Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalkamera och bagageröntgen

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas_lindquist

Aktiv medlem
Hejsan!

Skall själv eller via kurir åka till B&H och köpa en 10D med lite godis.

Kan den påverkas av bagageröntgen på flygplatsen? Nån som vet?

Vidare, vet någon hur hårda tullarna är? Om man har kameran och gluggarna i en fotoväska över armen, och bruksar och kartonger i resväskan, vad tror ni? Vill gärna slippa tulla grejerna...

//Jonasl

Vill du nödvändigtvis ha kvar kartonger, skicka hem dem i ett paket med vanlig posten till någon som inte varit i USA. Ingen tull på tomma lådor.

Hades skrev:
Vill du nödvändigtvis ha kvar kartonger, skicka hem dem i ett paket med vanlig posten till någon som inte varit i USA. Ingen tull på tomma lådor.

...för att minska risken att bli "tagen" av tullen menar du?

Fortfarande ingen som vet ngt om bagageröntgen?

//Jonasl

hur gör man när man säljer vidare godiset sen då? någon som tänkt på det. imorgon vill jag ha fullformats-sensor på d100:an.
betalar man tull på Firmware också?:)

vad är det som skulle påverkas? filmen? ;)

du kan nog lugnt flyga med dina elektroniska tillbehör utan att ngn bild eller annat försvinner. sist jag kollade så påverkade inte röntgenstrålning kretskort, chip o liknande

pablito skrev:
hur gör man när man säljer vidare godiset sen då? någon som tänkt på det. imorgon vill jag ha fullformats-sensor på d100:an.
betalar man tull på Firmware också?:)

Hur man gör när man säljer den vidare? Vad menar du?

HÄnger inte med alls på vad du menar!

Tull på firmware, som du själv kan ladda ner på nätet?

Nej, nu får du förklara dig!

//Jonasl

Kamera och i stort sett all elektronisk utrustning tål naturligvis den röntgen som används. Annars skulle nog många ägare till laptops och digitalakameror vara mindre glada. Jag rekommendrar dock att allttid ta med grejorna som handbagage om du inte har/tar ut speciell försäkring. En hel del prylar (värdesaker etc.) täcks inte av vanlig försäkring om du skickar grejorna i resväskan.

Tull?? Hahahahahahhahahahahahahhahahahah. Dom är alldeles för upptagan med att fika och prata med varandra för att kolla passagerare (speciellt från USA) Jag har åkt fram och tillbaka till USA med frugan mer än hundra gåmger senaste tio åren och inte blivit stoppad eller ens sett någon som blivit stoppad i tullen en enda gång. Jag har åkt med golfset, mountainbike's, laptops, desktops, kameror, och en massa annat utan problem. Många gånger har grejorna inte varit nya och det har inte varit fråga om införsel av varor men det kan ju inte tullen veta innan dom kollar.

Lycka till vad du än gör. Åker själv till NYC på Söndag för två veckor i stan och Hamptons. Tittar naturlitvis förbi godisfabriken och handlar lite....

H

ok.. lite förklaringar.

;) är en s k smiley som används för att uttrycka känslor. finns olika smilys för olika känslor. Ironi funkar sällan bra på internet och om möjligt ännu sämre här på FS (tror jag ska sluta vara ironisk... här iaf.)

min ;) efter filmfrågan är ett tecken på att jag skämtar och ingen dumförklaring

samma sak med :) efter påståendet "tull på firmware" - ett skämt

Ha en trevlig dag!

jonas_lindquist skrev:
Hejsan!

Skall själv eller via kurir åka till B&H och köpa en 10D med lite godis.

Kan den påverkas av bagageröntgen på flygplatsen? Nån som vet?

Vidare, vet någon hur hårda tullarna är? Om man har kameran och gluggarna i en fotoväska över armen, och bruksar och kartonger i resväskan, vad tror ni? Vill gärna slippa tulla grejerna...

//Jonasl

Det kan gå riktigt illa, kolla den här tråden:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=22742

/Johan

jonas_lindquist skrev:
Hur man gör när man säljer den vidare? Vad menar du?

HÄnger inte med alls på vad du menar!

Tull på firmware, som du själv kan ladda ner på nätet?

Nej, nu får du förklara dig!

//Jonasl

- jo alltså, jag menade HUR benägna är folk att köpa begagnade varor (fårn USA) utan t.ex kartonger och kvitto (som i mitt fall). Jag är jättenöjd med köpet, då jag fick den för ett riktigt brakpris - 1500 Usd. Men kameran kommer ju inte att hålla måttet om ung två år, då det kommer (spekuleras) fullformats-sensorer och annat tjafs. Därför vill jag ju sälja vidare den.

firmware kan ju inte uppgradera sensorn rent upplösningsmässigt (hihi), men kanske kan den uppgradera kamerna något (ljusmätningsmetoder m nya objektiv och sånt.) det är ju inte tull på det.

Enligt reglerna ska det väl vara så att sånt du kan tänkas behöva under resan inte behöver tullas. Köper du en röntgenaparat eller datorprylar som vattenkylning eller nåt dumt och packar upp del lär du behöva tulla för den iaf.

Sen vad som efterföljs tror jag är en helt annan femma.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar