorer bakom en o samma duk.
Projektor 1 visar en bild som fyller det övre vänstra hörnet, 2:an tonar in i det nedre högra, 3:an i det nedre vänstra, 4:an i det övre högra.
Eller en bild som består av två halvor, etc.

Alla program jag har sett (än så länge..) kan bara visa en bild i taget med mer eller mindre avancerade övertoningar, men det kanske inte finns något som klarar det jag är ute efter...
(Det går säkert att göra i Flash, men det är ganska dyrt och jag är ingen hejare på Flash...)

Var på studiebesök på Asea i Västerås för en halv evighet sedan och minnet av det bildspelet lever fortfarande kvar. Duken var uppbyggd (om jag minns rätt) av 32 "deldukar" och bakom varje duk stod två Kodak Carousell projektorer, summa 64 stycken. Mäktigt!
 
Senast ändrad:
Hej!

Har själv pysslat lite med bildspel för TV och/eller videoprojektor istället för dia. Om det är något sådant du är ute efter så är det Adobe Premiere eller något annat videoredigeringsprogram som gäller.

/Håkan
 
Det finns ett program som heter Watchout framtaget av Dataton i Linköping. Bildspelet byggs upp i en dator och läggs sedan ut på valfritt antal projektorer tex 3 på höjden och 5 på bredden eller vad behovet eller budgeten tillåter.

http://dataton.com/
 
Nja, budgeten tillåter nog inga sådana utsvävningar... :) Jag hade nog mest tänkt mig visning på (en) bildskärm eller projektor.
 
Mmm... Var inne på hemsidan för ProShow och skulle kolla på en demo. Man var tvungen att installera en plugin till webbläsaren, men när det var gjort stod den i "Loading Show..." samtidigt som cpu-lasten gick upp till 99-100% !
Tog flera minuter innan jag kunde få upp "Aktivitetshanteraren" och slå ihjäl den processen. Har iaf laddat ner trial-versionen, den fullständiga versionen fick "Gold Award" i senaste numret av Digital Photo, så den är väl inte helt usel... :)
 
OK...

själv är jag helnöjd med ProShow...har letat efter ett sånt här program länge. Det verkar knappt finnas begränsningar för vad man kan göra med sina bilder. Gamla blir som nya *L*
 
Jo, ProShow var ju rätt kul även om jag tror att man kanske tröttnar rätt fort på en hel del av övertoningsvarianterna. Lättarbetat var det iaf och man kunde producera bildspel i en hel drös olika format och på flera olika media. Lätt att lägga till musik var det också.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.