Annons

"Digitala objektiv"

Produkter
(logga in för att koppla)

bofh69

Medlem
En idé som slog mig var: varför inte skapa "digitala objektiv"? Med det menar jag att ett objektiv har ju i allmänhet en hel del kända begränsningar i dess konstruktion och sedan får den en del mindre kända begränsningar när det tillverkas. Objektivet skulle kunna innehålla information om åtminstonne de första begränsningarna (samt dyrare objektiv skulle i fabriken kunna mätas upp och även innehålla information om de senare) och en digitalkamera skulle kunna läsa över den informationen och kompensera för en del av begränsningarna i samband med exponeringen.
Det är väl mest distortion och vinjettering som kan kompenseras på detta sätt, men ändå...
Idag går det ju att göra i datorn i efterhand, men om man inte plåtar i RAW format så förlorar man ju kvalité i onödan...

Eller kan det vara så att det redan används på vissa modeller?

En anledning kan vara att det mest är billiga (dåliga ?) som skulle vara behjälpta av det och då skulle de bli dyrare. Dessutom är också skärpan dålig på dessa och det går inte att kompensera digetalt. Vore dock praktiskt på bättre kompakta digetalkameror.

/Erik

Att kompensera för distortionen kräver i så fall ominterpolering i kameran, och det ger förstås en viss skärpeförlust. Och med tanke på att många motiv inte avslöjar distortion så är det nog dumt att kompensera alla bilder. Men visst skulle man kunna aktivera nån slags funktion när man fotar arkitektur, direkt på kameran:) Det krävs ju då att kamerasystemet stödjer detta, och egentligen skulle det väl räcka med att man manuellt kunde programmera in hur stor distortionskompensationen ska vara vid en rad brännvidder för ett visst objektiv. Kudd- eller tunnformig distortion skiljer sig ju inte jättemycket åt när det gäller formen hos de flesta objektiv, utan kan approximeras till ungefär samma typ, precis som funktionen i "lens correction" i PS CS2.

En bra idé, men kanske lite bökig att implementera i befintliga system. Hos en kompaktkamera eller långzoomare vore det väl däremot skitsmutt och enkelt för tillverkaren, eftersom man aldrig byter objektiv:)

ekemannen skrev:
Vore dock praktiskt på bättre kompakta digetalkameror.

/Erik

Finns redan, och blir allt vanligare. När vi testar kameror är det rätt ofta vi ser distorsion på skärmen innan vi tar bilden och en helt distorsionsfri färdig bild.

Det tydligaste exemplet är Kodak V570 (med reservation för att jag inte fick siffrorna exakt rätt) som har ett fisheyeobjektiv som komplement till den vanliga zoomen. Man kan välja i menyn om man vill ha fiskögestuket med böjda linjer eller en raktecknad bild.

Nya Leica M8 använder också objektivinformation, men såvitt jag förstår bara för att korrigera vinjettering.

gors skrev:
Finns redan, och blir allt vanligare. När vi testar kameror är det rätt ofta vi ser distorsion på skärmen innan vi tar bilden och en helt distorsionsfri färdig bild.

Det tydligaste exemplet är Kodak V570 (med reservation för att jag inte fick siffrorna exakt rätt) som har ett fisheyeobjektiv som komplement till den vanliga zoomen. Man kan välja i menyn om man vill ha fiskögestuket med böjda linjer eller en raktecknad bild.

Nya Leica M8 använder också objektivinformation, men såvitt jag förstår bara för att korrigera vinjettering.
Se där, inget är nytt under solen. Nu har man lärt sig lite mer tack vare dig Göran !

/ Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar