Faktum är att storformat och mellanformat inte alltid behöver kunna ge så mycket kortare skärpedjup än småbildsformatet, i praktiken. Ett 50/1,2 på 24x36 ger motsvarande bildvinkel och skärpedjup som 135/3,5 på 6x9 cm. Det ska alltså till ganska extrema objektiv även för det större formatet för att kunna tävla i skärpedjup. Dock förlorar man naturligtvis upplösning med det mindre formatet, men om det är just kort skärpedjup du är ute efter så kanske du ska tänka lite extra
Givetvis ska det till en del av objektiven även på storformatssidan om man ska ha kort skärpedjup (utan att gå på tele dvs) men det ändrar ju inte på det faktum att det vad jag vet inte finns lösningar för att koppla på nån typ av 75/1,8 (skulle väl vara unjefär motsvarande bildvinkel och skärpedjup på de 4,5x6 bakstycken som finns nu om man jämför mot småbildsformatets 50/1,2 som du tog upp som referens).
108.16mm är diagonalen på 6x9 och jag vill minnas att 135 brukar sitta som normaloptik på 9x12 kameror.
Eller har jag tänkt fel nu?
Ska man därmed bara svälja att man inte kommer upp i de formaten? Fördelen med just stort format är ju att verkligheten krymper relativt kameran och på så vis får man det korta skärpedjupet.
Skärpedjupet är ju avhänget på hur storbländaröppning som ska passeras och hur stort avståndet är till motivet relativt till filmen/sensorn från objektivets bländare, inet sant?
Skärpedjupet relativt kamerans storlek tror jag inte man kan tävla med när det kommer till småbildskameror med F1.2 tex...men det är ju en annan diskussion, för då skulle ju dagens aps-c kameror kräva ett bländartal förbi f1 för att nå samma korta skärpedjup som 50/1.2 om man ska behålla nogorlunda samma bildvinkel osv.
Men pudelns kärna består, Varför görs alla digitala bakstycken så nedrans små för?!?
Det kan måhända vara för att pressa fram behövet av ny optik?
För om man sprider ut pixlarna på en större ytan kan man ju använda gammal storformatsoptik igen då man inte har behov av så ruskigt många linjer/millimeter på säg 13x18cm även om man har 50mp i den slutgiltiga bilden.