Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalkamera för omkring 3500

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_s_86

Avslutat medlemskap
ok... nu brinner det i knutarna! Jag söker tips på vilken digitalkamera (inklusive minst 128 mb minneskort) för omkring 3500, allra högst 4000, som jag ska köpa. Kameran kommer främst att användas till natur-, semester- och kanske lite födelsedagsbilder. Utskrifter i storleken störren än ett A4 kommer troligtvis att höra till ovanligheterna. Kameran kommer användas av mig, som uppskattar manuella inställningar, och mina föräldrar, som föredrar automatiska. Viktigt att kameran har båda! Eftersom kameran ska köpas inom en mycket snar framtid är jag tacksam om ni ger förslag på inköpsställe dit jag kan ta mig med SL(Stockholms Lokaltrafik).

Kameror jag tittat på är Canon A70 och Minolta Dimage Z1.

Ta en titta på mina bilder och se vad för bilder jag vill ta med kameran!

Jag vill redan nu tacka alla, som svarar på detta inlägg!

Personligen hade jag tagit en Canon A70 eller ännu hellre en Canon A80 än Minoltas Z1. Skall du ha en Minolta bör du väl få en Z2 för din budget.

Canon har bra manuella inställningar men även helautomatiska lägen. Vill du blanda in ett annat märke så titta på Olympus C750 eller C760 som ger mycket bra bilder.

ok. ja blanda gärna in flera märken! jag kollar på lite olika fuji-kameror just nu. tänker ta en runda på stan och titta igenom vad de i fotobutikerna har tat säga om saken.

A70/A75/A80 ger nog bäst bildkvalitet och är hyfsat kompakta.
Olympus C-760 ger något mer brus och mer kromatisk aberration än Canonerna, men har större zoomomfång och lite bättre macroegenskaper direkt ur lådan.
Z2 är, i mitt tycke, ytterligare ett litet snäpp ner i bildkvalitet, men är betydligt snabbare än de ovanstående.

Fördelen med Z2 och Canonerna är att de tar AA-batterier.

Alla är bra kameror. Alla har manuella inställningar och möjlighet att sätta på filter (med filteradapter) osv.

Z1 skulle jag väl inte direkt rekommendera då Z2:ans optik är rätt mycket förbättrad jämfört med Z1. Det skiljer ju inte så jättemycket i pris, menar jag.

Jag vet inte vilka Fuji-kameror du kollar på, men är det typ S5000 osv så tycker jag att bilderna är klart i brusigaste laget. Sedan har de egenheten att komprimera sönder JPEG-bilderna fullständigt. Vill man köra RAW så måste man göra det i den interpolerade storleken. Man kan alltså inte få ut full kvalitet i sensorns verkliga upplösning.

Edit:
En sak som talar mot Minoltorna är ju den mekaniska lösning de har för att växla mellan att visa bilden på baksidan av kameran och i sökaren. Denna kan gå sönder och har åxå gjort det för en del användare.

Senast ändrad:
Vänta...

Du kanske ska vänta på Dimage Z3, titta på cyberphoto. Verkar grym, kommer säkerligen att sjunka i pris.

Magnus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar