ANNONS
Annons

Digitalkamera för fest och vattenlekar

Produkter
(logga in för att koppla)

gulan

Aktiv medlem
Hej,

efter lång och trogen tjänst håller nu min gamla digitala ixus att haverera och det har blivi dags att yta upp sig. Frågan är dock till vad. Har kikat på lite olika alternativ som exemeplvis nya Ixusar (Gillar!), Opti WP, Olympus Verve S osv men har inte hittat någon som egentligen är bättre än de övriga och undrar ny om någon här har någon rekommendation.

Kameran skall primärt användas till partybilder och semesterbilder vilket gör att storleken är viktig. Om den sedan är välbyggd och snygg så är det en bonus.

Sekundärt skall den användas vid kajakpaddling varför den antingen måste vara ordentligt stänksäker eller så skall det finnas ett billigt undervattenshus till kameran. Maxpris för hela kitet är på 5000 kr men det får gärna bli billigare.

Bilder skall kunna användas för förstoringar upp till i vart fall 20x30 cm utan att se "digitala/pixliga".

Tack på förhand,
Gulan

Pentax OPTIOWP är vattentät ner till 1,5m

Finns hos Elgiganten.

EDIT: såg att du skrivt den redan, har sett demo från pentax av den kameran, dom slängde den i ett skål med vatten och tog bilder under ytan å tog upp det torka av den å det fungera hur bra som helst. Jag skulle nog ha tagit en sådan ifall jag behövt en vattentålig kamera.

Sedan IXUS får du ju inte vattentätt utan att köpa till ett undervattenshus, dom ligger på ca 2500:-

Undervattenhus till Ixus

Jag har en ixus 330 (gammal, jag vet) men jag köpte ett undervattenhus till den för några år sedan och det fungerar perfekt. Otroligt bra när man skall dyka, snorkla eller bara 'leka' i vattnet.

hur ser det ut med verklig bildkvalité?

Tack för tipsen! Det är kul att man alltid får så snabba svar här. Blir lika imponerad varje gång!

Den jag var mest nyfikeen på innan jag började läsa på om dessa kameror var OPTIO WP men blev tveksam vad gäller AF, bild- och byggkvalité. Den ska tydligen ha lätt för att felfokusera samtidigt som det skyddande glast framför optiken både lätt repas och försämrar bildkvalitén.

Min fråga nu är dock om detta är något man egentligen märker av på förstoringarna eller om det bara handlar om extrema jämförelser? Jag vill trots allt "bara" har bra bilder som man med lite jobb även kan förstora en bit i vart fall.

Undrar även samma sak gällande ixusen. Har någon några verkliga erfarenheter gällande UV-huset? Bra? Medioker? Hur blir bilderna? Helt ok eller..?

Många frågor påp en gång. Jag mycket nyfiken på alla era erfarenheter! Någon Pentax eller Canon-ägare här?

Tack på förhand,
Gulan

Jag har en Ixus 40 med 3m huset. Det är en perfekt kombination för mig. Liten, snabb & bra kamera som alla kan använda som dessutom funkar när man snorklar eller paddlar.

Man bör dock skaffa ett litet slimmat fodral till Ixusen eftersom den stora displayen snabbt blir ful annars, men det gällar ju de flesta moderna kompakterna.

Visst skulle det vara trevligt med ett 30m hus, men med två små grabbar hemma så va det ett bra tag sedan dykutrustningen fick känna på vatten.

UV fotto är ju dessutom grymt svårt, så jag är nöjd om jag får till bra bilder på snorkel djup.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar