Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalfoto För Alla

Produkter
(logga in för att koppla)

Poteta

Aktiv medlem
Om detta inlägg har hamnat fel så får gärna någon admin flytta den.

Jag är prenumerant på Digitalfoto för alla sedan något år tillbaka och jag lusläser varje sida i den. Den passar mig som amatör perfekt, även om vissa saker är lite för enkelt. Det gör iof inget eftersom det inte skadar med att repetera sina kunskaper ibland.
Det är dock en sak som stör mig, inte jättemycket men ändå tillräckligt för att skriva om det här.

Varför i hela friden måste man alltid ha en leende, supersnygg tjej som håller någon liten pryl i handen på förstasidan?
Jag är inte dummare än att jag förstår att det funkar, annars hade man inte gjort så.
Men det börjar bli pinsamt när upplägget är samma månad efter månad. Är det bara jag som har tänkt på det?
Jag trodde att det inte behövdes för att sälja längre, jag trodde att vi hade slutat att använda brudar i tidningar som blickmagnet.

Jo visst är det tramsigt med framsidorna.
Ärligt talat tycker jag hela den tidningen är lite tramsig.
Det var i och för sig ett tag sedan jag läste just den tidningen men jag tycker det var uppenbart att vissa reportage bara var dåliga översättningar ur engelska tidningar.
"Allt om digitalfoto" och FOTO är betydligt mer givande och med duktiga skribenter. Fast visst innehåller "Digitalfoto för alla" också några användbara tips.

Instämmer angående framsidorna - samt som sagt det faktum att en stor del av materialet är köpt av engelska tidningar såsom Digital Camera Magazine. Roligast var ändå det faktum att man till och med köpt 'Frågor och Svar'-sektionen och bara ändrat "läsarnas" namn till mera svenskklingande namn. Nu var det dock ett tag sedan jag läste den, så det kan ju ha ändrat sig...

Poteta skrev:
Varför i hela friden måste man alltid ha en leende, supersnygg tjej som håller någon liten pryl i handen på förstasidan?
Jag är inte dummare än att jag förstår att det funkar, annars hade man inte gjort så.
Men det börjar bli pinsamt när upplägget är samma månad efter månad. Är det bara jag som har tänkt på det?

Nej, du är varken ensam eller först. En ganska lång tråd har kommenterat bland annat detta.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=10607

Jag har köpt alla tre paralellt ett år nu och håller med övriga om att "Digitalfoto för alla" funkar om man är alldeles nybörjare, lite som "PC hemma" och liknande. Inget fel i det.

Allt om Digitalfoto är min favorit, massor med intressanta atriklar. T.ex den serie i fyra delar som går nu om hur man kan få bilder sålda.
Eller hur dom gjort reportage om olika fotografer; "vykortsfotografen", sportbilsfotografen osv. Det jag gillar minst är att så många sidor bränns på kameraöversikten i slutet. Den borde kunna ligga på CD-skivan eller på nätet. Men det är kanske svårt att få ihop mer material.

Digitalfoto är också bra.

Foto är skittrist.

Fick samma känsla som er när jag såg den där reklambilden, fast jag fick den i min prenumeration av national geographic.
Själv tycker jag att det är synd att de använder en sån bild för att sälja en prenumeration.
själv tror jag verkligen inte att de säljer mer, pga av den bilden.

och för övrigt gillar jag FOTO mest ;) bra inspirationskälla

//Palle

Jag tror att man utvecklas som fotograf från "Digitalfoto för alla" genom "Allt om digitalfoto" till "Foto". Det sistnämnda skriver så mycket mer om själva fotona och inte så mycket om teknik. Själv är jag i det andra stadiet. :) Önskar att växa upp till "Foto"-stadiet så småningom.

Iofs köper nästan aldrig tidningarna men just igår på flygplatsen för att ha någonting att läsa på flyget köpte jag både "För alla" och "Allt om". Måste säga att det förstnämnda tyckte jag inte alls om. Så många mycket kategoriska påståenden. För en nybörjare kan det vara lätt att tro att de skriver den absoluta sanningen. Liknar mycket kvällspressen. Kunde inte bläddra i tidningen innan köpet för att den var inplastad (är det därför de gör det?). "För alla" var mer nyanserad. Var roligt att känna igen några namn från FS.

Märkte inte vad det var för omslag på varken den ena eller den andra.

Palle-p skrev:
och för övrigt gillar jag FOTO mest ;) bra inspirationskälla

//Palle

Jag håller med om FOTO. Köpte senaste numret idag och läste på tåget, tidningen blir ju bara bättre och bättre. Intervjun med Cathrine Sundqvist var riktigt bra och underhållande! Typexempel på sånt som lyfter FOTO över genomsnittet.

ANNONS