ANNONS
Annons

Digitalkamera for Dummies

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Jag har inte mycket kunskap om digitalkameror(pysslar med analogt) och har därför några frågor som jag hoppas att någon har tålamod att svara på. Motto är om man inte frågar så får man inget veta =).

Hur många mp upplösning behöver man egentligen? Jag kommer inte att skriva ut större bilder än A4. Har jag förstått rätt om ett större antal megapixlar är bättre att ha om man skall göra en delförstoring? Borde inte optiken påverka bildkvaliten också eller är det bara antalet mp som spelar in?

Digitalkamror har säkerligen utvecklats en hel del men hur mycket skilljer det i snabbhet,bildkvalitet,hantering av höga iso etc mellan äldre och nyare kamror? Jag är medveten om att det är svårt att genralisera och att det säkerligen finns äldre bra digitalkameror men det kanske har hänt något revolutionerande.

Tacksam för svar!

Jag förutsätter efter att ha läst ditt inlägg att det är någon form av kamera med utbytbara linser du är ute efter och baserar mitt inlääg på detta.

Den upplösning man behöver och även den som är minst, med ett par undantag, på digitala systemkameror är 6 megapixel. Detta är lagom om man tänker skriva ut i a4 och eventuellt a3. I tidningen Kamera och Bild jämförde de utskrifter i 70x100 mellan 6 och 12 mp och de kunde först se skillnader vid ett par dm avstånd. Problemen uppkommer som även du kom fram till när man börjar beskära. De flesta digitala systemkamerorna idag har 10mp. Det som är bra med fler mp är att man kan beskära mer och såklart att upplösningen är högre. Optiken har såklart betydelse för hur bra bildkvaliteten blir, och det märks skillnad mellan olika dyra linser även på en 6mp-kamera.

Det som utvecklats de senaste åren, är framförallt att kamerorna blivit snabbare. En kamera från 2005 och senare har inga problem med snabbheten. Äldre kameror som t.ex. Canon 300d kan idag kännas lite långsamma vid uppstart och bildvisning. Bildkvalitet är inga större revolutioner som hänt sedan digitala systemkameror slog igenom. När det kommer till höga iso är det egentligen bättre med en kamera med lägre upplösning. Eftersom sensorerna (filmstorleken) är lika, fast varje litet element på sensorn blir större med färre enheter, samlas mer ljus per pixel vid låga mp och man får mindre brus (ungefär lika med mindre korn).

Köper du en digital systemkamera, försök att undvika de absolut första, och håll dig på 6 mp eller över. Det som framförallt hänt under den senare tiden är handhavandeförbättringar, upplösning och funktioner som gaffling och förbättrad autofokus mm. Dessutom har sökarna äntligen börjat växa lite på den senaste tiden.

EDIT: Efter att ha kollat på din profil ser jag att du har ett par gluggar som passar minoltafattningen. Ett köptips till dig är en begagnad KonikaMinolta 5d eller 7d. Bägge dessa kameror är snabba, har de flesta funktionerna, 6mp, och är bra att hantera. Då skulle du dessutom kunna behålla de objektiv du redan har.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar