ANNONS
Annons

digitala kontakter i negativalbumet

Produkter
(logga in för att koppla)

dadlas

Aktiv medlem
Har börjat lägga upp mina negativfickor på ljusbordet och plåta av dem = digitala kontaktkopior. Jag sätter kontaktkopiorna i fickor bredvid negativen. Frågan är nu om hur bra det är egentligen? Det är väl en massa kemikalier i det inkjetpappret som kanske förstör mina neg på sikt? HAr någon kollat upp detta så är jag tacksam för svar.

Vilken typ av bläck och vilken typ av skrivarpapper använder du? Beror nog mest på det.

Tackar för tipset annars! Detta har jag inte tänkt på, men det bör ju fungera ganska bra. Ska prova det. Går ju lite snabbare att direkt efter filmframkallningen fota av negativen mot ljusbord och sedan skriva ut. Använder själv syrafritt och pH-neutralt skrivarpapper och arkivbeständigt bläck så jag tror inte det är några problem då.

har kört med canons dyra papper men är för dyrt för kontakter. HAr faktiskt bara lagt hela bladen på ljusbordet. Med canon a 95 grynvälling men med d30 och macro 50 helt ok.

Ett annat bra sätt (om än lite mera tidsödande) är att scanna negativremsorna. Min enkla scanner tar 2 remsor samtidigt så jag får scanna 3 ggr för att få in en hel rulle. Men kostnaden för ditt dyra skrivarpapper är väl egentligen försumbar om du jämför med kostnaden för att göra en kontaktkarta på vanligt fotopapper i mörkrummet?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar