Annons

Digitalkompaktköp

Produkter
(logga in för att koppla)

Mushkot

Aktiv medlem
Hej hej. Vet inte om detta hamnar i rätt forum, men det är bara att flytta tråden vid behov. Min mor funderar på att köpa sig en ny digitalkamera, prisklass 2000-3000 :-. Helst relativt lättskött, fin optik och fina färger. MP och zoom prioriteras bort... :p

Jag tycker att hon/ni ska kolla på Canon A510/A520, Nikon Coolpix 5900 eller Panasonic FX-8.

Canonerna är enkla, har bra bildkvalitet och har även manuella inställningar, om man skulle känna sig hågad. De funkar förstås bra på helautomatik åxå. :) Ganska små, men tillräckligt stora för att ha något att hålla i. Fördel är att den avvänder vanliga AA-batterier.

Coolpixen har halautomatik, och tar åxå bilder med bra kvalitet. Ungefär samma storlek som Canonerna.

Panasonicen kostar lite över 3000kr, men har fördelen att den har bildstabilisering.

Om din mor anser sig ha råd med 3500 kr så rekommenderar jag Fuji F10. Se test på www.dpreview.com.

F10 har mycket bättre ljuskänslighet (lägre brus) än andra kameror, och dessutom mycket bra skärpa (bättre än i princip alla andra små kameror), samt ett ovanligt raktecknande objektiv. Snabbt avtryck och bra batteritid.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar