Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalisera enstaka dia med makro

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag sökte efter diaduplikator på cyberphoto, och fick träff på denna:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=novoflexduplicator

en enkel hållare för kamera och dia! Men detta skulle man väl kunna göra hemma, enkelt, utan hållaren? Har någon ett tips att enkelt hålla dia och kamera, för att kopiera diat till den digitala domänen? Det ska inte användas i stor skala, utan bara något tiotal dia, eller så.

Jag har: stativ, Nikon D90 och Tokina 100/2.8 macro. Och lyse i en massa former, förstås, inkl moder sol.

Per.

PS. Det kostar ingen förmögenhet att lämna in för kopiering, men när jag nu har allt jag behöver, vore det kul att testa! DS

Köper man den, plus skenan, så är man ju uppe i tvåtusensexhundra ex frakt. för de pengarna kan man ju köpa en hyfsad diascanner.

En bra idè annars är om man är med i en fotoklubb (eller känner ett gäng fotografer), så kan man slå sig ihop med några hundra var o köpa en scanner. Nu var det ju inte din fråga men jag skulle ändå sitta vid datorn o skriva så....;)

Per S: "Jag har: stativ, Nikon D90 och Tokina 100/2.8 macro. Och lyse i en massa former, förstås, inkl moder sol.

Per.

PS. Det kostar ingen förmögenhet att lämna in för kopiering, men när jag nu har allt jag behöver, vore det kul att testa! DS "

Kolla här http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1347655#post1347655 och följ länken i mitt inlägg.

Det går alldeles utmärkt att fota av dia, och fort går det också. Men det beror också lite på vad du ska ha den digitaliserade bilden till.

Per S: "Jag har: stativ, Nikon D90 och Tokina 100/2.8 macro. Och lyse i en massa former, förstås, inkl moder sol.

Per.

PS. Det kostar ingen förmögenhet att lämna in för kopiering, men när jag nu har allt jag behöver, vore det kul att testa! DS "

Kolla här http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1347655#post1347655 och följ länken i mitt inlägg.

Det går alldeles utmärkt att fota av dia, och fort går det också. Men det beror också lite på vad du ska ha den digitaliserade bilden till.

Tack, Sten, men det jag ser är ungefär en sådan tillsats som jag ville slippa köpa! Jag hade mer tänkt mig enkla sätt att fästa diat, och ett simpelt sätt att få diffust ljus, och så'nt.

Per.

en enkel hållare för kamera och dia! Men detta skulle man väl kunna göra hemma, enkelt, utan hållaren? Har någon ett tips att enkelt hålla dia och kamera, för att kopiera diat till den digitala domänen? Det ska inte användas i stor skala, utan bara något tiotal dia, eller så.

Jag har: stativ, Nikon D90 och Tokina 100/2.8 macro. Och lyse i en massa former, förstås, inkl moder sol.

Per.

PS. Det kostar ingen förmögenhet att lämna in för kopiering, men när jag nu har allt jag behöver, vore det kul att testa! DS
Kolla:http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=26755&highlight=diaduplicator&page=2

Jag tog stativet och ställde det intill mitt ljusbord, fotograferade på så sätt av ett par bilder lite på prov. Fungerade riktigt bra och krävde inga tillbehör som jag inte redan hade.

Sedan hittade jag en billig diaduppliceringstub i reabacken hos min lokala fotohandlare (kostade någon hundralapp), fördelen är att avståndet till motivet (bilden) blir mer exakt. Till denna använder jag en manuell blixt och justerar ljusstyrkan med avståndet till bilden. På det sättet kan jag få en optimal belysning av varje dia.

Billiga bälgar/rör för diadupplicering går även att hitta på e-bay, fördelen med en bälg/tub är att du slipper ströljus som kan försämra bildresultatet. Den länkade lösningen verkar både onödigt dyr och inte speciellt bra (då diat sitter helt öppet).

Funkar nog men inget slår en bra scanner. Förutom Kodachrome så är ett problem damm & smuts som normala scanners tar bort via ICM eller liknande teknik.

Jag har digitaliserat ett antal gamla svartvita negativ i olika format, mest 4,5 x 6 cm. Jag testade också färgdia med hyfsat resultat. Jag snickrade ihop en trälåda för en massa år sen målade den vit på insidan och satte in en kronljuslampa på 25 watt. En opalvit glaskiva överst ger jämt ljus. Lite aluminiumfolie under lampan. Jag ställer ljuslådan på golvet och kameran med macro på stativ. För att få kameran lodrätt använder jag ett litet vattenpass som jag lägger på displayen. För färgdia måste man naturligtvis vitbalansera mot ljuslådan för att få bra färger. En nackdel med ljuslådan är att den blir varm efter en stund så man får inte ha den tänd så länge åt gången.

//Lars

Bilagor

• ljuslåda.jpg
    ljuslåda.jpg
    21.9 KB · Visningar: 1,241
Jag har länge kört på en variant av holmbos idé. Jag skaffade mig en 19w lågenergilampa och satte i skrivbordslampan, ställde den på golvet och satte en vit plexiskiva framför istället för att skaffa någon sorts ljuslåda. Iom. det fotade jag även horisontellt istf vertikalt, men resultatet blev detsamma. Den totala kostnaden hamnade på omkring en hundring, men kräver lite uppfinningsrikedom och tålamod.

Jag har även sett folk använda ett tomt worddokument som bakgrundsljus. Negativet/diat ska hållas en tio, femton centimeter från skärmen för att det ska fungera bra.

Värt att tillägga är att det (iaf för mig, kan bero på mina förutsättningar och billig (läs 20 år för gammal) film) kan bli en hel del efterarbete i ex. photoshop innan man är helt nöjd.

Jag har sett hur man i TV studio riktat kameran (TV kamera i det fallet) direkt in i en DIA projektor, utan objektiv. (DIA projektorn utan objektiv)
Då får man en DIA bild som är mycket jämnt och kraftigt belyst, man kan använda mycket liten bländare på kameran, kanske krävs gråfilter. Man får en maskin som växlar fram bilder mycket snabbt. Man slipper plocka dem utr magaisinen. Och man kan fotografera av hundratals DIO:r per kväll.
Man måste förståss fästa upp projektor och kamera så det står still ordentligt. Exvis bygga en bräda som en optisk bänk. Att ställa in färgtemperaturen i kameran mot projektorns halogenlampa är vikigt.
Jag skall göra egna experiment med detta i höst.
Tänk på att tiotusentals dior sliter styggt på fina digitalkamerans slutare........
Jag skall även prova med blixt som lyser upp DIA:t bakifrån. det gäller då att skärma av ströljus, och kanske ha en opalskiva mellan. Men då krävs någon form av hållare för diat.

Jag har provat blixtvarianten och den fungerar alldeles utmärkt. Bara att ställa in skarpaste bländaren och sen justera blixten därefter. Som diffusor har jag använt två lager vit plast. Allt byggt i en låda för att få bort ströljus. Lådan och kameran sitter sedan på samma brädlapp och pekar därför rakt på varandra.

Jo visst är det så Anton, bara att dra fram plånboken till en grej som sen skall slängas. vad kan det kosta? 5000 - 10 000 kr?
En billig skanner är bara en kamera och ger dåligt resultat.
Själv gillar jag att bygga och konstruera saker. "Göra själv".
Och några gamla projektorer, blixtar och linser finns ju i skotlådan.
En DIA skanner tar ju väldigt lång tid, vilket jag ser som en nackdel.
Det viktiga är att vi har olika åsikter och inte föraktar varandara för det.
Dessutom framkommer ju en massa fina ideer, kunskap och kreativitet när man debatterar ett ämne så här.

ja, att konstruera nånting själv som funkar bra är ju kanon.. men som någon har skrivit så borde man ju kunna hyra en för en helg eller nånting :) då slipper man ju investera

För mig som bara vill digitalisera föräldrarnas semesterbilder så känns alla utgifter onödiga. Då är det roligare att meka själv.

En fördel med att plåta av bilderna är att kvalitén på "arrangemanget" höjs varje gång man byter kamera. Visserligen har det inte hänt än men i teorin är det ju så. :O)

Jag har sett hur man i TV studio riktat kameran (TV kamera i det fallet) direkt in i en DIA projektor, utan objektiv. (DIA projektorn utan objektiv)

Den tanken har också slagit mig, men jag har varit rädd för att ljuset kan bli för starkt, men det kanske är fel tänkt?

En fördel är ju att allt finns, och att man lätt kan göra 10-20 åt gången utan att det tar en evighet. Jag provar i helgen och rapporterar tillbaka hit!

Per.

Ibland har jag gjort snabba avplåtningar av dia för att kunna visa bilder som inte varit imacon scannade. Jag använde mitt ljusbord la diat på det var det ett mellanformat utan ram så la jag en tunn glasskiva på för att få det plant.
Sedan så använde jag stativ och fotade av diat med digital kamera med macro glugg på. Det blev faktiskt helt ok funkar att visa upp och skulle säkerligen funka på webben.
Har ej testat utskrift men det såg riktigt bra ut.

Håller med Sara om det gäller 135-film.

Leta upp en diaduppliceringstub, köp, låna, stjäl den för ett tag.
Jag kan inte fatta hur en sådan kan kosta 1300 spänn.
De har funnits sedan diats urminnestid.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar