Annons

Digitalprojektorer för att visa bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Zorro

Medlem
Jag har en mycket enkel fråga - ändå verkar den vara så svår att få svar på när man söker information. Jag fotograferar dia och scannar, samt använder en Canon 20D för digitalt foto och det enda jag vill är att visa bilder för vänner och bekanta hemma i vardagsrummet som den gamla goda tidens diabildsvisningar med diaprojektor och duk.

Min undrar är om någon kan belysa om det finns några speciella projektorer som är anpassade för att visa just diabilder eller om man ska leta bland den ocean av projektorer som främst tycks rikta in sig på dom som vill se TV i jätteformat på väggen? Och i så fall, oberoende svaret, om det finns några rekommendationer baserade på egna erfarenheter.

Sånt nämns aldrig i alla dessa tidskrifter om ljud & bild & digitalt & video, utan det talas bara om TV och filmer, aldrig något om att projicera digitala bilder.

Miran
 
Jag skriver ner lite av vad jag tog reda på förra året när jag skulle köpa en projektor. Utvecklingen går framåt och priserna eventuellt nedåt, men det här kom jag fram till:

Principen är att ju högre upplösning desto skarpare bild och ju högre kontrast projektorn kan leverera desto bättre bild, dvs svart blir svart och inte grått. Upplösningen bör vara minst SVGA, dvs 800 x 600 och kontrasten minst 2000:1 och ljusstyrkan minst 1000 ANSI-lumen. Normalt har man ju mörkt när man tittar på bilder och behöver inte värsta ljusstyrkan. Den måste också ha vga-ingång, dvs man använder samma sladd som man har till datorskärmen med en HD15M i varje ända.

Det finns två lite olika principer för hur bilden genereras i projektorn. Dlp- projektorer har ansetts lämpligare till video/TV men har haft problem med moiré när man ser på stillbilder. De har dock i allmänhet gett hög kontrast.

Lcd-projektorer har haft lägre kontrast men ansetts lämpligare för stillbilder. Det finns även något som heter LCOS som jag inte vet något om.

Själv har jag en Panasonic PT-AE700E som är en Lcd-projektor och när den kom hade den ovanligt hög kontrast för att vara en lcd (2000:1). Den är en wide-bild projektor, nackdelen är att den i stillbildsvisning "bara" ger upplösningen 800X600. Det räcker dock bra på en 2-metersduk i ett större vardagsrum. Är lokalen tillräckligt mörk räcker det med att köra den i lågeffektläget vilket innebär att den är ganska tyst och att livslängden på lampan blir lite längre. (Nominellt 3000 timmar) Den har ovanligt många olika ingångar , 2x zoom (vilket är ovanligt) och väldigt användbar(kan bl.a.visa HDTV). Den finns nog inte längre att få tag i tror jag, efterföljaren heter PT-AE 900E som kostar omkring 15000 kr
 
Hej Sten!

Tack för info! Så med andra ord innebär det att alla diaprojektorer är av samma snitt, dvs det finns inga som är mer lämpade eller ens konstruerade för att visa just bilder. För annars skulle man kunna tänka sig att dom kunde vara billigare eftersom det inte skulle finnas lika höga krav på att dom skulle klara av allt allt det innebär att visa film i hög upplösning på en vägg eller duk. Lite frustrerande att se alla dessa projektorer på 15.000 kr och uppåt när allt man vill göra är att hålla lite bildvisningar för sina vänner.

Kan inte låta bli att komma med en till fråga - finns det digitalprojektorer som har en inbyggd cd-spelare och ett enkelt visningsprogram? Som det är nu måste man ju köpa en bärbar dator om man ska visa bilderna på annan plats i hemmet eller behöva koppla den till den stationära datorn. Det är som att köpa en kamera och få höra att "nej, du kan inte använda kameran separat, utan du måste använda den här 3 kgs-klossen som du också ska bära med dig, där själva reglagen för kameran sitter". Ibland verkar det som om jag är den ende som undrar över vad som bör vara rena rama standarden på projektorer. Tryck in en cd i den och så ett enkelt frammatningsprogram...

Miran
 
Ett billigt (men kanske inte lika bra) alternativ är ju att köra bilderna i DVD-spelaren och visa på TV. Visst, det blir inte lika stor bild, men mindre bökigt och mindre dyrt jämfört med projektor.

Själv njuter jag ett tag till av mina diabilder som ser knivskarpa ut på en projektor för 2000 kr :)
 
Det finns en projektor med inbyggd DVD-spelare, Optoma DV-10 heter den. Jag tittar själv på bilder med projektor ibland men det är inte samma upplevelse som diabildsvisningarna från förr. Färger blir fel, kontrast lika så och skärpan skall vi inte tala om. En "hemmabioprojektor" kan inte konkurrera med knivskärpan hos en diaprojektor.


Johan
 
Det blir avsevärt mycket bättre bild med en projektor än att titta på en TV-skärm, i varje fall en crt. Hur det blir med en lcd- eller plasmaskärm har jag ingen erfarenhet av.

Det går att titta på bilder direkt från kameran in i projektorn. Man bläddrar som vanligt, som om man tittade på kamerans skärm. Det är ju naturligtvis ett plus om kameran vänder bilderna rätt.

Det finns också andra sätt att se bilder via projektorn utan att blanda in en dator. Hos vår lokala fotohandlare snubblade jag över en San Disk Digital Photo Viewer SDV1-R som såldes för 299 kr på rea. Normalpriset var nog 5-600kr. Den stoppar man in minneskortet i och kör med en fjärrkontroll. Dock tar den inte xD-kort men väl SD,CF, SM och MS. Den kan vända bilderna rätt och zooma in i bilden samt köra en slide show med inställbar tid. Den här mojen funkar naturligtvis mot en TV också.

Jag tycker nog dock att det blir bättre bild om man kör via datorn. Och jag håller med er som tycker att en diabild är det ultimata sättet att avnjuta en bra bild på. Men utvecklingen går framåt och digitalprojektorerna är inget undantag, redan den jag har levererar ett gott resultat. Den har dessutom mängder med separata inställningar av mättnad och kontrast för R,G och B och andra parametrar som dessutom kan sparas i ett användarminne.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.