Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalisering av dia och negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
En gammal tråd jag hittade när jag sökte: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=798306#post798306

Jag hade redan funderat på att använda en gammal projektor för diabilderna (som föreslås i tråden ovan), men är det någon som har ett enkelt förslag på hur man enklast fotar av negativ, eller oramad dia? Jag misstänker att ljusbordet är alldeles för ljussvagt, och jag vill nog helst jobba horisontalt, alltså inte använda vitt papper på fönstret. Kanske kan man rigga en projektor utan bild under ett ljusbord för att få en bra belysning? Någon som hittat en bra lösning?

Jag jobbar mest i Lightroom idag, men har inte sett att de har någon bra omvandlare från negativfilm (vilket ju är förståeligt). Om man jobbar i ett filmscannerprogram brukar det ju till och med finnas lite olika filmtyper att välja på. Någon som har några idéer till ett bra program för att vända negativa bilder till positiva och som passar in i LR-arbetsflöde. Jag tiotusentals dia och negativ, men allt skall jag nog inte scanna, låt säga 10000 bilder, men det måste ändå vara enkelt och kunna sköta sig själv till stora delar. D.v.s. jag vill kunna fotografera några hundra bilder, läsa in dem, och sedan starta eventuella omvandlingsprocesser (för alla bilder samtidigt) jag tänker inte sitta och redigera bild för bild.

Jag tror dynamiken i dagens kameror inte borde vara något större problem för diabilderna, men det är väl värre med negativen. Vore ju en enkel match att skjuta 3 eller 5 alternativexponeringar (för att skapa HDR) för varje bild, men då kommer vi återigen till frågan om automatiserat arbetsflöde. Finns det något lämplig program som passar in och som man kan tala om för att det skall bunta ihop bilderna 3 och 3 t.ex. (och HDRa dem) utan att man behöver markera alla separat?

Tacksam för tips från de som gjort något liknande.
 
Senast ändrad:
Jag visar en uppställning som jag har använt här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1229903#post1229903
Jag vill minnas att en vanlig inställning är bl 8 och 1/20 sek.
Jag har också använt ett Tamron 90 mm macro men med kameran i ett reprostativ vertikalt och ljusbordet liggande. Jag upptäckte att man måste ha någon eller några cm avstånd mellan ljusbordet och diat eftersom det i vissa fall verkade bli reflexer i antinget diat eller ljusbordet vilket kunde ge konstigheter i framför allt kanten på bilderna. Den vertikala arbetsställningaen funkar bra den också men det är svårare att få till en bra arbetsställning. Och det gamla förstoringsobjektivet är verkligen skarpt.

Det borde gå att göra en bra diahållare i någon svart papp och sätta på ett vertikalt ljusbord och därmed kunna arbeta med kameran i normalt läge.

När jag fotograferar i raw så gör jag ett preset i ACR som jag sparar för just den session jag håller på med och som ger en grundjustering för tex viss film eller viss typ av ljusförhållanden och som sparar en del tid. Jag gör då praktiskt taget all justering i ACR, normalt görs endast storleksförändring och skärpning i Ps. Normalt sparar jag sedan bilderna med längden 2048 pixlar, jpg och sRGB, och det borde räcka ett tag, jag visar vanligen bilder med digitalprojektor. Vissa bilder kommer att skannas i en diaskanner och sparas i ung 3600x2400 pixlar.
 
Senast ändrad:
Jag använder en bit vitt plexi, två Finlir-ramar från ikea (akryl med magneter) och en lågenergilampa på uppåt 20 watt. Fotar allt med största bländare (i mitt fall f/4.5, eftersom det är kitobjektivet till min EOS 350D jag använder) och tillhörande slutartid (omkring 1/60).

Jag efterarbetar i Photoshop, men då jag kör svartvitt krävs det inte så mycket, utan autoinställningar duger bra, plus en gradient map. Alltså, crop, invert, auto levels, gradient map. För färg gissar jag att auto kan ge en del underligheter i levels. Så för mig går det fortare och ger bättre resultat än scanning (plus att det var många gånger billigare än att köpa en filmscanner), men jag gissar att tiden kan bli omkring densamma om man kör färg.
 
Jag har kommit så långt att jag hittat ett program som heter VueScan som även kan 'scanna' bildfiler. Programmet har en databas med en massa olika negative färgfilmer, och enligt uppgift så skall det även funka att att batcha många filer på en gång, men vid ett snabbt test fick jag det ej att funka. Om någon har några andra rekommendationer som de faktiskt VET fungerar är jag fortfarande intresserad.

Nu fokuserar jag på själva avfotograferandet av negativen. Jag vill hitta en smidig och snabbjobbad lösning som ändå ger tillräckligt bra bildkvalitet. Målet är att förstöra de flesta negativen efter avbildningen då de mest är bilder som är kul att ha kvar men som jag aldrig kommer att använda till något. Blir nog typ bra kvalitet JPG som gäller skulle jag tro, ser inte att kvaliteten kommer kräva RAW.

SÅ nu gäller att hitta/bygga någon lättarbetat fäste där man enkelt (och snabbt) kan fästa ett välbelyst framför kameran, ta en bild, snabbt byta till nästa osv. Man bör väl också bygga ett motljusskydd hela vägen fram till negativet för att undvika reflexer. Ljuskällan återstår, men kanske ett vitt papper bakifrån belyst med en diaprojektor? (Självklart någon decimeter bakom diat så pappersstrukturen inte kommer i skärpeplanet, eller ens i närheten)?.

Jag antar att man bör låta kameran fokusera för varje bild eftersom det kommer att bli svårt att montera negativen i exakt samma plan varje gång. Blir ju 1:1 avbildning så skärpeplanet blir tunt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.