Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalkameran för 5000?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thinner

Ny medlem
Hej

Egentligen är det en vän till mig som ska köpa kamera, men jag tänkte försöka hjälpa honom finna den rätta eftersom han är totalt ointresserad tekninska prylar.

Budgeten: ligger på ca 5000, gärna inklusive minne (men det går kanske går att tumma lite på). Eventuellt kan han ta den på företaget och slippa momsen.

Krav: en digitalkamera som inte är allt för ”liten”, med blixt och låg närgräns.

Användningsområde: Min vän är antikhandlare och vill kunna ha med sig kameran för att fota saker, allt från stora möbler till små pinaler. Närgränsen är viktig då han måste kunna ta bilder av eventuella stämplar och skador på objekten. Bilderna läggs sedan ut på nätet eller studeras hemma.

Han söker inget i storleksklassen som t.ex. Canon Ixus spelar i, utan större. Har kollat runt lite i denna djungel och bl.a. funnit: Sony Cybershot DSC-V1, Olympus C-5060 WZ, Nikon Coolpix 4300- 4500, Hewlett Packard PhotoSmart 945, Fujifilm FinePix S7000, Casio EXILIM EX-P600

Vore väldigt snällt om ni kom med kommentarer och förslag.

Tack på förhand….
 
Fuji s-7000(för det är väl den som avses) ligger väl snarare nere runt 5000:- i sverige nu. Jag har sett den för 5100 tidigare, har ej kollat efter den på ett tag.

Jag är också på kamera jakt i samma prisklass, mitt 1:a val i denna prisklass känns som Olympus 5060 just nu. Den är också snart nere i 5000:- ,ligger väl mellan 5100-6000:- på de flesta ställena. Den har fått betydligt bättre testresultat än Fuji och ser mycket intressant ut.
 
Ja det är sant att den gått ner i pris, glömde kolla ordentligt. Såg den i affär i stockholm igår för 8000 kr men det går att få den för runt 5000 i Sverige också.

Visst den har fått en del kritik för brus, men dessa tester har i stort sett gjorts på kamerans normala settings. Fuji använder en mycket aggresiv artificiell skärpa i dess normal läge som gör att bilderna ser brusiga ut. Det kan man enkelt ändra på genom att ställa in den på soft sharpening och fixa det i PS. I senaste nummret i Foto fick den även mycket positiv recension. Finns många långa diskussioner om just detta på dpreview.

Men Olympusen är helt klart mycket bra, kanske bättre vad vet jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.