Annons

Digitalkamera för ca 6000-7000

Produkter
(logga in för att koppla)
I den prisklassen så tror jag att du får mest för pengarna om du tittar på Olympus. Dom ligger mycket långt fram på den digitala marknaden i den prisklassen. Olympus Camedia C-3020 Zoom är väl det som ligger närmast till hand.

  • 3,3 Megapixel
  • Motsvarande 32-96mm optik
  • Brusreducering för långa slutartider
och mycket mer...
Plus att Olympus har en hel del bra konverters för t.ex vidvinkel och tele :) Kameran med ett stort minneskort går väl på strax över 6000:-

http://www.cyberphoto.se/olympus/3020.php

/malm
 
Coolpix

Jag såg att Nikon Coolpix 995 kostar runt 7500:- på Foto A-bild i Falun. 3.34 milj pix räcker väldigt bra till att dra upp i A4 förstoring.Den stora fördelen med 995 är det vinklingsbara objektivet,samt en närgräns på 2cm.Jag kan lova dig att tar du macro bilder på t.e.x. en blomma underifrån så lovordar du snart detta med vinklingen,du kan ju försöka göra detta med en (vanlig)digkamera du kommer garanterat att ha träningsvärk dagen efter.Sedan finns ju alla dessa conv även till coolpixen vidvinkel 2x conv 3x conv.Jag lovar att du blir nöjd, har själv ägt både 990 o 995 kanon kameror båda två.
 
Maverick28 skrev:
HAr en enkel fråga.. Om man vill ah en digitalkamera mellan 6000 och 7000 vad skall man välja???
Enkel? En ganska intetsägande fråga skulle jag vilja påstå, typ "Jag har pengar, vilken bil ska jag köpa?..."
Du får nog specificera lite mer, vad du ska ha den till, resor, fester, barn, sport etc. och vilka erfarenheter du har.
 
Re: Re: Digitalkamera för ca 6000-7000

Nackdelen med Nikon 995 är att det faktiskt är en ganska gammal kamera som är på utgående, objektivet är inte alls lika ljustarkt som Olympusen, den stödjer inte Microdrive och enligt cyberphoto så kunde det bli lite problem med en del minneskort. Olynpus tar AA-batterier vilket är bra eftersom man kan gå in på en kiosk och köpa nya om det skulle krisa. Den kostar för övrigt 6995:- på cyberphoto :D

Linmajon: utbudet mellan 6-7000:- är faktiskt inte stort ;)

/malm
 
Re: Re: Digitalkamera för ca 6000-7000

Linmajon skrev:

Enkel? En ganska intetsägande fråga skulle jag vilja påstå, typ "Jag har pengar, vilken bil ska jag köpa?..."
Du får nog specificera lite mer, vad du ska ha den till, resor, fester, barn, sport etc. och vilka erfarenheter du har.

Kanske så att jag har en ganska bestämd bild av vad jag vill ha... MEn att jag vill ha inputs från andra då det i princip bara finns 1-2 kameror med den spec jag vill ha......
 
Olympus C700uz

Köpte nyligen en Olympus C700uz för c:a 6000:- och jag är mycket nöjd. 10ggr optisk zoom. Köpte också en konverter som man kan fästa olika linser och filter på. Upplösningen är ju i och för sig inte högre än 2.1megapixel, men vill du ha högre får du nog betala mer också.
 
Jag har en Olympus Camedia 2100UZ. Är mycket nöjd med den.. 10X zoom + bildstabilicering.
Har sett att de har specialpris på den just nu.. 4995:- har jag sett på flera ställen. Det som talar emot är 2,1mpixel med detta duger förvånansvärt bra enligt mitt tycke.

//Jago
 
Jag har nyss köpt en Minolta DiMAGE s404 som verkar väldigt lovande..
4 megapixlar och 4x optisk (2.2 x digital) zoom..

35-140 mm

Jag gav 6800:-

Jesper
 
Jago Svensson skrev:
Jag har en Olympus Camedia 2100UZ. Är mycket nöjd med den.. 10X zoom + bildstabilicering.
Har sett att de har specialpris på den just nu.. 4995:- har jag sett på flera ställen. Det som talar emot är 2,1mpixel med detta duger förvånansvärt bra enligt mitt tycke.

//Jago
helt överens..den ger helt klart mest för pengarna..kanonkamera! och då får du pengar över till minneskort..makrokonverter..telekonverter..;)
problemet är att den kan vara svår att få tag på..
mvh/Kim
 
Visst måste man säga att Olympusen är prisvärd, men jag tycker jag ser den överallt på stan. Den är nog ganska lätt att få tag på.
 
Jago Svensson skrev:
hej.. såg just att cyberphoto.se hadde ett specialpris på en Minolta RD3000
skulle köpt den direkt ifall jag hadde pengar.
utbytbar optik för 7995:-
kolla in den på www.cyberphoto.se
//jago
Nej usch, Det monstret? Fotobranschens psykologer har fortfarande problem med att förklara hur Minolta kunde släppa den klumpen för ett par år sedan, och till det priset...
Den har ytterst mediokra prestanda och använder crap-objektiv som var tänkt till APS-spegelreflexerna (som också blev ett fiasko).
En modern digitalare (vad som helst) för samma pengar är ett betydligt vettigare köp.
 
Ok...vet inget om den såg bara en anons i cyberphoto, där verkade den bra.. men efter nogrannare kontroll så håller jag helt med dig Linmajon .
Glömm Minolta Dimage RD3000 Maverick28

Ber om förlåtelse för det tidigare inlägget. :-(
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.