Annons

Digitalkompakt för ca 4-5000:-

Produkter
(logga in för att koppla)

johanca

Aktiv medlem
Hallå
Blev förfrågad om jag kunde hitta en bra digitalkompakt att köpa till min avdelning på jobbet, vi jobbar med motorutveckling och fotar mycket på våra provobjekt. Det kan vara att sticka ner armen i ett motorrum och fota i mörka trånga miljöer eller att fota i fabrik på montering. Nästan uteslutande fotande inomhus.

Skulle någon kunna ge mig några alternativ som hyfsatt uppföljer mina ungeförliga krav:

- Hyfsad Vidvinkel - ≤28mm

- Bra blixt - mycket inomhusfoto.

- Kort närgräns - Trånga motorrum ger att man ibland inte kan fota komponenten från avstånd (<10cm)

- Relativt liten - Behöver ej vara som de minsta men gärna hyfsatt smidig. (som sagt, trånga motorrum..)

- ≥3mp - Bra att kunna göra ok crops ur en större bildutan att få oacceptabelt resultat.

- Manuella inställningar - Inget absolut krav

- Lågt brus - Godkänd brushantering krävs, som sagt.. mest inomhusfoto.

- Filmsekvenser - Obegränsad längd (..minneskort), kan vara bra för att visa hur monteringar går till osv.

Tack för hjälpen!

johanca skrev:
Det kan vara att sticka ner armen i ett motorrum och fota i mörka trånga miljöer eller att fota i fabrik på montering. Nästan uteslutande fotande inomhus.

- Hyfsad Vidvinkel - ≤28mm

- Bra blixt - mycket inomhusfoto.

- Lågt brus - Godkänd brushantering krävs, som sagt.. mest inomhusfoto.

Kan bli svårt klara en kamera som är bra på allt ovanstående, särskilt en kompaktkamera...

Men är 28 mm ett krav så kanske du ska titta på de kameror som har det i första hand. Finns säkert fler, men de jag tänker på är Canon S60/S70 eller Olympus 5060.

Tack för svaren hitills!

Vidvinkel är viktigt, zoom i princip helt oviktigt..

Jo jag vet att min lista var svår att uppfylla men man måste ju ha lite krav då man börjar leta.

Listan kom till då jag skulle motivera nytt inköp, den var då full med exempel och motiveringar för varje önskemål.

Ricoh R1 kanske kan vara något. 4 Mp, 28 mm vidvinkel, 1cm närgräns i makroläge.
Kan inte svara säkert på blixthanteringen men den ska enligt uppgift vara ruggigt snabb på alla sätt och vis (start, fokusering, avtryck) och bra på att fokusera även i svagare belysning.
Lite info finns på http://www.ricoh.com/r_dc/caplio/r1/
Det är ju inte den vanligaste modellen så det är ont om recensioner och den kan vara lurig att få tag på men det finns butiker i Sthlm som har den i lager.
Eventuellt stupar den på bruset (1/2,7 tums sensor) men jag tror att det är OK om man inte går över ISO 200.

/Johan

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar