Annons

Digitalisera dia/negativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns en massa skäl till varför man ska krångla till det. Till exempel för att göra det lättare. En skanner är ofta betydligt långsammare.

Enklast och snabbast är nog diaduplicring med duplikator trots allt.

Fördelen med reprostativ är om man har väldigt mycket bilder och vill hitta effektiva arbetsflöden. Med tehering får man bilden rakt in i Lightroom eller annan RAW-konverterare. I flödet kan man lägga på presets både för metadata, framkallning och inte minst få till en automatisk serialisering av filnamn. Det kan spara väldigt mycket tid och svärande om man har stora mängder bilder och det har ju många.

Tänkte att det är dags att återkoppla lite.

Jag fick tag på en förstoringsapparat på blocket (Durst M305 color) för en femhundring. Huvudet på förstorningsapparaten monterades av och med hjälp av en vän fixades en adapter så jag kunde montera min kulled på släden. Ett ljusbord hade redan inhandlats så det var bara att rigga kameran med macroobjektiv och testa (D610 + Sigma 150mm f2,8). Diabilder funkade kanonbra. Jag provade både i hållaren samt med diat direkt på ljusbordet och kunde inte notera någon skillnad. Det var dock snabbare att arbeta utan hållaren.

Filmnegativ går också fint att fota av men är lite pilligare att få centrerade i hållaren. Jag har dock inte fått till framkallningen av dessa i camera RAW på ett tillfredställande sätt ännu. Jag skall ägna lite mer tid åt detta och försöka hitta ett sätt så resultatet blir godtagbart. Just nu är röda kläder på personer i bild ett problem som jag inte kommit runt.

Bilagor

• DSC_1697_799.jpg
    DSC_1697_799.jpg
    416.7 KB · Visningar: 119
Det där ser stadigt och bra ut. Jag brukar rekommendera att maska av ljusbordet så det bara kommer ljus under diat/negativet.
Själv har jag ett mindre ljusbord vars yta är lite ojämnt mönstrad och upptäckte att det slog igenom i släta ytor som himlar o.d. så jag lägger diat på avmaskningen så det kommer upp några mm.
Den enda nackdelen med att fota mycket med reprostativ är att det blir knepig ergonomi. Man ska upp och kolla i sökaren och sedan ner och pilla med diat eller neget och så upp igen osv. Men det är ett väldigt användbart sätt att reproducera allt möjligt.

Tack för återkoppling!

Kul att se en proffsig layout och att det fungerar med dia!

Ser fram emot arbetsgång för neg film!

(Jag pular på lägre nivå men har i alla fall lyckats vända neg film efter tips jag hittat. De går ut på att fixa negativet efter bästa förmåga i RAW, öppna, sen välja kurvlagret, där använda lilla vitbalanspipetten så att orange masken blir vit, sen välja invert-lagret. Då har man en rättvänd färgbild med svart ram.)

Filmnegativ går också fint att fota av men är lite pilligare att få centrerade i hållaren. Jag har dock inte fått till framkallningen av dessa i camera RAW på ett tillfredställande sätt ännu.

Om man googlar kan man nog hitta användbara kurvor för olika neg-filmtyper. Har för mig att någon bloggare på FS hade sådana som man kunde ladda ner.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto